Svante Prado utsedd till Bromanstipendiat 2024

Bromanska stiftelsen för forskning och företagande har beslutat att utse Svante Prado en mottagare av totalt fem stipendier 2024. Bromanstipendiet avser forskning med huvudsaklig inriktning mot företagande och forskarna får 343 800 kronor vardera till sina forskningsprojekt.

Svante Prado

Svante Prado är docent i ekonomisk historia och verksam på Institutionen för ekonomi och samhälle, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet. Stipendiet kommer att gå till hans forskningsprojekt ”Industrial policy lessons from economic history". Projektet syftar till att publicera en antologi på ett internationellt bokförlag om vad ekonomisk historia kan lära oss om industripolitik, som återigen är på modet för att lösa några av vår samtids stora utmaningar.

Svante Prado forskar på frågor som rör långsiktiga förändringar i sysselsättning, priser, tillväxt, produktivitet och reallöner. Forskningen har berört Sverige sedan mitten på artonhundratalet och i ett jämförande perspektiv.

Mer om Svante: Svante Prado | Göteborgs universitet (gu.se)