- Hem
- Om universitetet
- Hitta person
- Olof Franck
Olof Franck
Om Olof Franck
Professor i ämnesdidaktik med inriktning mot samhällsorienterande ämnen, och docent i religionsfilosofi.
Forskningsintressen
Min forskning har sin hemvist i ämnesdidaktik med inriktning mot etik- respektive religionsdidaktik, samt inom ESD med fokus på frågor som rör social hållbarhet. Det är också i dessa fält, samt inom etik och religionsfilosofi, som mina publikationer företrädesvis hör hemma. Under senare år har jag varit engagerad i forskningsprojekt om hur konceptioner av etisk kompetens kommer till uttryck i skolans styrdokument och undervisning, projekt som finansierats av Vetenskapsrådet respektive Skolforskningsinstitutet. Jag leder för närvarande en explorative workshop om powerful knowledge i undervisning i samhällsorienterande ämnen (2022-2024), finansierad av Vetenskapsrådet.
Jag är projektledare för ULF-projektet Praktikförankrade samtal för att utveckla undervisning om kontroversiella frågor på gymnasiet (2024 - 2026) och för KAM-projektet Att undervisa om kontroversiella frågor i SO - ämnen: om social hållbarhet, värden och etik (2024 - 2025).
Undervisningsintressen
Min undervisning är förlagd till forskarutbildningen där jag är kursledare för kurser i bland annat forskningsetik, men också till lärarutbildningen och masterutbildningar. Jag handleder flera doktorander företrädesvis med ämnesdidaktisk inriktning.
-
Religious
Education
Christina Osbeck, Olof Franck
The Study of Religion in Sweden. Past, Present and Future, Eds. Henrik Bogdan & Göran Larsson - 2024 -
SO för lärare 1 -
3
Anna-Lena Lilliestam, Olof Franck, Sara Blanck, Carina Holmqvist Lidh, Anna Pettersson
2024 -
Praktikförankrade samtal som grund för utveckling av undervisning kring kontroversiella frågor i olika sociala kontexter på
gymnasiet.
Olof Franck, Anna-Lena Lilliestam
Presentation av ULF-projekt: Praktikförankrade samtal som grund för utveckling av undervisning kring kontroversiella frågor i olika sociala kontexter på gymnasiet., Konferens Praktiknära forskning i samverkan, Göteborgs universitet 241030 - 2024 -
Religionskunskap
Olof Franck
SO för lärare 1-3, Red: Anna-Lena Lilliestam, Olof Franck, Sara Blanck, Carina Holmqvist Lidh & Anna Pettersson - 2024 -
Skönlitteraturbaserad
etikundervisning
Olof Franck, Johan Liljestrand
Red. Religion och livsfrågor - 2024 -
Om etik, undervisning och
skönlitteratur
Olof Franck, Johan Liljestrand
Introduktion till Tema Skönlitteraturbaserad etikundervisning, Religion och livsfrågor nr 3/24. - 2024 -
Tema
Antisemitism
Olof Franck
Religion och livsfrågor (red) - 2024 -
Controversial Issues and Powerful knowledge related to Active Citizenship – critical reflections and suggestions for democratic and inclusive educational
contexts.
Bodil Liljefors Persson, Olof Franck
Cicea conference, Education, Citizenship and Social Change: Building Bridges, 25th Annual CiCea International Conference 2024, Malmö June 13 - 16 - 2024 -
Tema
Islamofobi
Olof Franck
Religion och livsfrågor (red) - 2024 -
Introduktion: om islamofobi i relation till skola och
samhälle
Olof Franck
Religion och livsfrågor - 2024 -
Intersections of Religions, Education, and A Sustainable World (Book
presentation)
Olof Franck, Sally Windsor
Nationellt forum för religionsdidaktisk/pedagogisk forskning / Norsk religionspedagogisk forskerforum Konferens i Oslo 240418-240419 - 2024 -
Inledning: Om
antisemitism
Olof Franck
Religion och livfrågor - 2024 -
Introduction: Education for sustainable development in the
'Capitalocene'
Helena Pedersen, Sally Windsor, Beniamin Knutsson, Dawn Sanders, Arjen E.J. Wals, Olof Franck
Education for Sustainable Development in the 'Capitalocene' - 2024 -
Education for Sustainable Development in the
'Capitalocene'
Helena Pedersen, Sally Windsor, Beniamin Knutsson, Dawn Sanders, Arjen E.J. Wals, Olof Franck
2024 -
'Constructing the test to the teaching' - and the complexities of assessing learning in ethics
education
Karin Sporre, Christina Osbeck, Annika Lilja, David Lifmark, Olof Franck, Anna Lyngfelt
Journal of Beliefs & Values - 2023 -
Special Issue "Powerful Knowledge in Social Studies Subjects—Challenges and Possibilities: A Problematizing
Approach"
Olof Franck, Christina Osbeck
Social Sciences - 2023 -
Essentialiserande religionsundervisning och behovet av flerdimensionell
religionskompetens
Olof Franck, Bodil Liljefors Persson
Om essentialiserad religionsundervisning. Några kritiska perspektiv, Religion och livsfrågor - 2023 -
Etik, berättelser och samtal. Att använda skönlitteratur i
etikundervisning
Olof Franck, Annika Lilja
2023 -
Powerful Knowledge in Non-denominational Religious Education: Some Considerations on the Relationship Between Curriculum and
Pedagogy
Olof Franck
Powerful Knowledge in Religious Education: Exploring Paths to A Knowledge-Based Education on Religions - 2023 -
Powerful Knowledge in Social Studies Subjects—Challenges and Possibilities: A Problematizing
Approach—Introduction
Olof Franck, Christina Osbeck
Social Sciences - 2023 -
Teachers’ perspectives on ethics education – expressed as opportunities and
challenges
Annika Lilja, Olof Franck, Christina Osbeck, Karin Sporre, David Lifmark, Anna Lyngfelt
