- Hem
- Om universitetet
- Hitta person
- Elisabeth Ohlsson
Elisabeth Ohlsson
Universitetslektor
Avdelningen ämnesdidaktik med inriktning svenskaOm Elisabeth Ohlsson
Jag har undervisat i grundskolan i mer än tre decennier, mestadels på mellanstadiet och högstadiet. 2011 blev jag antagen som CUL-doktorand på halvtid i CLISS-projektet (Content and Language Integrated Learning in Swedish Schools) och lisputerade 2018 med uppsatsen Att synliggöra vokabulär. En kvantitativ studie av gymnasieungdomars skrivuppgifter på svenska inom CLISS-projektets ram.
Därefter antogs jag som doktorand i forskarskolan SEMLA (Lärande, undervisning och bedömning av svenska och engelska. Flerspråkighet som tillgång och utmaning), ett samarbete mellan GU, SU och UMU och 2021 disputerade jag med avhandlingen Den synliggjorda vokabulären och praktiken. Gymnasieelevers akademiska skrivande på svenska.
På IDPP där jag är anställd, undervisar jag i lärarutbildningens kurser i svenskämnets didaktik, är kursledare samt handleder examensarbeten. Jag har även deltagit i ett internutvecklingsprojekt där vi har undersökt kurslitteraturens forskningsanknytning inom lärarutbildningen.
Jag är också delaktig i en insats för Samverkan Bästa Skola och deltar i GBP, grundläggande behörighetsprov
https://www.uhr.se/om-uhr/detta-gor-uhr/projekt-och-uppdrag/Grundlaggande-behorighetsprov/
Mina forskningsintressen gäller främst det akademiska skrivandet men även läsning samt bedömning liksom språk- och kunskapsutvecklande undervisning oavsett skolämne.
-
Akademiskt skrivande – en interventionsstudie med
gymnasieelever
Elisabeth Ohlsson
Acta Didactica Norden (ADNO) - 2023 -
Academic Writing – lifelong writing – an intervention study with upper secondary school students.
Paper
Presentation
Elisabeth Ohlsson
WRAB 2023, Writing Across Boarders, Trondheim, Norway, 18 - 22 February 2023 - 2023 -
Student teachers’ experiences and understandings of academic writing in their professional
training
Elisabeth Ohlsson , Anna Maria Hipkiss
WRAB 2023: Writing Research Across Borders VI, From early literacy learning to writing in professional life, 18–22 February 2023, NTNU, Trondheim, Norway - 2023 -
Perspectives on written L1 in Swedish CLIL
education
Elisabeth Ohlsson
Apples - Journal of Applied Language Studies - 2021 -
Engelskspråkig undervisning och att skriva på svenska – hur går det
ihop?
Elisabeth Ohlsson
Lingua - 2021 -
Att skriva med stöd av lexikala
profiler
Elisabeth Ohlsson
NNMF, åttonde nordiska konferensen för modersmålsdidaktisk forskning i Uppsala 2021 - 2021 -
Den synliggjorda vokabulären och praktiken.
Gymnasieelevers akademiska skrivande på
svenska.
Elisabeth Ohlsson
2021 -
Hur synliggör man ett
ordförråd?
Elisabeth Ohlsson
Trettonde nationella konferensen i svenska med didaktisk inriktning: Bildning, utbildning, fortbildning, Linköping, 22-23 november 2018 - 2020 -
Kurslitteraturens forskningsanknytning på
lärarutbildningen
Miranda Rocksén, Djamila Fatheddine, Elisabeth Ohlsson , Charlotte Nilsson
Vetenskaplighet i högre utbildning. Exempel från lärarutbildningen. Franck, Olof (red.) - 2019 -
What impact can language have on language? An intervention on productive written vocabulary in
L1.
Elisabeth Ohlsson
ARLE 2019 Conference, NOVA University, Lisbon Portugal - 2019 -
Visualizing Vocabulary: An Investigation into Student Assignments in CLIL and Non-CLIL
Contexts
Sofie Johansson, Elisabeth Ohlsson
Investigating content and language integrated learning : insights from Swedish high schools / edited by Liss Kerstin Sylvén. - 2019 -
"Kan man se ett
ordförråd?"
Elisabeth Ohlsson
Konferensbidrag vid SMDI, Svenska med didaktisk inriktning. - 2018 -
Att synliggöra vokabulär. En kvantitativ studie av gymnasieelevers skrivuppgifter på svenska inom CLISS-projektets
ram.
Elisabeth Ohlsson
2018 -
Course Literature In The Field Of Tension Between Academic And Professional Practice: What Is Included And What Is
Excluded?
Djamila Fatheddine, Miranda Rocksén, Charlotte Nilsson, Elisabeth Ohlsson
ECER 2018, Bolzano - 2018 -
Spänningsfältet mellan akademi och profession: en studie av kurslitteratur i tre
lärarprogram
Djamila Fatheddine, Charlotte Nilsson, Elisabeth Ohlsson , Miranda Rocksén
Forskning om högre utbildning, 15-16 maj 2018, Lunds universitet - 2018 -
Visualizing Vocabulary, an investigation of student assignments in CLIL and non-CLIL
context
Elisabeth Ohlsson
Paperpresentation, ARLE, International Association for Research in L1 Education, Konferens i Tallinn juni 2017 - 2017 -
Writing Progression, a comparison in a CLIL and a non-CLIL
context
Elisabeth Ohlsson
Posterpresentation, AILA, International Association of Applied Linguistics, Konferens i Brisbane augusti 2014 - 2014 -
The Usage of Academic Words, a Comparison in a CLIL and a Non-CLIL Context in
Sweden
Elisabeth Ohlsson
Paperpresentation + Poster, SIG Writing Research School Utrecht, EARLI, European Association for Research on Learning and Instruction, augusti 2014 - 2014