- Hem
- Om universitetet
- Hitta person
- Anna-Lena Lilliestam
Anna-Lena Lilliestam
Om Anna-Lena Lilliestam
Jag är universitetslektor i ämnesdidaktik med inriktning mot de samhällsorienterande ämnena och min forskning och undervisning fokuserar speciellt på det historiedidaktiska fältet. Jag är programledare för Masterprogrammet i didaktik på Institutionen för didaktik och pedagogisk profession och en stor del av min arbetstid ägnas åt detta program, både vad gäller undervisning och ledning av programmet.
Jag har en lång lärarerfarenhet från grundskola och gymnasium och har undervisat i svenska, historia, kultur-och idéhistoria, kommunikation och musik. Jag har också arbetat med fortbildning av lärare, forskarcirklar och skolutveckling inom gymnasieskolan i Göteborg. Att bidra till utveckling av lärarutbildningen och av skolans undervisning ligger mig varmt om hjärtat. De två läroböckerna "SO för lärare 1-3" och "SO för lärare 4-6" ligger i linje med detta intresse.
Min forskning är praktiknära och har speciellt fokuserat på undervisning och lärande i historia. Avhandlingen handlar om det historiska resonerandet och är en praktiknära studie om att resonera historiskt i termer av aktör och struktur: vad innebär det att resonera på detta sätt? och vad krävs för att elever ska kunna utveckla förmågan till aktör- och strukturresonemang? Avhandlingen kombinerar variationsteori- fenomenografi med teorier från den brittisk-amerikanska historiskt- tänkandetraditionen och var den första svenska studie som byggde på denna historiedidaktiska teoribildning. Jag har också skrivit artiklar som presenterar och problematiserar teorin i en svensk kontext.
En annan studie undersöker ämneslärarstudenters i historia syn på historia och historieundervisning. Den avser att utgöra en grund för utveckling av högskolans utbildning av blivande historielärare. Vilka uppfattningar kan undervisningen bygga vidare på och vilka uppfattningar behöver utmanas i utbildningen? I en annan studie undersöktes lågstadielärares syn på undervisning i de samhällsorienterande ämnena. De samhällsorienterande ämnena som kunskap eller som fostran visade sig vara en central aspekt i deras resonemang kring de fyra ämnena.
Under våren 2022 har jag två fokus på min forskning. Dels undervisning kring kontroversiella frågor i de samhälllsorienterande ämnena, dels frågor kring vad som kan anses vara kraftfull kunksap, powerful knowledge, i dessa fyra ämnen.
-
De samhällsorienterande ämnena på
lågstadiet
Anna-Lena Lilliestam
LIlliestam, Franck, Blanck, Holmqvist Lidh och Pettersson, SO för lärare 1-3, upplaga 2 - 2024 -
SO för lärare 1 -
3
Anna-Lena Lilliestam, Olof Franck, Sara Blanck, Carina Holmqvist Lidh, Anna Pettersson
2024 -
Historia
Anna-Lena Lilliestam
Lilliestam, Franck, Blanck, Holmqvist Lidh & Pettersson: SO för lärare 1-3, upplaga 2 - 2024 -
Praktikförankrade samtal som grund för utveckling av undervisning kring kontroversiella frågor i olika sociala kontexter på
gymnasiet.
Olof Franck, Anna-Lena Lilliestam
Presentation av ULF-projekt: Praktikförankrade samtal som grund för utveckling av undervisning kring kontroversiella frågor i olika sociala kontexter på gymnasiet., Konferens Praktiknära forskning i samverkan, Göteborgs universitet 241030 - 2024 -
Powerful knowledge and the 2022 Swedish social studies
curriculum
Mattias Börjesson, Anna-Lena Lilliestam
Curriculum Journal - 2024 -
Undervisa i historia. Didaktik och metodik för
ämneslärare
Fredrik Alvén, Anna-Lena Lilliestam
2023 -
Att utveckla undervisning om kontroversiella frågor i
historia
Anna-Lena Lilliestam, Malin Dahlström
Historisk nätverkskonferens 2022 - 2022 -
SO för lärare 4-6 / Olof Franck, Anette Johansson, Anna-Lena Lilliestam, Anna
Pettersson.
