- Hem
- Om universitetet
- Hitta person
- Djamila Fatheddine
Djamila Fatheddine
Universitetslektor
Avdelningen ämnesdidaktik med inriktning svenskaOm Djamila Fatheddine
Djamila Fatheddine är universitetslektor i ämnesdidaktik inriktning svenska. Hon disputerade 2018 med avhandlingen Den kroppsliga läsningen. Bildningsperspektiv på litteraturundervisning där hon utforskar relationen mellan litteraturläsning, kroppslighet och bildning genom att rikta blicken mot kursplanen i svenska, lärares undervisning samt elevers erfarenheter av att läsa och uppleva litteratur.
-
Vart leder en bro av
poesi?
Anna Lyngfelt, Katharina Dahlbäck, Djamila Fatheddine, Liselott Hogedal, Karin Ulvelid
seminar i Netværk for litteraturdidaktisk forskning i Norden d. 19.-20. marts 2024, Aarhus Universitet, København - 2024 -
"Jag älskar att läsa men vill inte bli 'proffs" - mellanstadiepojkars reflektioner kring litteraturläsning
och
identitet.
Djamila Fatheddine
Sociologidagarna 2024 13-15 mars Göteborg - 2024 -
Vart leder en bro av
poesi?
Anna Lyngfelt, Katharina Dahlbäck, Djamila Fatheddine, Liselott Hogedal, Catherine MacHale-Gunnarsson, Karin Ulvelid
Språk och litteratur - en omöjlig eller skön förening? SMDI konferens 23-24 november. Lunds universitet. - 2022 -
Kan den didaktiska modellen ’’Att fånga synvändor’’ erbjuda fler elever i skolan att nå mål och kunskapskrav genom ’’mer kraftfulla sätt att se’’ olika
ämnesinnehåll?
Kristina Ahlberg, Djamila Fatheddine
Forskning Pågår 2020 - 2020 -
Litteraturläsning för social
hållbarhet
Djamila Fatheddine, Anna-Lena Pihl
NNMF 7 Morsmålsfaget som fag og forskningsfelt, NTNU, Trondheim, 23-24 okt 2019 - 2019 -
Kurslitteraturens forskningsanknytning på
lärarutbildningen
Miranda Rocksén, Djamila Fatheddine, Elisabeth Ohlsson , Charlotte Nilsson
Vetenskaplighet i högre utbildning. Exempel från lärarutbildningen. Franck, Olof (red.) - 2019 -
Litteraturläsning i skolan. En analys av kursplanen i svenska och dess syn på
litteraturläsning
Djamila Fatheddine
Utbildning och Demokrati - 2018 -
Bortom horisonten: Litteraturläsandets kroppsliga och bildande
dimensioner
Djamila Fatheddine, Catarina Schmidt
Utbildning och lärande - 2018 -
Den kroppsliga läsningen. Bildningsperspektiv på
litteraturundervisning
Djamila Fatheddine
2018 -
Läsning, kropp och bildning – några perspektiv på
litteraturläsning
Djamila Fatheddine
13:e nationella konferensen i Svenska med didaktisk inriktning, Linköping 22-23 november (SMDI) - 2018 -
Läsmiljöns betydelse för en lustfylld
läsning
Djamila Fatheddine
Svenskläraren - 2018 -
Course Literature In The Field Of Tension Between Academic And Professional Practice: What Is Included And What Is
Excluded?
Djamila Fatheddine, Miranda Rocksén, Charlotte Nilsson, Elisabeth Ohlsson
ECER 2018, Bolzano - 2018 -
Spänningsfältet mellan akademi och profession: en studie av kurslitteratur i tre
lärarprogram
Djamila Fatheddine, Charlotte Nilsson, Elisabeth Ohlsson , Miranda Rocksén
Forskning om högre utbildning, 15-16 maj 2018, Lunds universitet - 2018 -
KROPPSLIGA UTTRYCK OCH IDENTITETSSKAPANDE I MÖTET MED SKÖNLITTERATUR: VAD INNEBÄR DET FÖR BARN ATT VARA LÄSARE AV SKÖNLITTERÄRA
TEXTER?
Djamila Fatheddine, Catarina Schmidt
Forskning Pågår, Göteborgs universitet 2017 - 2017 -
Kroppsliga uttryck och identitetsskapande i mötet med
skönlitteratur
Djamila Fatheddine, Catarina Schmidt
Litteraturdidaktik 6-7 oktober 2017 Jönköping University - 2017 -
Den kroppsliga läsningen - en studie av ungas inlevelsefulla
litteraturläsning
Djamila Fatheddine, Christina Olin-Scheller
Konferensbidrag, Skriv! Les! /NTNU Trondheim 9-11 maj 2017 - 2017 -
Litteraturundervisning betraktat ur ett kroppsligt
perspektiv
Djamila Fatheddine
Forskning om undervisning och lärande - 2016