British Journal of Religious Education - 2023 -
Powerful Knowledge in Religious Education : Exploring Paths to A Knowledge-Based Education on
Religions
Olof Franck, Peder Thalén
2023 -
Powerful Knowledge as a Conceptual Frame for Teaching Controversial Issues in Ethics and Values Education in Social Studies
Subjects
Olof Franck
Social Sciences - 2023 -
Conditions for development of a multidimensional ethical competence through group discussions in fiction-based ethics
education
Annika Lilja, David Lifmark, Christina Osbeck, Karin Sporre, Olof Franck, Anna Lyngfelt
Education 3-13 - 2023 -
Non-denominational RE teaching based on a Christian ethical heritage: the Swedish
case
Olof Franck
Journal of Religious Education - 2023 -
Preface
Olof Franck, Peder Thalén
in Franck, O. & Thalén, P. (eds): Powerful Knowledge in Religious Education Exploring Paths to A Knowledge-Based Education on Religions. - 2023 -
Powerful Knowledge in Non-denominational Religious Education: Some Considerations on the Relationship Between Curriculum and
Pedagogy
Olof Franck
Franck, O. & Thalén, P. (eds): Powerful Knowledge in Religious Education Exploring Paths to A Knowledge-Based Education on Religions - 2023 -
Action Readiness and Motivational Theories of Emotion in Education for Sustainable
Development
Marie Grice, Olof Franck
ECER, Glasgow, 230822 - 230825 - 2023 -
Kraftull kunskap i undervisning om kontroversiella frågor om religion: några perspektiv på tro, mångfald och demokratisk fostran i ett postsekulärt
samhälle
Olof Franck
Olof Franck & Peder Thalén (red.), Mellan kunskap och fostran: En bok om syfte och mål med skolans undervisning om etik - 2023 -
Inledning
Olof Franck, Peder Thalén
Olof Franck & Peder Thalén (red.), Mellan kunskap och fostran: En bok om syfte och mål med skolans undervisning om etik - 2023 -
Att navigera moraliskt i en tid av etisk oro: etisk kompetens som grund för att förmedla och gestalta demokratiska
värden
Olof Franck
Franck, O., Osbeck, C. & von Brömssen, K. (red), Religioner, livsåskådningar och etik: För lärare 4-9 och gymnasiet - 2023 -
Inledning
Olof Franck, Christina Osbeck, Kerstin von Brömssen
Franck, O., Osbeck, C. & von Brömssen, K. (red), Religioner, livsåskådningar och etik: För lärare 4-9 och gymnasiet - 2023 -
Democratic and Inclusive Religious Education in the Secular State – The Case of
Sweden
Olof Franck, Bodil Liljefors Persson
Anthony, F-V. & Ziebertz, H-G. (eds), Human Rights and the Separation of State and Religion: International Case Studies - 2023 -
Bridging ‘as is’ and ‘as if’ by reading fiction in ethics
education
Anna Lyngfelt, Karin Sporre, David Lifmark, Annika Lilja, Christina Osbeck, Olof Franck
Cambridge Journal of Education - 2023 -
Religioner, livsåskådningar och etik. För lärare årskurs 4 - 9 och
gymnasiet
Olof Franck, Christina Osbeck, Kerstin von Brömssen
2023 -
Etikundervisningens syfte och mål, utmaningar och möjligheter - några
perspektiv
Olof Franck
Etik, berättelser och samtal: att använda skönlitteratur i etikundervisning - 2023 -
Etik och skönlitteratur - om undervisning som kan skärpa blicken och
rösten
Olof Franck, Annika Lilja
Etik, berättelser och samtal: att använda skönlitteratur i etikundervisning - 2023 -
Mellan kunskap och fostran. En bok om syfte och mål med skolans undervisning om
etik
Olof Franck, Peder Thalén
2023 -
Learning in Non-denominational Post-secular Teaching on Religions for Young Children: Challenges and
Possibilities
Olof Franck
A. Kuusisto (ed.) The Routledge International Handbook of the Place of Religion in Early Childhood Education and Care - 2022 -
Education for sustainable development in
the
‘Capitalocene’
Helena Pedersen, Sally Windsor, Beniamin Knutsson, Dawn Sanders, Arjen E.J. Wals, Olof Franck
Educational Philosophy and Theory - 2022 -
Refining the Critical Eye in multicultural educational contexts - Paths to Knowledge-Based Teaching on
Religion
Olof Franck, Peder Thalén
50th Annual conference: PESA (Philosophy of Education Society of Australasia), Sydney, Australia 8 - 10 December 2022. (Peer reviewed.) - 2022 -
Religionskunskap – en källa för att gestalta kritik och hopp i orons
tid
Olof Franck
Religion och livsfrågor - 2022 -
Fiction-based ethics education in Swedish compulsory school – reflections on a research
project
Karin Sporre, Christina Osbeck, Annika Lilja, David Lifmark, Olof Franck, Anna Lyngfelt
Nordidactica - 2022 -
Ämneskunskaper i förändringens
tid
Olof Franck
Religion och livsfrågor - 2022 -
SO för lärare
4-6
Olof Franck, Anna-Lena Lilliestam, Anette Johansson, Anna Pettersson
2021 -
Religionslärande som bildningsresa: En kommentar till reviderad kursplan i religionskunskap i
Sverige
Olof Franck
Nordidactica - 2021 -
Democratic Education on Religion and Ethics in Islamic Religious Education
Contexts
Olof Franck
Islamic Religious Education in Europe. A Comparative Study. Franken, L. & Gent, B. (eds) - 2021 -
Lärarmaterial till Lika och
unika
Olof Franck
2021 -
Gateways to accessing powerful RE knowledge: a critical constructive
analysis
Olof Franck
Journal of Religious Education - 2021 -
Funded Research in Relation to Curriculum Development - Tendencies in Religious Education in Sweden 2001 -
2019.