Olof Franck, Anna-Lena Lilliestam, Anette Johansson, Anna Pettersson
2021 -
Planering, undervisning och
bedömning
Anna-Lena Lilliestam
I Franck, Johansson, Lilliestam & Pettersson: SO för lärare 4-6 - 2021 -
Historia
Anna-Lena Lilliestam
I Franck, Johansson, Lilliestam & Pettersson: SO för lärare 4-6 - 2021 -
Samspel mellan
ämnena
Anna-Lena Lilliestam
Franck, Johansson, Lilliestam & Pettersson: SO för lärare 4-6 - 2021 -
Ämnesspecifika kunskaper och förmågor- ämnesspecifik
literacy
Anna-Lena Lilliestam
I Franck, Johansson, Lilliestam & Pettersson: SO för lärare 4-6 - 2021 -
Lågstadielärare talar om sin undervisning i de samhällsorienterande
ämnena
Anna-Lena Lilliestam, Carina Holmqvist Lidh, Christina Osbeck
Nordidactica - 2020 -
100% svensk- 100%
syrian
Anna-Lena Lilliestam
SO-didaktik. Etik i SO-undervisningen. Öppenhet och reflektion - 2020 -
När ord förändrar betydelse- kan n-ordet sägas i
historieundervisningen?
Anna-Lena Lilliestam
SO-didaktik. Etik i SO- undervisningen. Öppenhet och reflektion - 2020 -
Etik i So-undervisningen - möjligheter och
utmaning
Olof Franck, Anna-Lena Lilliestam
SO-didaktik. Etik i SO-undervisning. Öppenhet och reflektion, red. Olof Franck och Anna-Lena Lilliestam - 2020 -
History in Primary school: canonical or depending on social
context
Anna-Lena Lilliestam
Poster session Nofa 7, 2019 - 2019 -
SO för lärare 1 -
3
Sara Blanck, Olof Franck, Carina Holmqvist Lidh, Anna-Lena Lilliestam, Anna Pettersson
2019 -
History in primary school- both canonical and depending on
context
Anna-Lena Lilliestam
NOFA7 Nordic Conference on Teaching and Learning in Curriculum Subjects. Stockholm University, 13 - 15 May 2019, Abstracts, p. 137 - 2019 -
Social studies in primary school- communicating values or teaching substantive
knowledge?
Anna-Lena Lilliestam
NOFA7 Nordic Conference on Teaching and Learning in Curriculum Subjects. Stockholm University, 13 - 15 May 2019, Abstracts, p. 138 - 2019 -
Kunskap eller
fostran
Anna-Lena Lilliestam
Historiedidaktisk nätverkskonferens 2018 - 2018 -
Beginner Teacher Students' Views on History and History
Education
Anna-Lena Lilliestam
European Educational Research Association- ECER Conference Copenhagen 2017 - 2017 -
Att motverka fragmentering i historieundervisningen: Recension av Rickard Nordkvists
licentiatuppsats
Anna-Lena Lilliestam
Nordidactica - 2017 -
En fråga om
frågor
Anna-Lena Lilliestam
Historiedidaktisk nätverkskonferens 2016 - 2016 -
Vad krävs för att elever ska utveckla sin förmåga att resonera
historiskt?
Anna-Lena Lilliestam
Konferens i pedagogiskt arbete, Karlstad 2015 - 2015 -
Student teachers' view on the profession, history and history
teaching
Anna-Lena Lilliestam
Konferensbidrag till Historisk nätverkskonferens 2015 - 2015 -
Agency and structure in Swedish students' historical
reasoning
Anna-Lena Lilliestam
AERA konferens 2015 - 2015 -
Nyblivna lärarstudenters syn på historia och
historieundervisning
Anna-Lena Lilliestam
Nordidactica Journal of Humanities and Social Education - 2015 -
Agency and structure in Swedish students' historical
reasoning
Anna-Lena Lilliestam
AERA Online Paper Repository - 2015 -
How to select a worthy object of learning. An example from
history
Anna-Lena Lilliestam
Earli SIG 9 conference Oxford 2014 - 2014 -
Historia i skolan: att memorera och reproducera en kanon eller att utveckla elevers historiska
resonerande?
Anna-Lena Lilliestam
Historisk nätverkskonferens 2014 - 2014 -
Aktör och struktur. En studie om möjligheter och svårigheter i
historieundervisning
Anna-Lena Lilliestam
Historiedidaktisk nätverkskonferens 2013 - 2013 -
Aktör och struktur i historieundervisning. Om utveckling av elevers historiska
resonerande
Anna-Lena Lilliestam
2013 -
Från Sputnik till Historical Thinking. Historiskt tänkande-traditionen; dess idéer, utveckling och pedagogiska
potential
Anna-Lena Lilliestam
Marner och Örtegren (red.) KLÄM konferenstexter om Lärande, Ämnesdidaktik och Mediebruk - 2013 -
Historiskt tänkande. Från Sputnik till
Literacy
Anna-Lena Lilliestam
Historiedidaktisk nätverkskonferens 2012 - 2012 -
Understanding historical
essays
Anna-Lena Lilliestam
Special interest group: Phenomenography and Variation theory. Conference Jönköping 2012 - 2012 -
Historisk kunskap-både innehåll och
förmågor
Anna-Lena Lilliestam
Historiedidaktik i Norden 9 - 2012