Zareen Abbas
Foto: Malin Aronsson

Zareen Abbas får Naturvetenskapliga fakultetens pedagogiska pris

Att lära ut kemi till blivande kemister är en sak. Att få blivande konservatorer eller receptarier att intressera sig för kemi är en annan. En som verkligen lyckats med det är Zareen Abbas, som nu tilldelas Naturvetenskapliga fakultetens pedagogiska pris 2024.

Zareen Abbas är universitetslektor vid Institutionen för kemi och molekylärbiologi och undervisar bland annat andra årsstudenter på kemiprogrammet i oorganisk kemi samt receptariestudenter. Men sedan ett antal år tillbaka deltar han även i undervisningen för blivande konservatorer.

Grattis till det pedagogiska priset! Hur känns det?
- Det var en glad överraskning! Jag antar att det innebär att man gjort något bra.

Du undervisar ju i kemi för flera olika studentgrupper, som kanske har helt olika ingångar till kemin. Vad är knepet för att få engagerade studenter?
- Nyckeln är att försöka förstå studenterna och anpassa pedagogiken efter dem. Jag undervisar i oorganisk kemi, och när jag blev tillfrågad att undervisa konservatorsstudenter så började jag fundera kring studenternas bakgrund och förkunskaper, och deras ingång till ämnet kemi. Jag förändrade hela pedagogiken och började med helhetsperspektivet för att sedan komma in på kemin, i stället för att göra tvärtom. Att till exempel utgå ifrån pigment i en färg och vad det består av för att förklara kemin.
Sen använder jag mig av en metod i undervisningen där jag föreläser i max 20 minuter och sedan ger jag dem en uppgift att diskutera som vi sedan tar upp i storgrupp. Då håller de koncentrationen uppe och jag kan samtidigt se om de förstått det jag pratat om.

Vad är på gång just nu inom dina kurser?
Vi håller på att utveckla kemikurspaketet för receptariestudenter, där vi också börjat kika lite mer på helheten. Att till exempel börja med att visa varför de behöver kunskaper om kemi i sin yrkesroll.
Det är också viktigt att minska avståndet mellan gymnasiet och universitetet. Att börja med att repetera kunskaper från gymnasiet kan vara ett sätt att minska barriärerna och göra studenterna mer trygga.
Sen skulle jag också vilja göra ett samlat material, ett kompendium för konservatorsstudenter kring kemi. Deras kurslitteratur täcker inte riktigt allt de behöver veta om kemi, känner jag.

Motivering till priset

Zareen Abbas är en mycket uppskattad lärare bland både studenter och kollegor. Han undervisar vid Institutionen för kemi och molekylärbiologi och medverkar också i undervisning vid Institutionen för kulturvård. Därtill bidrar han till programutveckling inom kulturvård, receptarieutbildning och grundläggande kemi. Zareen har anpassat sin undervisning på konservatorsprogrammet till utbildningens tvärvetenskapliga innehåll och problemorienterade pedagogiska upplägg. För att vårda historiska föremål och miljöer erfordras goda kunskaper och färdigheter i kemi. Zareen är en lyhörd pedagog med stor integritet. Han har insikt om studenternas särskilda villkor och formar undervisningen efter deras behov. Han gör den ibland svårtillgängliga kemin greppbar och spännande.

Om priset

Det pedagogiska priset delas ut för att uppmärksamma goda insatser inom universitetets utbildningsverksamhet. Priset är ett verksamhetsbidrag om 250 000 kr för en uppskattad och framgångsrik lärargärning. Det kan delas ut till en eller delas mellan flera pristagare. Priset delas ut den 6 november.