Länkstig

Airi Rovio-Johansson

Anknuten till forskning

Institutionen för didaktik och pedagogisk profession
Besöksadress
Läroverksgatan 15
41120 Göteborg
Postadress
Box 300
40530 Göteborg

Benämning saknas

Gothenburg Research Institute, GRI
Telefon
Besöksadress
Viktoriagatan 13, plan 3
41125 Göteborg
Postadress
Box 603
40530 Göteborg

Om Airi Rovio-Johansson

Airi Rovio-Johansson är professor i utbildningsvetenskap vid Gothenburg Research Institute (GRI), Handelshögskolan vid Göteborgs Universitet. Intresse för människors beteende, lärande och agerande i olika utbildningar, yrken, situationer och under olika livsperioder har styrt mitt utbildningsval inom högre utbildning. Jag har psykologutbildning och ämneslärarutbildning som akademisk grundutbildning, därefter filosofie licentiat examen i pedagogik och 1999 filosofie doktorsexamen i pedagogik. 2006 antogs jag som docent i pedagogik vid Utbildningsvetenskapliga fakulteten vid Göteborgs universitet. På GRI är jag seniorforskare och doktorandhandledare i utbildningsvetenskap.

Multivetenskapliga fenomen är fokus i min forskning. Jag forskar om hur studenter och människor utvecklar lärande, skapar kunskap, mening och innebörd i utbildning, i möten, i kommunikation och i samtal inom privata och offentliga professionella organisationer. Mina forskningsområden är organisering av förändringsprocesser, studenters lärande i hållbara utbildningsprocesser, ämnesinnehållets organisering i undervisning och lärares professionella utveckling i högre utbildning samt hållbart livslångt lärande mellan generationer och mellan kulturer. Under ett antal år som koordinator för institutionella kvalitetsprojekt för För European University Association (EUA) har jag deltagit i att utveckla ett kvalitetssäkringssystem, ”Institutional Evaluation Programme: Performance in Research, Performance in Teaching Quality, and Innovation”, avsett för europeiska nationell och internationell institutioner inom högre utbildning i länder tillhörande Europeiska Unionen (EU).

Jag har publicerat artiklar i internationella och nationella tidskrifter och böcker samt bokkapitel på internationella och nationella förlag.

På andra webbplatser

Forskningsområden

  • Organisering av förändringsprocesser
  • Kvalitativa metoder
  • Lärande som interkulturellt och intergenerationellt livlsångt lärande

Pågående forskning

  • Changing teaching, changing teachers through Variation Theory and patterns of variation., 2019-08 - 2022-12

Undervisningsområden

  • Kvalitativa forskningsmetoder
  • Lärandeprocesser och undervisningsprocesser

Utvalda publikationer

Variation in approaches to lesson analysis - alterntive tools for the reconstruction of teaching
Rovio-Johansson, Airi
International Journal of Lesson and Learning Studies, Vol 7 No. 2, 78-84, 2018

Experiences of practice-based learning in phenomenographic perspective
Rovio-Johansson, Airi
Journal of Workplace Learning, Vol 30 No. 1, 48-64, 2018

Students’ Knowledge Progression: Sustainable Learning in Higher Education
Rovio-Johansson, Airi
International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 28:3, s. 427-439, 2016

Continuity and Development in the Phenomenography and Variation Theory Tradition
Rovio-Johansson, Airi, Ingerman, Åke
Scandinavian Journal of Educational Research, 60:3, s. 257-271, 2016

An Application of Variation Theory of Learning in Higher Education
Rovio-Johansson, Airi
Malcolm Tight & Jeroen Huisman (Eds.) Theory and Method in Higher Education Research. International Perspectives on Higher Education Research, Vol. 9, Emerald Group Publishing Limited, s. 261-279, 2013