Christina Osbeck, Olof Franck
Religions - 2020 -
Critical dimensions of ethical competence in intercultural religious education: An analysis with special regard to three Scandinavian curricular
arenas
Olof Franck
HTS Teologiese Studies/Theological Studies - 2020 -
Ethics Education in Democratic Pluralist
Contexts
Olof Franck
Educational Theory Special Issue: Education and Risk (Wiley) - 2020 -
Skolutveckling genom didaktiskt klassrumsarbete i samverkan lärare
forskare
Annika Lilja, Olof Franck, David Lifmark, Anna Lyngfelt, Christina Osbeck, Karin Sporre
Skolutveckling i teori och praktik. Hirsch, Å. & Olin, A. (red) - 2020 -
FLR och arbetet med revidering av
kursplanen i
religionskunskap
Olof Franck
Religion och livsfrågor - 2020 -
Religious Education in a Post-Secular Age: Case Studies From Europe [Elektronisk
resurs]
Olof Franck, Peder Thalén
2020 -
Att vänta i ett allvar - om existens, mening och
berättande
Olof Franck
Religion och livsfrågor - 2020 -
Introduction: Religious Education and the Notion of the
Post-secular
Olof Franck, Peder Thalén
Religious Education in a Post-Secular Age. Case Studies from Europe. Franck, O. & Thalén, P. (eds) - 2020 -
Facing Religious Ethical Claims in Post-secular Ethics Education: Challenges and
Contributions
Olof Franck
Religious Education in A Post-Secular Age. Case Studies from Europe. Franck, O. & Thalén, P. (eds) - 2020 -
Ethics Education in Swedish RE - and Future Content for Ethics Education in Compulsory
School
Karin Sporre, Olof Franck, Annika Lilja, Christina Osbeck
Facing the Unknown Future: Religion and Education on the Move. Religious Divesity and Education in Europe, Vol. 14. ter Avest, I., Bakker, C., Ipgrave, J., Leonhard, S. & Schreiner, P. (eds) - 2020 -
Att undervisa om religioner och livsåskådningar i en postsekulär
tid
Olof Franck
Ämnets dag: Religion 20201027, Institutionen för litteratur idéhistoria och religion, Göteborgs universitet - 2020 -
Lika och unika : om mening, värde och tro Religionskunskap 1 och 2 / Olof
Franck.
Olof Franck
2020 -
Respekt och förståelse i religionsundervisningen, Religion och livsfrågor
1/2020
Olof Franck, Malin Löfstedt
RoL. Religion och livsfrågor - 2020 -
Etik i
SO-undervisningen
Olof Franck
SO-didaktik. Etik i SO-undervisning. Öppenhet och reflektion, red: Olof Franck och Anna-Lena Lilliestam - 2020 -
Etik i So-undervisningen - möjligheter och
utmaning
Olof Franck, Anna-Lena Lilliestam
SO-didaktik. Etik i SO-undervisning. Öppenhet och reflektion, red. Olof Franck och Anna-Lena Lilliestam - 2020 -
SO för lärare 1 -
3
Sara Blanck, Olof Franck, Carina Holmqvist Lidh, Anna-Lena Lilliestam, Anna Pettersson
2019 -
Interkulturell religionsdidaktik – kan mångfald i klassrummet förstärka
undervisningen?
Olof Franck
Föreläsning: Skolporten, fortbildning för lärare i religionskunskap, Näringslivets Hus, Stockholm 20191002 - 2019 -
Religionskunskapsämnet i fokus - utmaningar och möjligheter.
Jubileumsbok Föreningen Lärare i
Religionskunskap
Olof Franck, Emma Hall, Bodil Liljefors Persson
Årsbok - Föreningen Lärare i Religionskunskap - 2019 -
Förord till Religionskunskapsämnet i fokus - utmaningar och
möjligheter
Olof Franck, Emma Hall, Bodil Liljefors Persson
Årsbok & Jubileumsbok 2019. Religionskunskapsämnet i fokus – utmaningar och möjligheter. Föreningen Lärare i Religionskunskap - 2019 -
Religionskunskap
Olof Franck
SO för lärare 1 - 3. Blanck, S., Franck, O., Holmqvist Lidh, C., Lillliestam, A-L. & Pettersson, A. (red.) - 2019 -
Förord. Vetenskaplighet i högre utbildning. Exempel från
lärarutbildningen
Olof Franck
Vetenskaplighet i högre utbildning. Exempel från lärarutbildningen. Olof Franck (red.) - 2019 -
Lärarutbildningen och den digitala
kompetensen
Sylvana Sofkova Hashemi, Catarina Player-Koro, Eva Wennås Brante, von Otter Ann-Marie, Anna-Lena Pihl, Olof Franck
Vetenskaplighet i högre utbildning - Erfarenheter från lärarutbildningen. Franck, O. (red.) - 2019 -
Vetenskaplighet i högre utbildning. Exempel från
lärarutbildningen
Olof Franck
2019 -
Facing religious ethical claims in post-secular ethics education: challenges and contributions, Symposium on Religion & Education in liberal democracies: balancing fundamental rights and freedoms, Nordic Conference of Religious Education (NCRE), NTNU, Trondheim 11 - 14 June
2019.
