Vidar Johansson

Vidar bland årets elitidrottsstipendiater 2024–2025

52 idrottare från 34 olika specialidrottsförbund har tilldelats Riksidrottsförbundets och Svenska Spels Elitidrottsstipendium för 2024–2025. Bland de utvalda finns studenten Vidar Johansson, Riksidrottsuniversitetet vid Göteborgs universitet (RIU) som får stöd för att kombinera sina studier med elitidrott.

Stipendiet, som uppgår till 50 000 kronor per mottagare, syftar till att ge ekonomiskt stöd till idrottare som samtidigt studerar på universitet eller högskola.

Vidar Johansson, friidrott (löpning) och student på läkarprogrammet, är en av sex Riksidrottsstudenter vid Göteborgs universitet som har fått årets stipendium. Han uttrycker sin uppskattning för stödet.

– Verkligen en otrolig hjälp i ens möjligheter i att kunna kombinera två tidskrävande passioner i ens liv. Såklart väldigt tacksam, säger Vidar.

Med detta stipendium får Vidar, tillsammans med de andra stipendiaterna, en unik möjlighet att fortsätta utvecklas både akademiskt och idrottsligt. Förutom det ekonomiska stödet erbjuds stipendiaterna även stöd från Riksidrottsförbundets avdelning för Elitidrott inom områden som idrottspsykologi och idrottsmedicin. Detta stöd är ofta avgörande för idrottarnas utveckling och prestation samt för att främja deras psykiska hälsa och skapa bättre förutsättningar för en hållbar idrottskarriär.

I år sökte 299 idrottare från 52 olika specialidrottsförbund stipendiet och av dessa var 147 män och 152 kvinnor. Totalt delas 52 stipendier ut och stipendiaterna representerar 39 olika idrotter. Alla stipendiater studerar på universitet eller högskola, varav fyra studerar utomlands.

Text: Helena Svensson