Studie av ekonomisk ojämlikhet och policybeslut vinner SOM-institutets uppsatsstipendium

Höginkomsttagare får mer gehör för politiska åsikter än låginkomsttagare, enligt en studie av data från SOM-undersökningarna genomförd av Oskar Bäckman vid Uppsala universitet. Bäckman har för sin masteruppsats nu tilldelats SOM-priset 2024, ett stipendium på 8000 kronor.

Foto av en ung man med blommor och diplom
Oskar Bäckman, Uppsala universitet

Sedan 2014 delar SOM-institutet vid Göteborgs universitet ut ett årligt stipendium till den student som författat den främsta uppsatsen med hjälp av data från SOM-undersökningarna. SOM-priset, som stipendiet kallas, är på 8 000 kronor. Årets pris går till Oskar Bäckman, Statsvetenskapliga institutionen, Uppsala universitet, för sin masteruppsats Unequal Responsiveness in Sweden - a quantitative study of the relationship between opinion and policy in Swedish national politics.

Vem blir lyssnad på?

I sitt uppsatsarbete utgår Oskar från SOM-institutets mångåriga mätningar av opinionen kring olika politiska förslag. Ett femtiotal förslag mellan åren 1986 och 2021 väljs ut baserat på möjligheten att avgöra om de faktiskt implementerats eller ej. I ljuset av detta studerar Oskar vilka grupper som historiskt i högst utsträckning ställt sig positiva till de förslag som faktiskt blivit politisk verklighet.

Han finner ett tydligt samband: det är framförallt personer med högre hushållsinkomst som har fått gehör för sina politiska åsikter under de senaste 34 åren. I synnerhet i sakfrågor där skillnaderna i åsikter mellan inkomstgrupper är stora.

Det är denna ojämlikhet i mottaglighet hos politiker i Sverige som uppsatsen åskådliggör, och presenterar som ett eventuellt problem för vår representativa demokrati där en grundtanke är att alla grupper ska bli lyssnade på. Oskars resultat går i linje med de från liknande tidigare studier, bland annat från USA.

Ambitiös ansats

Det är i synnerhet Oskars ambitiösa kvantitativa ansats som imponerat på uppsatskommittén, som består av erfarna forskare kopplade till SOM-institutet. Men uppsatsen visar även prov på stor förtrogenhet med relevant litteratur och mogna resonemang kring svagheter med såväl metod som material. Inte minst är den ett tydligt exempel på kreativ och samhällsrelevant sekundäranvändning av sedan tidigare insamlade opinionsdata, något som ger stort mervärde till undersökningen.

Oskar har använt den nationella SOM-undersökningens kumulativa datasetet, tillgängligt via Svensk Nationell Datatjänst (SND).

För generell inblick i opinionen kring olika sakfrågor publicerar SOM-institutet varje år rapporten Allmänhetens åsikter om politiska förslag.