Olof Franck
Conference Program, NCRE 2019, https://www.ntnu.edu/ncre2019/program - 2019 -
Religion och vetenskap i dialogisk undervisning om tro, vetande och konstruktiv
religionskritik,
Olof Franck
Konferens: Skolan och kyrkan 1 februari 2019, Kyrkostyrelsen, Evangelisk lutherska kyrkan i Finland, Helsingfors - 2019 -
Ethics education as an arena for the highlighting of the concept of ethical competence: some critical perspectives. Keynote lecture. Suomen uskonnon opettajain litto
(SUOL)
Olof Franck
Konferens: Tema Etik och pedagogik - Perspektiv och metoder för religionsundervisning, Helsingfors 2 februari 2019. - 2019 -
Introduktion
Olof Franck
Konstruktiv religionskritik. Filosofiska, teologiska och pedagogiska perspektiv - 2019 -
Konstruktiv religionskritik. Filosofiska, teologiska och pedagogiska
perspektiv
Olof Franck, Mikael Stenmark
2019 -
Possible competences to be aimed at in Ethics Education – Ethical competences highlighted in educational research
journals
Christina Osbeck, Olof Franck, Annika Lilja, Karin Sporre
Journal of Beliefs and Values - 2018 -
Ethical competence – a comparison between the Swedish and the Icelandic curricula and some teachers’
views
Annika Lilja, Olof Franck, Christina Osbeck, Karin Sporre
Education 3-13 - 2018 -
Editorial
2018:4
Olof Franck, Christina Osbeck
Nordidactica - Journal of Humanities and Social Science Education - 2018 -
Abilities, knowledge requirements and national tests in RE: the Swedish case as an example in the outcome-focused school and society of
today.
Christina Osbeck, Olof Franck, Annika Lilja, Karin Sporre, Johan Tykesson
Zeitschrift für Pädagogik und Theologie - 2018 -
Learning from the haunted Other: Young voices exploring experiences of vices with regard to present day conceptions of
virtues.
Olof Franck
48th Annual conference: PESA (Philosophy of Education Society of Australasia), Rotorua, New Zealand 7 -11 December 2018 - 2018 -
Being and Becoming. Challenging Dichotomous Conceptions of Ethical Competence within Democratic Ethics Education in Compulsory
School
Olof Franck, Annika Lilja
Ristiniemi, J., Skeie, G. & Sporre, K. (Eds.): Challenging Life: Existential Questions as a Resource for Education, Religious Diversity and Education in Europe, Vol. 37 - 2018 -
Philosophical contributions to an analysis of the concept of ethical competence in educational contexts: some introductory
perspectives
Olof Franck
Symposium: Karin Sporre, Olof Franck, Christina Osbeck and Annika Lilja; Ethics education in compulsory school: ethical comptence in the light of ethical theories, 44th Annual Conference, Association for Moral Education (AME), Barcelona 8 - 10 November 2018 - 2018 -
Om Artificiell intelligens, makten över maskinerna och den demokratiska etiken.
Recension av Max Tegmark: Liv 3.0. Att vara människa i den artificiella intelligensens tid, Stockholm: Volante förlag
2017.
Olof Franck
Religion och livsfrågor - 2018 -
Att samtala kring sanning och kunskap i interkulturell
religionsundervisning.
Olof Franck
Ämnets dag, Regionalt Utvecklingscentrum (RUC), IDPP/LIR - 2018 -
Mångkulturella klassrum är en utmaning för
lärarna
Olof Franck, Peder Thalén
Dagens Samhälle - 2018 -
Normativ kompetens i lärande för hållbar utveckling– ett praktiskt pedagogiskt
begrepp
Marie Grice, Olof Franck
Nordisk forskningskonferens om miljö och hållbarhetsutbildning 25 - 26 oktober 2018, Örebro universitet - 2018 -
Editorial
2018:3
Olof Franck, Christina Osbeck
Nordidactica - Journal of Humanities and Social Science Education - 2018 -
Varför behövs religionskunskap? Om existentiell frigörelse, kritiska perspektiv på religionsundervisning och vår sekulära
samtid
Olof Franck
En timme på Pedagogen - 2018 -
Editorial Nordidactica
2018:2
Olof Franck, Christina Osbeck
Nordidactica - 2018 -
Editorial Nordidactica 2018:1: Historiedidaktik, SO-didaktik och ämnesdidaktik – Nordidactica som ett forum för
möten
Christina Osbeck, Olof Franck
Nordidactica - 2018 -
Vad kan man lära i etik? Skilda konceptioner av etisk kompetens för undervisning i en obligatorisk
skola.
Christina Osbeck, Olof Franck, Annika Lilja
Paper presenterat vid Nationellt forum för religionsdidaktisk/pedagogisk forskning (NFR), Trollhättan, 27-28 september. - 2018 -
Viktor Aldrin
Skolavslutningar i kyrkan och spelet
om religion i svensk
skola
Olof Franck
Nordic Journal of Educational History - 2018 -
Att samtala om sanning och kunskap i interkulturell
religionsundervisning
Olof Franck
Franck, Olof & Thalén, Peder: Interkulturell religionsdidaktik. Utmaningar och möjligheter - 2018 -
Filosofins betydelse för skolans undervisning om
etik
Olof Franck
Stenmark, M., Johannesson, K., Jonbäck, F & Zackariasson, U. (red): Filosofiska metoder i praktiken, Acta Universitatis Upsaliensis, Uppsala Studies in Philosophy of Religion, 5 - 2018 -
Inledning
Olof Franck, Peder Thalén
Franck, Olof & Thalén, Peder (red): Interkulturell religionsdidaktik. Utmaningar och möjligheter, 15 - 22 - 2018 -
Interkulturell religionsdidaktik. Utmaningar och
möjligheter
Olof Franck, Peder Thalén
2018 -
Ibland måste tystnaden få
plats
Olof Franck
Alfa. En tidning för lärare i svenska, språk och samhällsorienterande ämnen , Nummer/häfte - 2018 -
Challenging the concept of ethical literacy within Education for Sustainable Development (ESD): storytelling as a method within sustainability
didactics
Olof Franck, Christina Osbeck
Education 3 - 13: International Journal of Primary, Elementary and Early Years Education - 2018 -
Ethical Literacies and Education for Sustainable Development
Young People, Subjectivity and Democratic
Participation
-
Conceptions of ethical competence in relation to action readiness in Education for Sustainable
Development
Marie Grice, Olof Franck
Reflective Practice - 2017 -
Editorial Nordidactica
2017:4
Olof Franck, Christina Osbeck
Nordidactica - 2017 -
Editorial Nordidactica 2017:3: SO-didaktisk forskning som förmår bidra på skilda
nivåer
Christina Osbeck, Olof Franck
Nordidactica - 2017 -
Kränkningar och mobbning på nätet och sociala
medier
Anita Grigic Magusson, Olof Franck
Skolverket: Forskning - 2017 -
The EthiCo
project
Christina Osbeck, Olof Franck, Annika Lilja, Karin Sporre, Johan Tykesson
What may be learnt in ethics? Present and future conceptions of ethical competence - 2017 -
Etik är mer än att
resonera
Olof Franck
Alfa. För lärare i svenska, språk och samhällsorienterande ämnen - 2017 -
Children’s development of existential interpretations of death: A vital issue in a changing World.
