- Hem
- Om universitetet
- Hitta person
- Emma Arneback
Emma Arneback
Universitetslektor
Institutionen för pedagogik och specialpedagogikOm Emma Arneback
Emma Arneback är lektor och docent i pedagogik vid Göteborgs universitet. I sin forskning intresserar hon sig för förändringsprocesser som syftar till att skapa mer jämlika förutsättningar för barns, elevers och studenters utveckling och lärande. Vilka handlingar används för att bryta rasism, skolsegregation och ojämlika förutsättningar i utbildningssammanhang – hur kan dessa handlingar förstås, och vilka möjligheter och utmaningar uppstår med olika handlingar.
Hon har främst intresserat sig för följande forskningsområden:
- Rasism och antirasism i skolan
- Breddad rekrytering och breddat deltagande i högre utbildning
- Initiativ för att bryta skolsegregation
- Juridifiering av och i skolan: med fokus på likabehandling och barnkonventionen
- Utbildning och demokrati
Pågående forskningsprojekt:
Att bryta segregation genom utbildning. Projektet undersöker och jämför tre olika typer av lokala initiativ för att bryta skolsegregationens negativa konsekvenser: 1) spridning av elever, 2) sammanslagning av skolor samt 2) förstärkning av skolor. Projektet pågår mellan 2021-2025 och finansieras av Vetenskapsrådet. De medverkande forskarna, från pedagogik, statskunskap och kulturgeografi, kommer från Göteborgs och Örebro universitet: Jan Jämte (projektledare), Emma Arneback, Andreas Bergh, Håkan Forsberg och Anders Trumberg.
Vad händer med skolan när barnkonventionen blivit lag? (JURED) Projektet handlar om relationen mellan utbildning och juridifiering. Projektet pågår mellan 2022 och 2024 och finansieras av Riksbankens Jubileumsfond. De medverkande forskarna, från pedagogik och juridik, kommer från Uppsala, Göteborgs och Örebro universitet: Andreas Bergh (projektledare), Emma Arneback, Lotta Lerwall, Mattias Nylund och Tomas Englund.
Rasism och antirasism i mellanstadiet - En studie om hur vardagsrasism framträder och utmanas i olika skolkontexter (ROAR-projektet). Projektet pågår mellan 2025-2028 och finansieras av Vetenskapsrådet. De medverkande forskarna kommer från Göteborgs universitet: Emma Arneback (projektledare), Marianne Dovemark, Mattias Nylund och Ylva Odenbring.
Avslutade forskningsprojekt:
En skola i integration? Lärdomar från Örebro kommuns arbete med styrd skolintegration, Örebro kommun (2019-2020).
How to Counteract Racism in Education. A qualitative study of teachers’ anti-racist actions, Vetenskapsrådet, (2015-2019).
Kampen om texten – om lärarstudenters möten, meningsskapande och förhandlingar med olika skrivtraditioner på väg mot en godkänd uppsats, Vetenskapsrådet (2012-2016).
Undervisning
Hon undervisar främst på kurser inom yrkeslärarprogrammet vid Göteborgs universitet och handleder doktorander inom sina intresseområden.
Uppdrag
Ledamot i Rädda Barnens riksstyrelse och Institutionsrådet vid IPS.
-
”Så var det inte på min förra skola”: Om skolkulturers betydelse vid styrd
skolintegration
Emma Arneback, Andreas Bergh
Synliggjord skolkultur: att forma en inkluderande och hållbar skolvardag för ungdomar i socialt utsatta områden, Red. Lovisa Bergdahl & Elisabet Langmann - 2024 -
Struggling to counter school segregation- a typology of local initiatives in
Sweden
Anders Trumberg , Emma Arneback, Anderas Bergh, Jan Jämte
Scandinavian Journal of Educational Research - 2024 -
Different forms of juridification in
education.
