- Hem
- Om universitetet
- Hitta person
- Katarina Samuelsson
Katarina Samuelsson
Universitetslektor
Institutionen för pedagogik och specialpedagogikOm Katarina Samuelsson
Katarina Samuelsson är forskare och lärare på Institutionen för pedagogik och specialpedagogik. Hon undervisar inom lärarutbildning, masterprogram och fristående kurser inom pedagogik, samt handleder uppsatser på grund- och avancerad nivå. Samuelsson har en bakgrund som lärare i svenska och engelska i gymnasiet och grundskolans senare år och är sedan 1 juli 2024 viceprefekt för utbildning på institutionen.
Katarina Samuelsson är intresserad av läroplansteoretiska- och professionsteoretiska frågor och hennes forskning har behandlat förutsättningar för lärares arbete inom både ungdomsskolan och universitetssektorn. Hennes senare forskning handlar om lärarutbildning (projektledare Daniel Pettersson) och organisering och ledning av kvalitets- och utvecklingsarbete i kommunala skolförvaltningar (projektledare Mette Liljenberg). Katarina Samuelsson ingår i forskningsmiljön Pedagogik och Politik.
Forskningsprojekt:
Skapande av lärare och lärarutbildning: Studier av komplexa system av samhälleliga och vetenskapliga önskningar, förhoppningar och löften (professor Daniel Pettersson, Högskolan i Gävle)
Lärarutbildningar är ofta i fokus i diskussioner om skolans möjligheter och begränsningar. Lärarutbildningarna är förknippade med såväl stora farhågor och förhoppningar, såväl nationellt som internationellt och en kan ofta läsa att i försök att reformera skolan spelar lärarutbildningarna en nyckelroll som en del i det komplexa system som sammantaget styr skola och utbildning. Internationellt finns idag åtskillig forskning för att forskningsanknyta och vetenskapliggöra lärarutbildningen och dess innehåll. I internationella diskurser pekas på betydelsen att förstå de komplexa förhållanden som formar lärarutbildning - som ett system av olika aktörer och organisationer som ibland samverkar och ibland motverkar varandra. Därför förs det ofta fram att en bör förstå och analysera lärarutbildningarna men också forma dem och därmed rätta till olika missförhållanden och brister i skolans värld. Det finns veterligen lite av empirisk forskning om sådana komplexa system och i forskningslitteraturen efterlyses mer systematisk forskning. Istället görs antaganden om hur lärarutbildning fungerar och om vad som skulle kunna vara vettigt att göra med detta system. Givet detta menar vi att det behövs forskning om lärarutbildningar i hela dess komplexitet utan att för den skull vila på särskilda systemteoretiska utgångspunkter. Istället anser vi att det krävs forskning som inser det komplexa i lärarutbildning utan att för den skull utgå från ett avskilt, sammanhängande system. Vi har därför valt att betrakta lärarutbildning som en ansamling av olika aktörer, organisationer, sammanhang och praktiker som tillsammans formar lärarutbildning. Uppgiften för forskning blir då att beskriva och förstå hur sådana ansamlingar formar lärarutbildningar. Det övergripande syftet är att analysera hur lärarutbildningar skapas och återskapas i en väv av olika aktörer som verkar i olika sammanhang och som på olika sätt bidrar till att forma blivande lärares bildningsgångar och kompetenser.
Bildningsgångar och skolresultat i det senmoderna samhället | Göteborgs universitet (gu.se)
-
Lärarutbildningsforskning i Sverige och Internationellt: Om konversationer och nätverkande genom vetenskaplig
publicering
Sverker Lindblad, Katarina Samuelsson, Gustaf Nelhans
Pedagogisk Forskning i Sverige - 2024 -
Medborgarnas syn på skolans problem och på skolan som en viktig
samhällsfråga
Fredrika Lagergren, Sverker Lindblad, Monica Reichenberg, Katarina Samuelsson, Helena Wallström
Andersson, U., Rönnerstrand, B. & Carlander, A. (red). SOM-undersökningen 2023, SOM-rapport nr 83 - 2024 -
Teacher education research in Sweden and internationally – on conversations and networking through scientific
publications
Sverker Lindblad, Katarina Samuelsson
Contribution to webinar: Research on Teacher Education in the Nordic Countries, Stavanger 2 February, 2024 - 2024 -
Mapping Intellectual Traditions and Research Fronts in International Teacher Education
Research
Sverker Lindblad, Katarina Samuelsson, Gustaf Nelhans
ECER Conference, Glasgow, August 22-25, 2023. - 2023 -
Lessons learnt during COVID-19: making sense of Australian and Swedish university lecturers’
experience
Kristina Turner, Siobhan O'Brien, Helena Wallström, Katarina Samuelsson, Liisa Uusimäki
International Journal of Educational Technology in Higher Education - 2023 -
Ett motstridigt arbete – Universitetslärare handleder
studentuppsatser
Helena Wallström, Katarina Samuelsson
Högre Utbildning - 2023 -
Screening av barn mot gängkriminalitet: ett tomtebloss i
mörker
Sverker Lindblad, Giulia Messina Dahlberg, Monica Reichenberg, Katarina Samuelsson
Skola och samhälle - 2023 -
Educational Restructuring in a Nordic Welfare State in the Eyes of the Public
Opinion
Sverker Lindblad, Katarina Samuelsson, Helena Wallström
2023 AERA Annual Meeting, April 13 - April 16, 2023, Chicago - 2023 -
Medborgarna om styrningen av den svenska skolan: Stat, marknad eller
profession?