Philosophy of Education Society of Australasia, PESA Conference 2017. Birth, Death and Rebirth: Does philosophy of education need a new Subject?, Newcastle, Australia 1st - 5th of December
2017.
Olof Franck, Dawn Sanders
PESA Conference 2017 Abstracts - 2017 -
Challenging the Teaching of Global Ethical Unity: Religious Ethical Claims as Democratic Iterations within Sustainability
Didactics
Olof Franck
Journal of Education for Sustainable Development - 2017 -
Bedömning i etik: utmaningar och möjligheter med hänsyn till undervisning om etik i svensk
grundskola
Olof Franck, Kristoffer Larsson, Annika Lilja, Christina Osbeck, Johan Tykesson
Forskning pågår. Utbildningsvetenskapliga fakulteten, Göteborgs universitet 20171031 - 2017 -
Källkritik som går på
djupet
Olof Franck
Alfa : en tidning för lärare om svenska, SO-ämnen och språk - 2017 -
Varieties of Conceptions of Ethical Competence and the Search for Strategies for Assessment in Ethics Education: A Critical Analysis
Association for Educational Assessment - Europe, "Assessment cultures in a globalised world", Prague 8th - 11th November
2017
Olof Franck
Conference Program, Association for Educational Assessment - Europe, The 18th Annual AEA-Europe Conference, "Assessment cultures in a globalised world", Prague 8 - 11 November 2017 - 2017 -
Filosofiska bidrag till skolans etikundervisning: några perspektiv på hur etisk kompetens uttrycks på religionskunskapsämnets
arenor
Olof Franck
Program för Ämnets dag (Kompetensutveckling för lärare och förskollärare), Göteborgs universitet, Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion - 2017 -
Preface
Olof Franck, Christina Osbeck
Franck, O., & Osbeck, C. (Eds.). Ethical Literacies and Education for Sustainable Development: Young People, Subjectivity and Democratic Participation - 2017 -
Metaforik, etik och värdegrund.
Recension av D. Kronlid (2017). Skolans värdegrund 2.0. Etik för en osäker tid. Stockholm: Natur och
Kultur.
Olof Franck
Religion och livsfrågor / Föreningen Lärare i Religionskunskp - 2017 -
Negotiating Ethics Education within RE: Some Critical Perspectives.
European Association for the Study of Religions, Annual Conference in Leuven 18t - 21sth of September
2017.
Olof Franck
Conference Programme European Association for the Study of Religions, Annual Conference in Leuven 18t - 21sth of September 2017. - 2017 -
Challenging the Teaching of Global Ethical Unity: Religious Ethical Claims as Democratic Iterations within Sustainability
Didactics
Olof Franck
Programme International Society for the Sociology of Religion/Socité International de Sociologie des Religions (ISSR): Religion, Cooperation and Conflict in Diverse Societies, Lausanne 4th - 7th of July 2017 - 2017 -
Highlighting Ethics, Subjectivity and Democratic Participation in Sustainability Education: Challenges and
Contributions
Olof Franck
Franck, O. & Osbeck, C. (eds): Ethical Literacies and Education for Sustainable Development: Young People, Subjectivity and Democratic Participation - 2017 -
Varieties of Conceptions of Ethical Competence and the Search for Strategies for Assessment in Ethics Education: A Critical
Analysis
Olof Franck
In Franck, O. (ed): Assessment in Ethics Education - A Case of National Tests in Religious Education - 2017 -
Assessment in Ethics Education -
A Case of National Tests in Religious
Education
Olof Franck
2017 -
Värdegrund i vardande: en rekonstruktiv
analys
Olof Franck
Nordisk Tidskrift för Allmän Didakitik - 2016 -
What may be learnt in ethics? Varieties of conceptions of ethical competence to be taught in compulsory
school
Christina Osbeck, Olof Franck, Annika Lilja, Karin Sporre, Johan Tykesson
The 44th NERA Conference, 9-11 Mars, Helsinki. - 2016 -
Att avförtrolla svenska
värderingar
Olof Franck
Tidningen Alfa - 2016 -
Barnet som etisk
jämlike
Olof Franck
Alfa. En tidning för lärare om svenska, SO-ämnen och språk - 2016 -
Being and becoming: Challenging dichotomous conceptions of ethical competence within democratic education in compulsory school International conference on existential questions in research and education, Sigtunastiftelsen 27-29 oktober
2016
Olof Franck, Annika Lilja
URL http://www.su.se/hsd/english/research/conferences - 2016 -
Critical religious education: highlighting religious truth-claims in non-confessional educational
contexts
Olof Franck
A, J. & Barnes, L. P (eds): Education and Religion. Major themes in education, Vol. III, Religion, Diversity and Education, London and New York: Routledge. Reprinted from British Journal of Religious Education, 2015, 37, 3, 225 - 239. - 2016 -
Varieties of Conceptions of Ethical Competence Displayed in Pupils’ Responses to National Tests in
Ethics
Christina Osbeck, Olof Franck, Annika Lilja, Karin Sporre
ECER Dublin 2016-08-23 - 2016-08-26, Symposium: Varieties of Conceptions of Ethical Competence Displayed in Pupils’ Responses to National Tests in Ethics - 2016 -
Ethical competence as displayed in Nordic policy
documents
Olof Franck
The 44th NERA Conference, 9-11 Mars, Helsinki, Symposium: What may be learnt in ethics? Varieties of conceptions of ethical competence to be taught in compulsory school - 2016 -
Livsåskådning, människosyn och gudsuppfattning - några centrala
analyskategorier
Mikael Stenmark, Olof Franck
Franck, O. & Stenmark, M. (red): Att undervisa om människosyner och gudsuppfattningar - 2016 -
Att undervisa om människosyner och gudsuppfattningar
(red)
Olof Franck, Mikael Stenmark
2016 -
Construction and deconstruction of the national tests in Religious Education in Sweden: lessons to be learned? Workshops x 2 at European Forum for Teachers of Religious Education (EFTRE), Wien 31augusti - 3 september
2016
Annika Lindskog, Olof Franck
http://eftre.weebly.com/workshops.html - 2016 -
Religioner, livsåskådningar och etik. För lärare årskurs 4 - 6
(red)
Olof Franck, Christina Osbeck, Kerstin von Brömssen
2016 -
A Consequentionalist Approach to the Interpretation of Ethical Competence: Some Critical Reflections on Pupils´ Answers in National Tests. Contribution to Osbeck, C., Franck, O., Lilja, A & Sporre, K.: Varieties of Conceptions of Ethical Competence Displayed in Pupils´ Answers to National Tests in Ethics. Symposium, ECER (European Conference on Educational Research), Theme: Leading Education: The Distinct Contributions of Educational Research and Researchers, Dublin 23rd - 27th of August
2016.
