Socialministern hälsar på representanter för Make a Move och Rörelserådet
Foto: Paul Björkmam och GoCo Health Innovation City

Samarbetsprojekt för ett rörelserikt samhälle i möte med socialministern

Representanter för projektet Make a Move träffade nyligen socialminister Jacob Forssmed (KD) för att presentera det tvärsektoriella samarbetsprojektet som syftar till ett mer rörelserikt samhälle.
– Tacksam att vi fick chansen att berätta om satsningen för att öka rörelsen och förbättra hälsan i regionen. Stafettpinnen är överlämnad, det är dags att omsätta resultat från forskning till praktisk handling och konkret förändring, säger Beatrix Algurén, universitetslektor på Institutionen för kost-och idrottsvetenskap (IKI).

Make a Move är en långsiktig satsning med ekonomiskt stöd från Västra Götalandsregionen (VGR) och RF-SISU Västra Götaland som projektledare som startade hösten 2021 och kännetecknas av ett unikt tvärsektoriellt samarbete med kommun, region, länsstyrelsen, universitet och idrotts- och föreningslivet. Satsningen syftar till att göra rörelse till en naturlig och positiv del av människors liv. Helen Eliasson, regionstyrelsens ordförande, deltog också i mötet med socialministern.

För att utbyta idéer, dela kunskap och utveckla konkreta aktiviteter har ett Rörelseråd bildats som ett regionalt samarbetsnätverk. Dessutom ingår två pilotkommuner som testar nya sätt att göra rörelse till en naturlig och positiv del av människors liv. Deras erfarenheter ska leda till en modell som kan användas i andra delar av landet.

– För att kunna sprida goda exemplen, erfarenheter och lärdomar planerar vi en endagskonferens i april 2025 och kommer bjuda in politiker, lärare och andra berörda aktörer, säger Beatrix Algurén.

Text: Helena Svensson

På bilden från vänster till höger:

Beatrix Algurén (IKI, Göteborgs universitet), Sofia Nankler (Centrum för Fysisk aktivitet, VGR), Lisa Manhof (RF-SISU VGR), Jacob Forssmed (Socialminister (KD)), Douglas Haeger-Carlén (GoCo), Josefin Klingvall (Sahlgrenska Science Park), Helen Eliasson (Regionstyrelsens ordförande), Leif Nilsson (GoCo).

Save the Date

Konferens om rörelserikedom 2 april 2025, Utbildningsvetenskapliga fakulteten, Göteborgs universitet.