Länkstig

Charlott Sellberg

Universitetslektor

Institutionen för tillämpad IT, avd KLIK
Besöksadress
Forskningsgången 6
417 56 Göteborg
Postadress
Box 100
412 96 Göteborg

Om Charlott Sellberg

Charlott Sellberg är professor i informationsteknologi och lärande vid institutionen för tillämpad IT, Göteborgs universitet. Hon har en bakgrund i kognitionsvetenskap och disputerade i pedagogik vid Göteborgs universitet.

Forskningsprojekt

Hennes forskning fokuserar på lärande i säkerhetskritiska och teknologitäta miljöer, särskilt inom professionsutbildning. Hon undersöker hur digitala verktyg kan stödja expertisutveckling och hur undervisnings- och bedömningspraktiker påverkar professionellt lärande. Genom etnografiska fältstudier, intervjuer och videoanalys av interaktion studerar hon hur kunskap och färdigheter utvecklas i olika kontexter. 

  • Between automation and authorship: Generative AI and the doing of academic writing. Finansiär: Vetenskapsrådet (2026-2029)
  • Integrating Adaptive Learning in Maritime Simulator-Based Education and Training with Intelligent Learning System (I-MASTER). Finansiär: EU HORIZON-RIA (2022-2025)
  • Professional education and simulation-based training (PROSIM). Finansiär: Norges Forksningråd (2021-2025)
  • Eye-tracking support in maritime pilotage training. Finansiär: Trafikverket  (2020-2023)
  • Safety training of onboard personnel for resilience. Finansiär: Stiftelsen Sveriges Sjömanshus (2020-2022)
  • Assessment of professional performance: Maritime technologies, knowledge and educational practices in transformation. Finansiär: FORTE (2019-2020)
  • Träning och bedömning av professionellt agerande i simulatormiljö. Finansiär: Vetenskapsrådets excellenssatsning LinCS och LETStudio, Chalmers, Göteborgs universitet (2013-2018)
  • Medview. Finansiär: Västra Götalands Regionen (2010-2011)

Undervisning

Utöver sin forskning är Sellberg aktiv inom kompetensutveckling för lärare, där hon undervisar om digitaliseringens påverkan på utbildning och samhället, med särskilt fokus på AI-teknologier. 

  • TIG146 Att undervisa samhällsperspektiv på artificiell intelligens
  • TIG132 Att undervisa artificiell intelligens på gymnasial nivå - samhällsperspektiv 
  • TIG137 Introduktion till samhällets digitalisering med fokus på lärande
  • TIG138 Introduktion till artificiell intelligens och lärande
  • TIG139 Introduktion till mobil teknologi och lärande
  • TIA119 AI, utbildning och bedömning
  • TIG104 Metod 1

Doktorandhandledning

  • Huvudhandledare för Adam Palmquist. Avhandling: Plug & Play? Stakeholders’ co-meaningmaking of gamification implementations in workplace learning environments. (2020-2023) 
  • Biträdande handledare för Ellen Ekse, Department of Ocean Operations and Civil Engineering, Norwegian University of Science and Technology. Avhandling: Becoming a professional through simulation-based training: A comparative study of simulation-based training in maritime, health and biomedical laboratory science education (2022-2026)
  • Biträdande handledare för Anastasia Skarpeti, Department of Ocean Operations and Civil Engineering, Norwegian University of Science and Technology. Avhandling:: Student’ engagement in maritime simulation-based training activities (2022-pågående)
  • Biträdande handledare för Izabella Csonka. Avhandling: Online interaction in distance-based higher vocational education. (2020-pågående)
  • Biträdande handledare för Mari Starup, Department of Maritime Operations, University of South-Eastern Norway.Avhandling: Learning in a simulator environment: Exploring interactions in the maritime navigational simulator (2021-pågående)
  • Biträdande handledare för William C. Gyldensten, Department of Maritime Operations, University of South-Eastern Norway. Avhandling:Innovation in maritime learning and assessment practices (2021-pågående)

Nätverk

  • Embodiment – Research on Extended and Experiential Learning in STEM (E-REELS) Finansiär: Vetenskaprådet (2026-2028)
  • Nordic network for simulation-based training and professional learning (SimPro) Finansiär: Vetenskaprådet (2024-2026)
  • Scaffolding in Simulations for Learning and Professional Development. Finansiär: EARLI – Centre for Excellence in Research (E-CER) (2024-2026)

Övriga uppdrag

  • Redaktör för Högre utbildning
  • Medlem i redaktionsrådet för WMU Journal of Maritime Affairs