Olof Franck
http://www.eera-ecer.de/ecer-programmes/conference/21/contribution/39617/ - 2016 -
Att finna vägar till att forma det goda - dygdetik som existentiell-moralisk
metodologi
Olof Franck
Franck, O., Osbeck, C. & von Brömssen, K: Religioner, livsåskådningar och etik. För lärare i årskurs 4 - 6. Malmö: Gleerups - 2016 -
Comparative analyses of conceptions of ethical competence with special regard to Nordic syllabuses. International Seminar on Religious Education and Values (ISREV), Session XX, 31st of July to 5th of August, University of St Mary on the Lake, Chicago. Symposium 4 Ethical competences - comparisons between a few countries: Olof Franck, Karin
Sporre
Olof Franck
International Seminar on Religious Education and Values, Session XX July - August 2016. Values, Human Rights and Education Sunday 31st of July to Friday 5th August 2016. Conference booklet. - 2016 -
Ethical Competence As Displayed in Nordic Policy Documents, Contribution to Symposium: Osbeck, C., Sporre, K., Franck, O., Lilja, A. & Tykesson, J. (2016) What may be learnt in ethics? Varieties of conceptions of ethical competence to be taught in compulsory school. Symposium: Diskutant R. Thornberg. NERA Helsinki 9th – 11th of March 2016, Social Justice, Equality and Solidarity in
Education.
Olof Franck
http://blogs.helsinki.fi/nera-2016/files/2014/09/Abstracts_NERA2016.pdf - 2016 -
Conceptions of ethical competence in relation to action readiness in Education for Sustainable Development
(ESD)
Marie Grice, Olof Franck
http://blogs.helsinki.fi/nera-2016/files/2014/09/Abstracts_NERA2016.pdf - 2016 -
Nyansera bilden av religiös
tro
Olof Franck
Alfa. En tidning för lärare om svenska, SO-ämnen och språk - 2015 -
Religion &
livsfrågor
Olof Franck, Karin Kittelmann Flensner
2015 -
Tala om de ljusa
exemplen
Olof Franck
Alfa. En tidning för lärare i svenska, språk och samhällsorienterande ämnen - 2015 -
Religionskunskap 1 Lärarmaterial med digital
del
Olof Franck
2015 -
Critical religious education: highlighting religious truth-claims in non-confessional educational
contexts
Olof Franck
British Journal of Religious Education - 2015 -
Etikdidaktik. Grundbok om etikundervisning i teori och
praktik
Olof Franck, Malin Löfstedt
2015 -
What May be Learnt in Ethics? Varieties of Conceptions of Ethical Competence to be Taught in Compulsory
School
Olof Franck, Annika Lilja
http://www.eera-ecer.de/ecer-programmes/conference/20/contribution/34085/The European Conference on Educational Research, (ECER), Budapest 7 - 11/9 2015 Education and Transition - Contributions from Educational Research15 - 2015 -
What may be learnt in ethics? Varieties of conceptions of ethical competence to be taught in compulsory
school
Olof Franck, Annika Lilja, Annika Lindskog, Christina Osbeck, Karin Sporre, Johan Tykesson
The 5th NoFa-Conference (Nordisk Fagdidaktisk konferens), Helsinki, Finland, 27-29 May - 2015 -
Challenges of Assessment in Ethics – Teachers’ reflections when assessing National
Tests
Christina Osbeck, Olof Franck, Annika Lilja, Annika Lindskog
EDUCARE – Vetenskapliga skrifter - 2015 -
Emancipatory Religious Education. Developing a Stategy for Existential-Transcendental Analyses in Non-Confessional Contexts of Religious
Education
Olof Franck
Pantheon. Journal for the Study of Religions - 2015 -
Challenging the concept of ethical literacy for sustainable development (ESD): Storytelling as a method within sustainability
didactics
Olof Franck, Christina Osbeck
8th WEEC World Environmental Education Congress, Planet and People - how can they develop together?, Gothenburg 29th 0f June - 2nd of July http://weec2015.org/programme-2/abstract-database/ - 2015 -
Ethical literacy - a question of knowledge? An inquiry of the presentation of ethics in some textbooks with regard to the syllabus for RE in compulsory school (Lgr11) in
Sweden
Olof Franck
Shifting borders in Religious Education. XIII Nordic Conference on Religious Education Ed: Olga Schihalejev 15 - 18 June 2015, University of Tartu, Estonia (Abstract Book) - 2015 -
Att behandla frågor om våld, demokrati och religionsfrihet i religionsundervisningen.
