Länkstig

Mattias Nylund

Universitetslektor

Institutionen för pedagogik och specialpedagogik
Besöksadress
Västra Hamngatan 25
41117 Göteborg
Rumsnummer
A2 144
Postadress
Box 300
40530 Göteborg

Om Mattias Nylund

Forskningsintressen

Jag deltar i forskningsprojektet Vad händer med skolan när barnkonventionen blir till lag? som leds av professor Andreas Bergh vid Örebro universitet. I projektet undersöker vi betydelser av att barnkonventionen blivit svensk lag, samt den vidare frågan om vad en ökad juridisk styrning innebär för utbildningsväsendet på myndighets-, förvaltnings- och lokal skolnivå. Jag deltar även i forskningsprojektet Lärares tolkning och tillämpning av läroplan och andra styrdokument i komvux som leds av Professor Andreas Fejes och Professor Per Andersson vid Linköpings universitet. På uppdrag av Skolverket undersöker vi i projektet vad som har betydelse för hur lärare inom kommunal vuxenutbildning omsätter läroplan och andra styrdokument i sin planering och undervisning. Jag arbetar också på uppdrag av Skolverket med att utreda möjligheter och utmaningar vid utformning av yrkeskurser inom kommunal vuxenutbildning på grundläggande nivå. Jag är även vetenskaplig rådgivare till projektet The Production of Learning Inequalities: a Comparative Analysis of the Politics, Enactment and Embodiment of Learning (LEARNER), som leds av professor A. Tarabini, finansierat av the Spanish National Research Plan (2023-2027).

Min primära forskningsmiljö är KRIT, för vilken jag var koodinator 2016-2024. Jag är också aktiv i forskargruppen FYRK. Mina studier har sin grund i utbildningssociologisk och läroplansteoretisk kunskapsbildning, där ett specifikt fokus riktats mot yrkesutbildning. En teoretisk tradition som jag ägnat speciellt intresse är den utbildningssociologiska tradition som har sin grund i Basil Bernsteins arbeten.

Jag innehar uppdraget som viceprefekt för forskning vid institutionen för pedagogik och specialpedagogik sedan ht 2024. Jag innehar uppdraget som programrådsordförande för yrkeslärarprogrammet sedan vt 2024. Jag är koordinator för det nordiska nätverket CRITPEN.

Undervisningsintressen

Jag undervisar på alla nivåer, från grundutbildning till forskarutbildning, t.ex. i yrkeslärarprogrammet, ämneslärarprogrammet, men även i institutionens masterutbildningar samt inom forskarutbildningen (där jag är kursansvarig för FOU1804, Utbildningssociologi, 7.5 hp).

Jag är huvudhandledare till doktoranderna Elisabeth Berg och Ammar Syed som ingår i forskarskolan FinnFram.

Nyckelord: läroplansteori, utbildningssociologi, yrkesutbildning