Professor Christopher Gillberg

Professor Christopher Gillberg tilldelas det prestigefyllda Hilda och Alfred Erikssons pris

Professor Christopher Gillberg har tilldelats Hilda och Alfred Erikssons pris för sitt banbrytande arbete med att förstå, diagnostisera och behandla ADHD och autism under sin 50-åriga karriär.

Professor Christopher Gillberg
Foto: Magnus Gotander

Professor Christopher Gillberg har tilldelats det prestigefyllda Hilda och Alfred Erikssons pris för sina internationellt ledande banbrytande insatser som har lett till en förbättrad förståelse samt diagnos och behandling av ADHD och autismspektrumtillstånd hos barn och ungdomar.

Professor Gillberg har ägnat över 50 år åt området barn- och ungdomspsykiatri. Han erkänns som världens mest erfarna och aktiva kliniker och forskare inom detta område, med mer än 50 års omfattande forskning och kliniskt arbete med att behandla patienter och familjer som står inför komplexa psykiatriska och utvecklingsneurologiska utmaningar. Han har publicerat cirka 800 vetenskapliga artiklar om ESSENCE-tillstånd.

Hilda och Alfred Erikssons pris delas ut årligen till personer som har gjort enastående forskningsinsatser för att lindra sjukdomar hos människor och djur.

"Jag blev oerhört glad och hedrad över att få nyheten om att jag har tilldelats det prestigefyllda Hilda och Alfred Erikssons pris för 2024! Tack så mycket alla ni där ute – barn, unga och gamla människor, kollegor och naturligtvis Kungliga Vetenskapsakademien för att ni gjorde det möjligt," säger Christopher Gillberg.

Professor Gillberg kommer formellt att tilldelas priset den 19 november 2024 vid Kungliga Vetenskapsakademien.

TEXT AV: ANNA SPYROU