(Red)
Olof Franck
Religion och livsfrågor - 2015 -
Challenging the concept of ethical literacy in Education for Sustainable Development (ESD): storytelling as a method within sustainability
didactics
Olof Franck, Christina Osbeck
Abstract book, NERA Gothenburg 2015-03-04 - 2015-03-06 - 2015 -
Ska lärare uppmana till
sopsortering?
Olof Franck
Alfa. Lärarförbundets tidning för lärare i svenska, SO-ämnen och språk - 2014 -
Svar om de nationella proven. Intervju med undervisningsråd Mats
Olsson
Olof Franck
Religion och livsfrågor - 2014 -
Nationella prov i religionskunskap: blickar bakåt och framåt!
(Red)
Olof Franck
2014 -
Løgstrup, värdegrundspedagogerna och det etiska kravet: en kritisk
ansats
Olof Franck
Prismet - 2014 -
Värdegrunden som kanon: stöd eller
börda?
Olof Franck
Olof Franck (red): Motbok. Kritiska perspektiv på styrdokument, lärarutbildning och skola - 2014 -
Sekulär undervisning om religiöst motiverad etik - om motstånd, underkastelse och
emancipation
Olof Franck
Religion og livssyn. Tidsskrift for Religionslaererforeningen i Norge - 2014 -
Teaching and learning in Ethics at Intermediate Stage in
Sweden
Olof Franck, Christina Osbeck
Konferensbidrag. ECER 1 - 5 september 2014 i Porto. "The Past, Present and Future of Educational Research in Europe". - 2014 -
Gränsöverskridande värden i icke konfessionell etikundervisning: ämnesidentitet och multidisciplinärt lärande i ämnet
religionskunskap
Olof Franck
Nordidactica: Journal of Humanities and Social Science Education - 2014 -
A Phronesian Strategy to the Education for Sustainable Development in Swedish School
Curricula
Marie Grice, Olof Franck
Journal of Education for Sustainable Development - 2014 -
Motbok. Kritiska perspektiv på styrdokument, lärarutbildning och
skola
Olof Franck
2014 -
Religion och
sexualitet
Olof Franck
Olle Katz, Viktoria Bengtsdotter Katz, Olof Franck och Anita Wallin: Att undervisa om sexualitet och relationer - 2014 -
Att undervisa om sexualitet och
relationer
Olle Katz, Viktoria Bengtsdotter Katz, Olof Franck, Anita Wallin
2014 -
Religionskunskap 1. Om mening, värde och
tro.
Olof Franck
2014 -
Teaching and learning Ethics at intermediate stage in
Sweden
Olof Franck, Christina Osbeck
Nationell Ämnesdidaktisk konferens (NÄD) i Göteborg den 9 -11 april - 2014 -
Etisk litteracitet - om filosofiska förutsättningar för att utveckla ämnesdidaktiska perspektiv med hänsyn till kursplanen i religionskunskap
(Lgr11)
Olof Franck
KLÄM. Konferenstexter om Lärande, Ämnesdidaktik och Mediebruk - 2013 -
Constructing national tests in Religious Education: challenges concerning assessment and evaluation in relation to knowledge requirements applied to ethics and religious
traditions.
Olof Franck, Annika Lindskog
The 14th Annual AEA-Europe Conference Association for Educational Assessment - Europé Sorbonne, Paris 7 - 9 November 2013 - 2013 -
Kunskapskrav och bedömning - några
reflektioner
Olof Franck
Franck, Olof, Björneloo, Inger och Hermansson Adler, Magnus: Samhällsämnenas didaktik f - Åk 3 - 2013 -
Etiken i hjärtat, i tanken och i kroppen: att arbeta med etiska frågor tillsammans med barn i yngre
åldrar
Olof Franck
Franck, Olof, Björneloo, Inger och Hermansson Adler, Magnus: Samhällsämnenas didaktik F - Åk 3 - 2013 -
Samhällsämnenas didaktik F - Åk
3
Olof Franck, Inger Björneloo, Magnus Hermansson Adler
2013 -
Tema: Religious literacy
(Red)
Olof Franck
2013 -
Religionsundervisning med förankring i ett sekulärt religionsbegrepp. Recension av Andreassen, Bengt-Ove (2012). Religionsdidaktikk. En innføring. Oslo:
Universitetsforlaget.
Olof Franck
Religion och livsfrågor - 2013 -
Den tredje vägen: mellan objektivistiska och subjektivistiska bilder av tro i undervisning i
religionskunskap
Olof Franck
Religion och livsfrågor - 2013 -
Att konstruera nationella prov i religionskunskap: utmaningar rörande bedömning och utvärdering i relation till kunskapskrav med tillämpning på etik och religiösa
traditioner
Annika Lindskog, Olof Franck
NOFA4 i Trondheim 29 - 31 maj 2013 - 2013 -
Constructing national tests in Religious Education: challenges concerning assessment and evaluation in relation to knowledge requirements applied to ethics and religious
traditions.
Annika Lindskog, Olof Franck
NCRE Reykjavik 10-13 juni 2013 - 2013 -
"Educational ethics and the concept of ethical literacy. An inquiry of the representation of ethics in some textbooks with regard to the new syllabus for the subject of religion in compulsory school (Lgr 11) in
Sweden".
Olof Franck
Mitt konferensbidrag till NERA:s konferens i Reykjavik 7 - 10/3 2013 på temat Disruptions and eruptions as opportunities for transforming education - 2013 -
(O)mätbarhet? Om nationella prov i
religionskunskap
Olof Franck
Religion och livsfrågor - 2013 -
Om nationella prov i
religionskunskap.
