Lina Bergman i undersökningsrum, iförd vårdkläder.
Foto: Johan Wingborg

Skyddar hjärnan hos kvinnor med havandeskapsförgiftning

Preeklampsi (havandeskapsförgiftning) kan i allvarliga fall leda till kramper (eklampsi) för den gravida kvinnan, men det är inte känt hur ofta eklampsi och preeklampsi orsakar permanenta hjärnskador. Lina Bergmans internationella forskning siktar mot att skydda hjärnan hos kvinnor med preeklampsi.

Nu satsar europeiska forskningsrådet European Research Council (ERC) motsvarande 17 miljoner kronor under fem år på forskningen, genom att ge Lina Bergman bidraget ERC Starting Grant.

– Det känns väldigt roligt att det satsas forskningsmedel på kvinnohälsa och preeklampsi. Det är ett område som varit väldigt eftersatt och där vi helt saknar nya läkemedel för att förbättra prognosen för kvinnorna, säger Lina Bergman.

Minska hjärnskador

Lina Bergman är docent inom obstetrik och gynekologi vid Göteborgs universitet och knuten till universitetets forskningscentrum Wallenberg centrum för molekylär och translationell medicin (WCMTM). Hon är också docent vid Stellenbosch Universitet i Kapstaden, Sydafrika.

Forskningen fokuserar på att förstå hur allvarliga de långvariga hjärnskadorna blir efter eklampsi och ska också testa nya läkemedel som kan skydda hjärnan och minska skadorna hos dessa kvinnor.  Forskningen genomförs både vid Göteborgs universitet och i Kapstaden, Sydafrika.

– På vårt forskningscenter i Kapstaden har vi gjort viktiga upptäckter om hjärnskador som uppstår i det akuta skedet av sjukdomen. Men vi vet fortfarande inte hur mycket av dessa skador som kvarstår efter att sjukdomen har behandlats, säger Lina Bergman, vars forskning också stöds av ett etableringsbidrag från svenska Vetenskapsrådet.

För att ta reda på hur långvariga hjärnskadorna är kommer forskarna att följa kvinnor från det att de får diagnosen eklampsi och sedan undersöka dem igen efter sex månader.

[none]
Foto: Gunnar Jönsson

– Vi kommer att undersöka om de har ärrbildning i hjärnan, kognitiva problem eller om det finns kvarvarande inflammation i hjärnan.

Testar läkemedel

Anslaget från europeiska forskningsrådet ger också möjlighet för Lina Bergman att utveckla den djurmodell för preeklampsi som hon tillsammans med sin forskargrupp har satt upp på sitt laboratorium. I dessa djurförsök kommer de att testa olika läkemedel som kan skydda hjärnan för att hitta de bästa läkemedlen för just preeklampsi både i det akuta skedet och på längre sikt.

– Vi använder en djurmodell som liknar preeklampsi så mycket det går och har lyckats validera denna för hjärnpåverkan med samma typ av utfall som hos kvinnor med svår preeklampsi och eklampsi. Nu ska vi gå vidare och testa både läkemedel som redan används under graviditet men även läkemedel som varit lovande i studier kring andra typer av hjärnskador, berättar Lina Bergman.

Preeklampsi och eklampsi

Preeklampsi och eklampsi är en av de vanligaste orsakerna till död och sjukdom för gravida kvinnor, både i Sverige och globalt. Tillståndet innebär att blodtrycket stiger, och kan medföra påverkan på njurar och även andra inre organ.

Preeklampsi drabbar knappt fyra procent av alla gravida kvinnor i Sverige. Eklampsi är mer ovanligt: omkring 50 kvinnor drabbas årligen i Sverige. I Sydafrika, och även i andra låg-medelinkomstländer är eklampsi vanligare. Det beror troligtvis till stor del på att sjukdomen upptäcks för sent.