Bokomslag och porträttbild för Siri Lindqvist nya bok "Sex på nätet".
Doktoranden Siri Lindqvist är aktuell med sin andra bok om sex, sexualitet och identitet på nätet.
Foto: Gothia Kompetens

Sex på nätet – ny bok ger sätt att prata säker sex online med unga

Sexting, grooming och catfishing. Doktoranden Siri Lindqvist är först ut med att ge en samlad bild om sex på nätet. I samband med Bokmässan släpper hon sin nya bok som benar ut begreppen kring fenomen som dejting, identitet och sexualitet på nätet för unga.

Siri Lindqvist är doktorand och skriver sitt avhandlingsprojekt på uppdrag av Regionhälsan och Ungdomsmottagningen i Göteborg för att undersöka ungas onlineaktivitet kopplat till identitet och sexuell orientering. Nu är hon aktuell med sin andra bok som behandlar ämnet.

Hej Siri! Du har tidigare skrivit boken “Prata sex!” och är nu aktuell med en ny bok

Omslag på boken Sex på nätet: Navigera i en digital era av Siri Lindqvist, utgiven av Gothia Kompetens.
Den nya boken Sex på nätet släpps i början på oktober!
Foto: Gothia Kompetens

Vad är nytt med boken ”Sex på nätet: Navigera i en digital era”?

– Medan “Prata sex!” fokuserade på att öppna upp samtal om sex och relationer, går “Sex på nätet” djupare in på hur dessa samtal och relationer formas och påverkas av den digitala världen. Boken har ett fokus på nätet och de nya aspekterna som följer när det gäller dejting, identitet och sexualitet.

Vad handlar ”Sex på nätet” om?

– Den ger en översikt över fenomen som sexting, Darknet, dejtingappar, nätporr, romansbedrägerier och grooming. Dessutom ger jag tips och råd kring sexualupplysning i alla delar av boken vilket jag hoppas bidrar till en positiv sexuell hälsa!

Hur kommer det sig att du skrev en till bok om sexualitet och unga?

– Jag upplever att det finns mycket stress och oro hos vuxna när det kommer just till nätet, särskilt när det handlar om sex och relationer.

Siri vill ge en förklarande överblick till vuxna. För att de ska kunna hänga med bättre i vad som är vad, utan att fokusera på värsta tänkbara scenariot.

– Min bok behövs för att öka vuxnas möjlighet att komma närmare den yngre generationens kultur.

Porträttbild av Siri Lindqvist.
Doktorand och författaren Siri Lindqvist.
Foto: Gothia Kompetens

Vad är det för typ av oro du sett?

– Det finns mycket som cirkulerar i media, som myter om porrberoende, rädslor för grooming och pedofili. Jag tycker det är viktigt att förmedla kunskap så att människor kan ta goda beslut för sig själva. Jag ogillar okunskap.

Idag finns det ingen annan bok som ger en samlad bild om sex på nätet. Kanske för att det är svårt att hinna skriva en bok innan fenomen på nätet ändrat sig, resonerar Siri, och fortsätter:

– Men jag har vågat mig på ett försök och jag är nöjd med resultatet!

Vilka insikter har du fått från din forskning som du presenterar i boken?

– Det handlar nog i stort om värdet av livet på nätet som en del av ungdomars hela liv. Vad som händer, sägs och vilka relationer ungdomar har på nätet behandlas ofta som om det har mindre betydelse. Men det är IRL, in real life, även om det sker online!

Vad hoppas du på att boken kan bidra med?

– Jag hoppas att boken kan ge en nyanserad bild av sexuella företeelser på nätet så att vuxna kan komma förbi rädslor och i stället öppna upp för samtal.

Boken kan användas som ett slags uppslagsverk. För att snabbt uppdatera sig på ett särskilt område, som lagstiftning kring sex på nätet eller hur Onlyfans fungerar.

– Hela boken ger en samlad bild av hur nätet ser ut nu och de senaste fem åren, hur algoritmer styr många val och hur man kan göra aktivt motstånd mot det och må bättre av innehåll på nätet.

Hur har det varit att skriva en bok samtidigt som du forskar?

– Nätet är så stort och det är svårt att få med alla perspektiv, såklart! Jag uppskattar ämnet, som är en bredare ingång till mitt forskningsprojekt, och att försöka komma bort från ett riskperspektiv. Jag arbetar på samma sätt i mitt forskningsprojekt där det är en utmaning att lyfta ”frisk framför risk”.

När kan jag få läsa den?

– Boken släpps nu i början på oktober! Det finns också intresse för att ta in boken som kurslitteratur redan nu i höst, vilket är jättekul! Det visar på att den fyller en kunskapslucka.

Text: Louise Älgne, kommunikatör

Om Siri Lindqvist

Siri Lindqvist är doktorand i socialt arbete vid Göteborgs universitet. Hon jobbar även som barnmorska, sjuksköterska och sexolog. Siri har tidigare skrivit boken Prata sex! (2023). Den används idag som kurslitteratur för blivande gymnasielärare.

Nu är hon aktuell med sin andra bok Sex på nätet: Navigera i en digital era (2024). Båda böckerna är kopplade till hennes avhandlingsprojekt om sexualitet och identitet för unga på nätet.

Sex på nätet | Gothia Kompetens.se