Dykare och ålgräs
Per-Olav Moksnes forskar om frågor som rör förvaltning och restaurering av ålgräs på Institutionen för marina vetenskaper, Göteborgs universitet.
Foto: Eduardo Infantes

Per-Olav Moksnes ny professor i marin ekologi

Per-Olav Moksnes har blivit befordrad till professor i marin ekologi med inriktning mot förvaltning på Göteborgs universitet för sin forskning, undervisning och samverkan om förvaltning och restaurering av ålgräs.

Grattis! Hur känns det att bli professor?

– Tack så mycket, det känns verkligen roligt. Jag känner mig lite stolt över att min forskning och pedagogiska arbete har nått en nivå som resulterat i denna utnämning. Det har varit en ganska lång process, bland annat med att hitta tid att gå de obligatoriska pedagogiska kurser som krävs för befordran idag, men det har varit givande kurser och skönt nu när allt är klart, säger Per-Olav Moksnes.

Per-Olav Moksnes porträtt
Per-Olav Moksnes är ny professor på Institutionen för marina vetenskaper, Göteborgs universitet.

Vad betyder den här utnämningen för dig?

– Det är jätteroligt att mitt forskningsområde “marin ekologi med inriktning mot förvaltning” nu har fått en professor. Det är en bekräftelse på det arbete och resultat som jag och mina kollegor inom den tvärvetenskapliga forskningsgruppen Zorro åstadkommit under en lång period och förhoppningsvis kan utnämningen stärka ämnet och locka studenter och yngre forskare till området. Utnämningen kanske inte förändrar så mycket i praktiken, men det öppnar upp för att jag nu kan bidra på fler sätt till kollegiet och Institutionen, bland annat vid examinationer av doktorander.

Och nu … Vad är ditt nästa steg?

– Inom min tvärvetenskapliga forskningsgrupp Zorro, som arbetar med frågor som rör förvaltning och restaurering av ålgräs, har vi nyligen mottagit ett större anslag från Formas, och gruppen expanderar därför just nu med nya kollegor, post docs och doktorander. Det är verkligen roligt och stimulerande att arbeta tillsammans med en stor grupp talangfulla yngre kollegor och studenter och jag ser mycket fram emot att utveckla forskningsområdet tillsammans med dem, säger Per-Olav Moksnes.

Intervju : Annika Wall