Sverker Lindblad, Fredrika Lagergren, Katarina Samuelsson, Helena Wallström
U. Andersson, H. Oscarsson, B. Rönnerstrand & N. Theorin (red.) Du sköra nya värld: SOM-undersökningen 2021, SOM-rapport nr 81 - 2022 -
Kartläggning av lärarutbildningsforskning i svenska och internationella
sammanhang.
Sverker Lindblad, Katarina Samuelsson
Bidrag vid SWERA Karlstad, 2022, 5-6 oktober 2022 - 2022 -
Politics in Education from a Praxis perspective: HE as a facilitator for equity and transformation in post-pandemic
times?
Giulia Messina Dahlberg, Adrianna Nizinska, Katarina Samuelsson, Helena Wallström
Round table at Praxis symposium IV: Higher education in post-pandemic times – (re)orienting transformation through praxis. Gothenburg 16-18 May, 2022 - 2022 -
School lockdown? Comparative analyses of responses to the COVID-19 pandemic in European
countries
Sverker Lindblad, Gun-Britt Wärvik, Inger Berndtsson, Elsi-Brith Jodal, Anders Lindqvist, Giulia Messina Dahlberg, Dimitrios Papadopoulos, Caroline Runesdotter, Katarina Samuelsson, Jonas Udd, Martina Wyszynska Johansson
European Educational Research Journal - 2021 -
Värden på spel i rektorers kollegiala erfarenhets- och
kunskapsutbyten
Katarina Samuelsson, Mette Liljenberg
Att jobba som rektor - om rektorer som professionella yrkesutövare - 2021 -
Forskning om Lärarutbildning: Kartläggning av ett internationellt
forskningslandskap.
Sverker Lindblad, Katarina Samuelsson
Utkast som underlag till Rådslag om Lärarutbildning vid SWERA 2021, 7 oktober 2021 - 2021 -
On Knowledge Organization and Recognition of Research in and on Teacher Education: Views from
above.
Sverker Lindblad, Gustaf Nelhans, Daniel Pettersson, Thomas Popkewitz, Katarina Samuelsson, Gun-Britt Wärvik
ECER conference, Geneva, online September 6-10, 2021 - 2021 -
Globalisering av lärarutbildning i Sverige? Om OECD:s kunskapsintressen och problemrepresentation och dess betydelser i svenska
sammanhang.
Sverker Lindblad, Katarina Samuelsson
Läroplansteori i och om lärarutbildning; Rapport från den sjunde Nordiska Läroplansteoretiska konferensen - 2020 -
Which Problems to Solve by Teacher Education Reforms? On International Organizations and National Policy
Discourses
Sverker Lindblad, Katarina Samuelsson
2020 AERA Annual Meeting, April 17 - April 21, 2020, San Francisco, CA - 2020 -
Teachers' work in times of restructuring: On contextual influences for collegiality and
professionality.
Katarina Samuelsson
2019 -
Turning school absence to presence or Problematizing the problem with school attendance. NERA, Uppsala March
2019
Caroline Runesdotter, Helena Wallström, Katarina Samuelsson
NERA konferens i Uppsala, mars 2019 - 2019 -
Teacher Collegiality in Context of Institutional Logics: A Conceptual Literature
Review
Katarina Samuelsson
Professions and Professionalism - 2018 -
Lärarkollegialitet i en lokal skolkontext - en fråga för
professionen?
Katarina Samuelsson
Nationell konferens i pedagogiskt arbete, 14-15 augusti. - 2017 -
Kollegialitet i utbildningsvetenskaplig forskningslitteratur sett genom institutionella
logiker.
Katarina Samuelsson
NORDPRO-konferensen i Lund 2016 - 2016 -
School management, cultures of teaching and student outcomes: Comparing the cases of Finland and
Sweden
Katarina Samuelsson, Sverker Lindblad
Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies - 2015 -
Competing Colleagues or Collegiality as a mean for Competition? Teacher Collegiality in a Restructured Educational
System.
Katarina Samuelsson
ECER. Porto 1-5 september, 2014 - 2014 -
Professionalism and New Public Management in Teachers' Work: a comparative study on teachers' work experience in Sweden and
Finland
Katarina Samuelsson, Sverker Lindblad
Paper presented at the Emerging Researchers’ Conference at ECER 2013, Istanbul, Turkey, September 2013 - 2013 -
Lärarkulturer, informationssystem och
elevprogression
Katarina Samuelsson
CUL-konferens VANN 26-27 oktober 2010 - 2010 -
Organising school careers by means of information systems: On differentiating students in a school for
everybody
Michael Hansen, Sverker Lindblad, Katarina Samuelsson
Paper presented at the European Conference on Educational Research (ECER), 28-30 September 2009, Vienna, Austria - 2009