Kommunikationsenheten
Vid Gemensamma förvaltningenKontaktinformation
Om Kommunikationsenheten
Kommunikationsenheten vid Gemensamma förvaltningen
Kommunikationsenheten har det övergripande ansvaret att kvalitetssäkra, samordna och producera innehåll och aktiviteter där Göteborgs universitet som helhet står som avsändare.
På Kommunikationsenheten arbetar cirka 35 medarbetare med expertkompetens inom kommunikationsområdet – internkommunikation, forskningskommunikation, digitala kanaler, systemförvaltning, visuell identitet, kriskommunikation, strategiskt kommunikationsstöd till ledning och verksamhet.
Kommunikationsenhetens uppdrag
Kommunikationsenheten har ett övergripande ansvar att kvalitetssäkra, samordna och utveckla universitetets kommunikation. Vi ska öka kännedomen om universitetet internt och externt och skapa relationer med omvärlden. Det gör vi genom att:
stödja universitetets verksamhet genom att erbjuda expertis, utbildning och inspiration inom kommunikationsområdet
ansvara för att förvalta och utveckla universitetsgemensamma system, kanaler och aktiviteter
ansvara för att förvalta universitetsgemensamma riktlinjer, instruktioner och styrdokument inom kommunikationsområdet
Kommunikationsenheten är uppdelad i två sektioner:
Sektionen för redaktionellt innehåll, evenemang och studentkommunikation:
Forskningskommunikation, internkommunikation, studentrekrytering, innehåll i digitala kanaler, pressfrågor, kriskommunikation, strategiskt kommunikationsstöd till ledning och verksamhet. Populärvetenskapliga evenemang och akademiska högtider.
Sektionschef är Maria Eriksson
Sektionen för dialog, design och digitala medier:
Systemförvaltning, grafisk produktion, design, bilddatabas, grafisk profil, webbsupport, foto, GU Journalen, alumn, Jonsereds herrgård.
Sektionschef är Lisbeth Kinnunen
Ida Northfell är kommunikationschef och enhetschef.