R/V Skagerak
R/V Skagerak – ett toppmodernt forskningsfartyg.
Foto: Filip Stedt

Rekordstort intresse för R/V Skagerak

Ovanligt många forskare vid Göteborgs universitet har ansökt om att få subventionerad fartygstid ombord på R/V Skagerak de kommande två åren – med expeditioner som sträcker sig från Östersjön till Färöarna.
– Det här är ett nytt rekord, säger Niklas Andersson, projektledare för R/V Skagerak.

För forskare som är verksamma vid Göteborgs universitet går det att få subventionerad fartygstid ombord på R/V Skagerak för olika typer av marina forskningsprojekt.

Göteborgs universitet erbjuder den här möjligheten för att bidra till att stärka den marina forskningen, och intresset bland forskarna växer. Totalt har universitet i höst fått in totalt tio ansökningar som gäller en sammanlagd fartygstid på 100 dagar ombord på R/V Skagerak för åren 2025 och 2026.

Niklas Andersson
Niklas Andersson, projektledare R/V Skagerak.

– Vi är väldigt glada för det här. Det visar att allt fler GU-forskare upptäcker de fantastiska möjligheter R/V Skagerak innebär för marin forskning. Vi tror även att många börjat ansöka om subventionerad fartygstid tidigt i finansieringsprocessen av forskningsprojektet, vilket är positivt, säger Niklas Andersson.

Marin forskning inom många områden

Nu lämnas ansökningarna till forskningsberedningen (FOB) vid Institutionen för marina vetenskaper på Göteborgs universitet, som ska bedöma vilka ansökningar som går vidare i processen.

– Vi hoppas att det här blir en smidig process, så att forskarna som ansökt kan få ett besked så snart som möjligt, säger Niklas Andersson.

De aktuella projekten gäller både forskning inom marinbiologi, marinkemi, oceanografi och marin geologi, och innebär expeditioner till områden i Östersjön, Färöarna, såväl som den norska och svenska västkusten.

– Det ska bli väldigt spännande att snart få dra igång planeringen, säger Niklas Andersson.

För forskare vid Göteborgs universitet som inte skickade in ansökan före den 27 september i år, så finns det andra vägar.

– Om du missade den här chansen, så kan vi undersöka möjligheten för dig som forskar vid Göteborgs universitet att hänga på som extra passagerare vid en expedition för ett annat projekt. Gå gärna in på vår hemsida för information om hur du kan kontakta oss. Du är alltid välkommen, säger Niklas Andersson.