Emma Arneback, Lotta Lerwall
NERA abstract - 2024 -
A school for all? On moral recognitions and violations in a school desegregation
project
Emma Arneback, Jan Jämte
NERA abstract - 2024 -
Social integration and adult immigrants in Swedish education: a critical policy analysis of education
for sustainable development in
SFI
Martina Lazarevska, Sofia Persson, Emma Arneback
Sociologidagarna 2024- “Övergång eller undergång” - 2024 -
En social samvaro för alla? Om betydelsen av omsorg, respekt och solidaritet i skolor präglad av
mångfald
Emma Arneback, Jan Jämte
Pedagogisk Forskning i Sverige - 2023 -
From 64 sections to 900 in the Education Act - on juridification of Swedish
education
Lotta Lerwall, Andreas Bergh, Emma Arneback
ECER program 2023 - 2023 -
Enacting the Convention on the Rights of the Child - in times of
juridification
Emma Arneback, Tomas Englund, Andreas Bergh, Lotta Lerwall
ECER program 2023 - 2023 -
Snabbspåret – till vad då? En utvärdering av Snabbspåret för nyanlända lärare vid Örebro
universitet
Emma Arneback, Jan Jämte
2023 -
How to counteract racism in education–A typology of teachers’ anti-racist
actions
Emma Arneback, Jan Jämte
Race Ethnicity and Education - 2022 -
Becoming an anti-racist teacher: countering racism in
education
Emma Arneback
Teachers and Teaching: Theory and Practice - 2022 -
En skola i integration? Lärdomar från Örebro kommuns arbete med styrd
skolintegration
Emma Arneback, Andreas Bergh, Jan Jämte, Anders Trumberg
2021 -
Living the Paradox of Risk: An Approach for Teachers in Democratically Challenging Situations in
Education
Maria Rosén, Emma Arneback
Philosophical Inquiry in Education - 2021 -
On Teachers’ Professionalism When Colleagues Express Racism–Challenges and
Choices
Emma Arneback, Andreas Bergh, Ásgeir Tryggvason
Scandinavian Journal of Educational Research - 2021 -
A conceptual framework for understanding juridification of and in
education
Maria Rosén, Emma Arneback, Andreas Bergh
Journal of Education Policy - 2021 -
Bredda arbetet mot
rasism
Emma Arneback, Jan Jämte
Perspektiv på skolans problem: - vad säger forskningen? - 2020 -
Teachers’ deliberation on communicative potentials in classrooms when students express
racism
Emma Arneback, Tomas Englund
Reflective Practice - 2020 -
Yrkeslärare som värdebalanserare - Värdekonflikter mellan skolans och arbetsplatsens läroplan i
lärlingsutbildning
Emma Arneback, Mattias Nylund
Utbildning och lärande - 2017 -
Att motverka rasism i förskolan och
skolan
Emma Arneback, Jan Jämte
2017 -
Doing interdisciplinarity in teacher education. Resources for learning through writing in two educational
programmes
Emma Arneback, Mona Blåsjö
Education Inquiry - 2017 -
Student teachers’ experiences of academic writing in teacher education– on moving between different
disciplines
Emma Arneback, Tomas Englund, Tone Dyrdal Solbrekke
Education Inquiry - 2017 -
Achieving a professional identity through
writing
Emma Arneback, Tomas Englund, Tone Dyrdal Solbrekke
Education Inquiry - 2017 -
Hur villkorar juridifieringen lärarprofessionens arbete med skolans kunskaper och
värden?
Andreas Bergh, Emma Arneback
Utbildning och Demokrati - 2016 -
Locations of racism in education: a speech act analysis of a policy
chain
Emma Arneback, Ann Quennerstedt
Journal of Education Policy - 2016 -
Writing in and out of control: A longitudinal study of three student teachers' experiences of academic writing in preschool teacher
education
Emma Arneback, Tomas Englund, Tone Dyrdal Solbrekke
Nordic Studies in Education - 2016 -
Which values emerge in apprentice
education?
Emma Arneback, Mattias Nylund
Paper presented at the NORDYRK-conference in Helsinki 10-12 June - 2015 -
Moral imagination in education: A deweyan proposal for teachers responding to hate
speech
Emma Arneback
Journal of Moral Education - 2014 -
Den paketerade valfriheten. Om Framtidsvägen för den svenska
gymnasieskolan
Emma Arneback, Andreas Bergh
Nordic Studies in Education - 2010