Länkstig

Emma Arneback

Universitetslektor

Institutionen för pedagogik och specialpedagogik
Besöksadress
Västra Hamngatan 25
41117 Göteborg
Postadress
Box 300
40530 Göteborg

Om Emma Arneback

Emma Arneback är lektor och docent i pedagogik vid Göteborgs universitet. I sin forskning intresserar hon sig för förändringsprocesser som syftar till att skapa mer jämlika förutsättningar för barns, elevers och studenters utveckling och lärande. Vilka handlingar används för att bryta rasism, skolsegregation och ojämlika förutsättningar i utbildningssammanhang – hur kan dessa handlingar förstås, och vilka möjligheter och utmaningar uppstår med olika handlingar.

Hon har främst intresserat sig för följande forskningsområden:

  • Rasism och antirasism i skolan
  • Breddad rekrytering och breddat deltagande i högre utbildning
  • Initiativ för att bryta skolsegregation
  • Juridifiering av och i skolan: med fokus på likabehandling och barnkonventionen
  • Utbildning och demokrati

Pågående forskningsprojekt:

Att bryta segregation genom utbildning. Projektet undersöker och jämför tre olika typer av lokala initiativ för att bryta skolsegregationens negativa konsekvenser: 1) spridning av elever, 2) sammanslagning av skolor samt 2) förstärkning av skolor. Projektet pågår mellan 2021-2025 och finansieras av Vetenskapsrådet. De medverkande forskarna, från pedagogik, statskunskap och kulturgeografi, kommer från Göteborgs och Örebro universitet: Jan Jämte (projektledare), Emma Arneback, Andreas Bergh, Håkan Forsberg och Anders Trumberg.

Vad händer med skolan när barnkonventionen blivit lag? (JURED) Projektet handlar om relationen mellan utbildning och juridifiering. Projektet pågår mellan 2022 och 2024 och finansieras av Riksbankens Jubileumsfond. De medverkande forskarna, från pedagogik och juridik, kommer från Uppsala, Göteborgs och Örebro universitet: Andreas Bergh (projektledare), Emma Arneback, Lotta Lerwall, Mattias Nylund och Tomas Englund.

Rasism och antirasism i mellanstadiet - En studie om hur vardagsrasism framträder och utmanas i olika skolkontexter (ROAR-projektet). Projektet pågår mellan 2025-2028 och finansieras av Vetenskapsrådet. De medverkande forskarna kommer från Göteborgs universitet: Emma Arneback (projektledare), Marianne Dovemark, Mattias Nylund och Ylva Odenbring.

Avslutade forskningsprojekt:

En skola i integration? Lärdomar från Örebro kommuns arbete med styrd skolintegration, Örebro kommun (2019-2020).

How to Counteract Racism in Education. A qualitative study of teachers’ anti-racist actions, Vetenskapsrådet, (2015-2019).

Kampen om texten – om lärarstudenters möten, meningsskapande och förhandlingar med olika skrivtraditioner på väg mot en godkänd uppsats, Vetenskapsrådet (2012-2016).

Undervisning

Hon undervisar främst på kurser inom yrkeslärarprogrammet vid Göteborgs universitet och handleder doktorander inom sina intresseområden.

Uppdrag

Ledamot i Rädda Barnens riksstyrelse och Institutionsrådet vid IPS.