Navigate to video: Se när undervattensrobotarna testas på Kristineberg
Video (7:41)
Se när undervattensrobotarna testas på Kristineberg

Stort test av undervattensrobotar på Kristineberg

I juni testade Swedish Maritime Robotics Centre den senaste robottekniken på Kristineberg. Med hjälp av undervattensrobotar kan forskare till exempel samla in miljödata, undersöka otillgängliga platser eller inspektera havsodlingar.

Under två demonstrationsveckor i juni besökte Swedish Maritime Robotics Centre (SMaRC) Kristineberg marina forskningsstation för att utföra tester med undervattensrobotar i havet utanför stationen. Blandat annat demonstrerades hur en robot självständigt kan åka ut och inspektera algodlingar för sedan återvända med insamlad data. En funktion som är viktig för att kunna börja odla i havet i större skala.

– Det är viktigt för att vi ska kunna ställa om från fossilberoende till ett hållbart, biobaserat samhälle. Då behövs mycket biomassa. På land finns odlingsmarker och skog men vi behöver även börja titta på hur vi kan nyttja havet och använda de ytor som finns för odlingar, säger Fredrik Gröndahl, stationschef på Kristineberg och delaktig i SMaRC.

Undervattensrobotarna kan även användas för att samla in miljödata och undersöka platser som är otillgängliga för människor.  Ser mer i videon ovan.

Swedish Maritime Robotics Centre

Ett nationellt tvärvetenskapligt industriellt forskningscentrum för maritim robotteknik som utför forskning och demonstrerar lösningar som kan bidra till övergången till autonoma intelligenta undervattenssystem.

Göteborgs universitet är akademisk partner i centrumet tillsammans med KTH och Stockholms universitet.

Läs mer på https://smarc.se/