Länkstig

Katarina Samuelsson

Universitetslektor

Institutionen för pedagogik och specialpedagogik
Besöksadress
Västra Hamngatan 25
41117 Göteborg
Postadress
Box 300
40530 Göteborg

Om Katarina Samuelsson

Katarina Samuelsson är forskare och lärare på Institutionen för pedagogik och specialpedagogik. Hon undervisar inom lärarutbildning, masterprogram och fristående kurser inom pedagogik, samt handleder uppsatser på grund- och avancerad nivå. Samuelsson har en bakgrund som lärare i svenska och engelska i gymnasiet och grundskolans senare år och är sedan 1 juli 2024 viceprefekt för utbildning på institutionen.

Katarina Samuelsson är intresserad av läroplansteoretiska- och professionsteoretiska frågor och hennes forskning har behandlat förutsättningar för lärares arbete inom både ungdomsskolan och universitetssektorn. Hennes senare forskning handlar om lärarutbildning (projektledare Daniel Pettersson) och organisering och ledning av kvalitets- och utvecklingsarbete i kommunala skolförvaltningar (projektledare Mette Liljenberg). Katarina Samuelsson ingår i forskningsmiljön Pedagogik och Politik.

Forskningsprojekt:

Organisering och ledning av kvalitets- och utvecklingsarbete i kommunala skolförvaltningar | Göteborgs universitet (gu.se)

Skapande av lärare och lärarutbildning: Studier av komplexa system av samhälleliga och vetenskapliga önskningar, förhoppningar och löften (professor Daniel Pettersson, Högskolan i Gävle)

Lärarutbildningar är ofta i fokus i diskussioner om skolans möjligheter och begränsningar. Lärarutbildningarna är förknippade med såväl stora farhågor och förhoppningar, såväl nationellt som internationellt och en kan ofta läsa att i försök att reformera skolan spelar lärarutbildningarna en nyckelroll som en del i det komplexa system som sammantaget styr skola och utbildning. Internationellt finns idag åtskillig forskning för att forskningsanknyta och vetenskapliggöra lärarutbildningen och dess innehåll. I internationella diskurser pekas på betydelsen att förstå de komplexa förhållanden som formar lärarutbildning - som ett system av olika aktörer och organisationer som ibland samverkar och ibland motverkar varandra. Därför förs det ofta fram att en bör förstå och analysera lärarutbildningarna men också forma dem och därmed rätta till olika missförhållanden och brister i skolans värld. Det finns veterligen lite av empirisk forskning om sådana komplexa system och i forskningslitteraturen efterlyses mer systematisk forskning. Istället görs antaganden om hur lärarutbildning fungerar och om vad som skulle kunna vara vettigt att göra med detta system. Givet detta menar vi att det behövs forskning om lärarutbildningar i hela dess komplexitet utan att för den skull vila på särskilda systemteoretiska utgångspunkter. Istället anser vi att det krävs forskning som inser det komplexa i lärarutbildning utan att för den skull utgå från ett avskilt, sammanhängande system. Vi har därför valt att betrakta lärarutbildning som en ansamling av olika aktörer, organisationer, sammanhang och praktiker som tillsammans formar lärarutbildning. Uppgiften för forskning blir då att beskriva och förstå hur sådana ansamlingar formar lärarutbildningar. Det övergripande syftet är att analysera hur lärarutbildningar skapas och återskapas i en väv av olika aktörer som verkar i olika sammanhang och som på olika sätt bidrar till att forma blivande lärares bildningsgångar och kompetenser.

Bildningsgångar och skolresultat i det senmoderna samhället | Göteborgs universitet (gu.se)