Vindkraftverk till havs

Kraftiga vulkanutbrott påverkar potentialen för vindkraft

Havsbaserad vindkraft förväntas spela en allt viktigare roll i arbetet med att minska koldioxidutsläppen, särskilt i Europa. För att optimera vindkraftens potential behöver prognoser ta större hänsyn till hur vindhastigheten nära jordens yta varierar. Det visar en ny studie från Göteborgs universitet.

Variationer i vindhastighet kan bero på både naturliga och mänskliga faktorer. I en ny doktorsavhandling tittar Cheng Shen närmare på en faktor som inte har studerats tidigare i det här sammanhanget, nämligen utbrotten av stora tropiska vulkaner och deras effekter på den globala vindhastigheten över land.

Doktorand Cheng Shen ler framför kameran och visar sin avhandling.
Cheng Shen efter disputationen 13 september 2024.
Foto: Jenny Meyer Daneback

I sin avhandling har Cheng Shen fokuserat på hur snabbt vinden blåser på cirka tio meters höjd över marken eller havet och vilka konsekvenser variationer i vindhastighet får för vindkraftens potential.

Resultatet visar att den globala vindhastigheten påverkades efter stora utbrott av vulkaner som Tambora. Den indonesiska vulkanen Tambora är mest känd för ett enormt utbrott som ägde rum 1815 och som uppmättes till sju på den åttagradiga skalan Volcanic Explosivity Index. Cheng Shens studie visar att Tambora-utbrottet skulle kunna leda till en minskning av den globala vindkraftspotentialen över land med cirka nio procent.

– Modellerna som använts i studien visar på en tvåårig minskning av den globala vind- och vindkraftspotentialen efter stora vulkaniska aktiviteter. Detta tyder på en sårbarhet och att det finns en risk för global vindkraftsförlust i samband med kraftiga vulkanutbrott, säger Cheng Shen.

Vulkanen Tambora
Tambora
Foto: WikimediaImages

– När det gäller vindsimuleringar är inte alla klimatmodeller lika bra. Det är därför nödvändigt att korrigera och/eller välja modell noggrant innan man gör en projektion.

Omslag på en avhandling
Cheng Shens avhandling.
Foto: Cheng Shen

Avhandlingen innehåller också framtida prognoser för potentialen för havsbaserad vindkraft på en varmare planet. Med en global uppvärmning på 4 kan den potentiella havsbaserade vindkraften enligt prognosen öka med i genomsnitt nio procent globalt i slutet av detta århundrade.

– Sammantaget visar resultaten av min avhandling behovet av förbättrade modeller för att vägleda både investeringar och beslutsfattare, säger Cheng Shen.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Cheng Shen, filosofie doktor i naturvetenskap, Institutionen för geovetenskaper, Göteborgs universitet, epost: cheng.shen@gu.se

TEXT: JENNY MEYER DANEBACK

Avhandlingen

"Evaluation and projection of the changes in near-surface wind speed: implication for wind energy potential."

Ladda ner avhandlingen (GUPEA):