Simone under prisceremonin
Foto: Jenny Luukkonen

Simone och Vangelis tilldelas filminstitutets Wild Cards!

I onsdags, 17 november, delades priset årets Wild card ut av Svenska Filminstitutet. Bland de tre unga regissörerna var två alumner från HDK-Valands filmutbildningar. Simone Norberg har studerat kandidatprogram i film och Vangelis Kollias masterprogrammet i film.

Det känns väldigt spännande men också fint och ärofyllt att få ett så prestigefyllt pris, säger Simone Norberg som är en av årets vinnare.

Simone Norberg är 26 år och uppvuxen och verksam i Göteborg. Simone tog examen våren 2022 och trots att hon är nyexaminerad har hon hunnit producera fyra filmer. En har blivit guldbaggenominerad, och den senaste, Till Lydia, gav henne utmärkelsen årets Wild Card. Som regissör arbetar Simone främst med fiktion i form av kortfilm och spelfilm med inriktning på drama. Ofta kretsar historierna kring vänskap, relationer och förväntningar på att vara ung vuxen idag. Filmen Till Lydia handlar om 22-åriga Hanna som inleder en hemlig relation med sin bästa vän Lydias ex-pojkvän.

Simone på schenen under prisceremonin
Foto: Jenny Luukkonen

Vinnarna av årets Wild Card presenterades vid en ceremoni i Filmhuset under Stockholms internationella filmfestivals Industridagar. Samtliga tre prisvinnare tilldelades 400 000 kronor vardera som möjliggör skapandet av en skissfilm till en långfilm, samt idé-, projekt- och manusutveckling.

– För mig är det här viktiga pengar, som framför allt möjliggör att kunna skriva manus under nästa år och komma i gång på riktigt. Jag är tacksam att SFI satsar en viss summa pengar per år på debutanter i en bransch som ibland kan kännas omöjlig att komma in i. Rent ekonomiskt är det här stödet avgörande för en snabb start på projektet, men jag tänker att det också ger chansen till ett tidigt uppmärksammande, säger Simone.

Vangelis Kollias, 43 år, är född och uppvuxen i Grekland men bosatt och verksam i Sverige sedan 2012. Vangelis arbetar som filmskapare och konstnär och inom sitt skapande utforskar han teman som minnen, tid, tillhörighet och sorg.

Porträttbild av Vangelis Kollias
Foto: Giorgios Fotiou

– På HDK-Valand hittade jag det kreativa utrymmet och tryggheten att undersöka känsliga ämnen och äntligen förstå vad som är viktigt för min konstnärliga praktik men framför allt varför, säger Vangelis

Hans filmskapande är en hybrid av dokumentär och fiktion. Vangelis har fått utmärkelsen årets Wild Card för sin film How to Say Goodbye. Filmen handlar om vad som händer när känslor blir förträngda, om traditioner och att ifrågasätta den manliga normen.

Stillbild från Vangelis film
Foto: vangelis kollias

– Jag känner mig glad och hedrad för priset. Förhoppningsvis kan jag med hjälp av detta stöd närmare utforska normen kring maskulinitet och känslighet i olika kulturer. Jag vill belysa att ämnet fortfarande är tabu och att känslighet fortfarande ses som ett tecken på svaghet, säger Vangelis.

Att två av tre av årets prisvinnare har studerat film på HDK-Valand kan tyckas ovanligt men enligt de två prisvinande alumnerna var detta inte en stor överraskning.

– Såklart är det jättekul att vi var två vinnare från HDK-Valand i år men jag är ärligt talat inte särskilt förvånad, säger Simone.
– Jag tycker att vi har hållit en hög nivå och jag är säker på att de flesta från både kandidat och master från tiden då jag gick på skolan kommer göra helt otroliga projekt de kommande åren.

Fakta om utmärkelsen

Wild Card är Svenska Filminstitutets sätt att nå ut till den nya generationens röster, där en nyexaminerad regissör får utvecklingsstöd för att snabbt komma i gång med sin långfilmsdebut.

Regissörerna har sökt med sina examensfilmer samt en Show & Tell (3 min rörligt material) där de presenterat sin nya långfilmsidé. Fiktionsjuryn har bestått av Filminstitutets talangansvarige och filmkonsulenterna för fiktion: barn och unga, kortfilm och nya format, långfilm och Moving Sweden. Dokumentärjuryn har bestått av filmkonsulententerna för dokumentärfilm samt två controllers. Utmärkelsen kan sökas av personer som gått film- och konstutbildning efter gymnasiet.

Länk till pressmeddelandet från Svenska Filminstitutet