Frida Siekkinen
Universitetslektor
Avdelningen allmän didaktik och pedagogiskt arbeteUniversitetslektor, biträdande
Avdelningen allmän didaktik och pedagogiskt arbeteOm Frida Siekkinen
Jag har disputerat i Barn- och ungdomsvetenskap vid Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande och arbetar nu som lektor i pedagogiskt arbete vid Institutionen för didaktik och pedagogisk profession. Jag har även en deltidstjänst som postdoc finansierad av Centrum för idrottsforskning.
Tidigare har jag arbetat som universitetsadjunkt på Institutionen för svenska språket, GU, och på Högskolan i Borås inom bland annat lärarprogrammet och lärarlyftet och dessförinnan som lärare på vuxenutbildningen. Jag har en gymnasielärarexamen och en masterexamen i svenska som andraspråk.
Pågående postdoc-forskningsprojekt
Slå som en tjej? Tjejer och unga kvinnor i mixed martial arts. - Postdioc-projekt finansierat av Centrum för idrottsforskning, 2024-2026. (D2024-0032)
På relativt kort tid har kampsport i allmänhet och MMA i synnerhet omvandlats från att förstås som mansdominerad och maskulin aktivitet, till en träningsform för såväl män som kvinnor, barn som vuxna. Trots detta är kunskapen om kvinnors och ungas utövande av MMA högst begränsad. Detta projekt avser möta denna kunskapslucka. Projektet bygger på en etnografisk ansats där deltagare intervjuas och observeras. Syftet med projektet är att undersöka hur tjejer och unga kvinnor (15-25 år) förhandlar om och framställer genus, och mer specifikt femininitet, i och genom MMA. Jag är intresserad av deltagarnas meningsskapande, kroppsförståelse och hur olika genusnormer inom sporten förstås och eventuellt utmanas. Jag är också intresserad av villkoren för deltagande och hur samkönad träning upplevs. För mer information, besök projektets Instagram: @sla_som_en_tjej
Pågående forskningsprojekt (2024-2028)
Flerspråkiga lärarstudenters möjligheter och villkor i lärarutbildningen.
Det saknas i stor utsträckning svensk forskning som handlar om flerspråkiga studenter eller studenter med annat modersmål som läser en svensk akademisk utbildning, i synnerhet inom lärarutbildningen. Detta forskningsprojekt handlar därför om hur studenter med andra språkliga bakgrunder än enbast svenska beskriver sina upplevelser av lärarutbildningen, och hur dessa upplevelser eventuellt förändras under utbildningens gång. För mer information, besök projektets Instagram: @projekt_lararstudenter
Forskning
Mina forskningsintressen rör frågor om människors, i synnerhet barns och ungas, livsvillkor i dagens samhälle och i olika kontexter, exempelvis i utbildning och på fritiden. Min forskning utgår från kritiska perspektiv på samhälleliga maktasymmetrier såsom etnicitet, språk, kön och klass.
Doktorsavhandling
Min doktorsavhandling "Att vara och inte vara - Elevpositioner(ingar) i spänningsfältet mellan svenska och svenska som andraspråk" handlar om kategoriseringar som uppstår till följd av uppdelningen mellan grundskolans två svenskämnen. I avhandlingen fokuseras särskilt på hur kategorin "svenska som andraspråkselev" görs och hur elever och skolpersonal i skolans vardag förhandlar om och förhåller sig till dess betydelse och innehåll.