Målning på byggplanket vid Fågelsången av Linnea Rödin och Alice Lindh
Målningar av Linnea Rödin och Alince Lindh.

Studenter dekorerar byggplanket utanför Konstnärliga

Under sommaren har ett arbete pågått där studenter från Konstnärliga fakulteten har målat byggplanket längs med Fågelsången – där byggnationen av fakultetens nya hus pågår.

Under våren bjöd Konstnärliga fakultetens tillsammans med Konstkåren, Akademiska Hus och Skanska in studenter från fakultetens institutioner att anmäla intresse att få måla, eller på annat sätt dekorera, byggplanket utanför Konstnärliga. Planket löper längs med Fågelsången i Näckrosområdet.

Amanda Gyll målar planket vid Konstnärliga
Amanda Gyll målar planket vid Konstnärliga.

Studenter som velat delta har fått skicka in skisser över vad de velat göra. Dessa har sedan godkänts av dekan Henric Benesch i samråd med Konstkårens ordförande, Miriam Ståhlgren.

Miriam Ståhlgren tycker det är viktigt att fakultetens studenter får ta plats i staden.
— Konstkårens mål är inte bara att Konstnärliga fakulteten ska vara den bästa platsen för konstnärliga utbildningar utan även att Göteborg skall vara en stad där konsten får ta plats och konstutövare får frodas. Det är extra roligt att se att våra studenter får den här möjligheten utanför vårt framtida hem.

Julia Bengtson målar planket vid Konstnärliga.

I juni påbörjade de första studenterna arbetet med att realisera sina verk. Arbetet pågick under sommaren och sammanlagt har elva studenter deltagit i målandet av byggplanket.

Planket blir en naturlig utställningsplats

Fredrik Hallström läser fri konst vid HDK-Valand och är en av studenterna som har målat en sektion av planket.
— Det är roligt att få pröva mitt måleri i en större skala, vilket är något som jag inte gjort tidigare. Planket blir en naturlig utställningsplats och det är kul att mitt verk kommer att synas offentligt.

Fredrik Hallström målar planket vid Konstnärliga.

— Det är fint att se hur våra studenter på olika sätt har tagit ton och satt sin prägel på promenaden längs Fågelsången i väntan på att våra nya byggnader färdigställs, säger Henric Benesch, dekan vid Konstnärliga fakulteten.

Målning av Jakob Niedziela.