Olof Franck
Religion och livsfrågor - 2013 -
Religion och livsfrågor: Nationella prov i religionskunskap
(Red)
Olof Franck
Religion och livsfrågor - 2013 -
Samhällsämnenas didaktik Årskurs 4 - 6
(Red)
Olof Franck
2013 -
Veta rätt och göra gott - etik som didaktiskt
kunskapsområde
Olof Franck
Olof Franck (Red): Samhällsämnenas didaktik Årskurs 4 - 6 - 2013 -
Privatreligiositet
Olof Franck
Nationalencyklopedin - 2012 -
Etiska litteracitet - ämnesidaktiska
perspektiv
Olof Franck
KLÄM - Konferens om lärande, ämnesdidaktik och mediebruk - 2012 -
Inledning till seminarium på temat Gud, vetenskapen och
skolan
Olof Franck
Inledning till seminarium på temat Gud, vetenskapen och skolan - 2012 -
Att undervisa gymnasieungdomar om religion och
vetenskap
Olof Franck
Att undervisa om religion och vetenskap i gymnasieskolan: Filosofiska och pedagogiska perspektiv med hänsyn till den nya ämnesplanen i religionskunskap! 2/2 2012. IDPP, Göteborgs universitet. - 2012 -
Att undervisa gymnasieungdomar om religion och
vetenskap
Olof Franck
Att undervisa om religion och vetenskap i gymnasieskolan: Filosofiska och pedagogiska perspektiv med hänsyn till den nya ämnesplanen i religionskunskap! 31/1 2012. Teologiska institutionen, Uppsala universitet. - 2012 -
Att undervisa om religion och vetenskap. Med grund i ämnesplanen i
religionskunskap
Olof Franck, Mikael Stenmark
2012 -
Att undervisa om religion och vetenskap - utmaningar och
möjligheter
Olof Franck
Olof Franck & Mikael Stenmark (red): Att undervisa om religion och vetenskap. Med grund i ämnesplanen i religionskunskap - 2012 -
Vad är religionskunskap? (Rec av Ann-Louise Eriksson (2012): Att predika en tradition. Om tro och teologisk literacy. Lund:
Arcus)
Olof Franck
Religion och livsfrågor - 2012 -
Religion, existens och värde i ungas perspektiv (Rec av Mia Lövheim & Jonas Bromander (2012) (red): Religion som resurs? Existentiella frågor och värderingar i unga svenskars liv. Skellefteå: Artos och Norma
Bokförlag)
Olof Franck
Religion och livsfrågor - 2012 -
Fundamentalismer som
utmanar
Olof Franck
Religionsdidaktik : mångfald, livsfrågor och etik i skolan / Malin Löfstedt (red.) - 2011 -
Ann
Heberlein
Olof Franck
Nationalencyklopedin - 2011 -
Karen
Armstrong
Olof Franck
Nationalencyklopedin - 2011 -
Lika och unika. Om mening, värde och
tro
Olof Franck
2011 -
Motståndets möjligheter. Filosofiska repliker till Eberhard
Herrmann
Olof Franck, Lena Edlund, Karin Johannesson, Mikael Stenmark
2011 -
Hur karaktärisera
Sverigedemokraterna?
Marie Demker, Olof Franck
Religion och livsfrågor - 2011 -
Att hantera populistisk debatt om
islam
Jan Hjärpe, Olof Franck
Religion och livsfrågor - 2011 -
Tro, värde och
politik
Olof Franck
Religion och livsfrågor - 2011 -
Om feministisk teologi och
etik
Olof Franck
Religion och livsfrågor - 2011 -
Att älska livet i det svåra och att öppna för
försoning
Olof Franck
Religion och livsfrågor - 2011 -
Om konsten att vara realist: defensiva vs offensiva vägar till filosofisk
religionskritik.
Olof Franck
Motståndets möjligheter. Filosofiska repliker till Eberhard Herrmann - 2011 -
Att hålla fast vid sanningen: tro, kunskap och vetande i undervisning i
religionskunskap
Olof Franck
Emma Hall & Bodil Liljefors Persson (red): Religionsdidaktik - i teori och praktik. Årsbok för Föreningen Lärare i Religionskunskap - 2010 -
Religionskunskap, religion och
filosofi
Olof Franck
Religion och livsfrågor - 2010 -
Sanningsfrågan. (Rec av Linda Fromm (2010): Gud och vardagsspråket. En religionsfilosofisk förutsättningsanalys. Uppsala
universitet.)
Olof Franck
Svensk Kyrkotidning (SKT) - 2010 -
Att gå på
värdegrund
Olof Franck
Pedagogiska magasinet - 2010 -
Om praktisk kunskap, ett vidgat vetande och det goda livet. (Rec av Jonna Bornemark & Fredrik Svenaeus (2009) (red): Vad är praktisk kunskap? Södertörn Studies in Practical Knowledge 1.
Stockholm.
Olof Franck
Religion och livsfrågor - 2009 -
Upptäcka eller bedöma? Värdegrundsprocesser som dynamiserande metoder i integrativ undervisning i
religionskunskap.
Olof Franck
Johanna Gustafsson Lundberg & Bodil Liljefors Persson (2008) (red): religionskunskap.nu. Årsbok för Föreningen Lärare i Religionskunskap. Malmö - 2008 -
Genusperspektiv i skolan - om kön, kärlek och makt
(Red)
Olof Franck
2007 -
Kärlekslärare - utkast till en existentiell
relationspedagogik
Olof Franck
Olof Franck (2007) (red): Genusperspektiv i skolan - om kön, kärlek och makt. - 2007 -
Lássignatura de religiosó dins les matèries obligatòries del primer i el segon cicles educatius
obligatoris
Olof Franck
Cultura religiosa a l´escola. Jornades internacionals sobre una assignatura aconfessional, Barcelona, 20 i 21 de juny de 2005. Generalitat de Catalunya, Departement de la Vicepresidència - 2005 -
Unga filosofer. Antologi för gymnasiet.
(Red)
Olof Franck
2002 -
The Criteriologic Problem. A Critical Study with Special Regard to Theories Presented by Antony Flew, D. Z. Phillips, John Hick, Basil Mitchell, Anders Jeffner and Hans
Hof
Olof Franck
1988