- Hem
- Om universitetet
- Hitta person
- Jennie Sivenbring
Jennie Sivenbring
Studierektor
Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeUniversitetslektor
Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeOm Jennie Sivenbring
Jennie Sivenbring disputerade 2016 i ämnet Barn- och ungdomsvetenskap med avhandlingen I den betraktades ögon. Ungdomar om bedömning i skolan. Fram till våren 2023 arbetade hon för Segerstedtinstitutet (SI) med forskning och utbildning i frågor som rör demokratisering i samhällsinstitutioner och preventivt arbete mot våldsbejakande extremism. Sedan 2023 är Sivenbring docent i barn- och ungdomsvetenskap vid Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL).
Forskningsintresse ligger i fältet barndom och ungdom och det samhälle som villkorar ungas uppväxt och möjligheter. Därtill finns ett intresse för hur ungdomar interagerar i sociala nätverk online och för hur digitala gränssnitt villkorar interaktion och självpresentationer.
Intresset för frågor om demokratisering är av stor vikt och har föranlett att hon samarbetat med andra europeiska aktörer i styrgruppen för Europarådets satsning Free to speak, Safe to learn- democratic schools for all. Samt som expert i advisory board för Europeiska Wergelandcentrets projekt DEMRED - Strengthening democratic resilience through education. Båda med syfte att öka medvetenheten om mänskliga rättigheter och en utbildning som främjar demokratiskt medborgarskap i samtliga europeiska länder.
Mellan 2018 och 2022 arbetade Sivenbring tillsammans med forskarkollegor i de nordiska länderna ett forskningsprojekt med syfte att studera policy, perceptioner och praktiker relaterade till samverkan, så kallade multi agency approaches, mellan olika institutioner (skola, socialtjänst och polis) för att hantera våldsbejakande extremism. Projektet presenteras som HEXNA- Handling extremism Nordic perspectives.
Undervisningen fokuserar främst i kurser i grundlärarprogrammet med inriktning mot fritidshem och i kärnkurser eller i kurser som har en social- eller specialpedagogisk utgångspunkt och centrerar frågor om identitet och tillhörighet. Därutöver kurser med fokus på vetenskaplig metod och teori för genomförande av examensarbeten. Hon handleder även doktorander inom pedagogiskt arbete och i barn- och ungdomsvetenskap.
Sedan 2021 är Sivenbring studierektor för uppdragskurser som ges av Segerstedtinstitutet i samarbete med IPKL.
-
Teaching and learning about the Holocaust: a systematic scoping review of existing
research
Isabella Pistone, Lars M Andersson, Allan Lidström, Gustaf Nelhans, Tobias Pernler, Jennie Sivenbring, Morten Sager, Christer Mattsson
Holocaust Studies - 2024 -
"Being a Risk" or "Being at Risk": Factors Shaping Negotiation of Concerns of Radicalization within Multiagency Collaboration in the Nordic
Countries
T. W. Christ, L. Lindekilde, Jennie Sivenbring, T. Bjorgo, I. M. Gjelsvik, R. Solhjell, H. Haugstvedt, Robin Andersson Malmros, M. Kangasniem, H. Kallio
Democracy & Security - 2024 -
Multi-agency approaches to countering
radicalisation
Robin Andersson Malmros, Jennie Sivenbring
The Routledge Handbook on Radicalisation and Countering Radicalisation - 2023 -
Local rationalizations of radicalization: an analysis of Danish and Swedish municipal
policies
Robin Andersson, Jennie Sivenbring
Charlotte Heath-Kelly, Barbara Gruber (eds.), Vulnerability: Governing the social through security politics - 2023 -
The good, the bad, and the ugly – Involving civil society organizations in Nordic policy for preventing
extremism
Jennie Sivenbring, Robin Andersson
Journal of Civil Society - 2023 -
Trust in interagency collaboration: The role of institutional logics and hybrid
professionals
Oluf Gøtzsche-Astrup, Lasse Lindekilde, Anna Maria Fjellman, Tore Bjorgo, Randi Solhjell, Håvard Haugstvedt, Jennie Sivenbring, Robin Andersson, Mari Kangasniemi, Tanja Moilanen, Ingvild Magnæs, Tina Wilchen Christensen, Christer Mattsson
Journal of Professions and Organization - 2023 -
Public Perceptions of CVE Policies and Attitudes Towards Reporting Concerns of Radicalization in the Nordic
Countries
Christian Noer, Oluf Gøtzsche-Astrup, Lasse Lindekilde, Anna Maria Fjellman, Tore Bjorgo, Randi Solhjell, Håvard Haugstedt, Yngve Carlsson , Jennie Sivenbring, Robin Andersson, Mari Kangasniemi, Tanja Moilanen, Hanna Kallio, ingvild Magnes, Tina Wilchen Christensen, Christer Mattsson
2023 -
"When neo-Nazis march on Norwegian streets, you hear a lot of Swedish": Pan-Nordic and transnational dimensions of right-wing
extremism
Robin Andersson, Christer Mattsson, Jennie Sivenbring, Tommi Kotonen, Hélene Lööw, Claus Bundgård Christensen, Terje Emberland, Nicola Karcher, Leena Malkki, Anders Ravik Jupskås, Venla Ritola, Daniel Sallamaa, Oula Silvennoinen
2023 -
Globala konflikter med lokala konsekvenser. Hur krigen i Syrien och Irak har förståtts av tjänstemän och närstående i Göteborg under perioden 2012 till
2016
-
Experiencing trust in multiagency collaboration to prevent violent extremism: A Nordic qualitative
study
Randi Solhjell, Jennie Sivenbring, Mari Kangasniemi, Hanna Kallio, Tina Wilchen Christensen, Håvard Haugsvedt, Ingvild Magnæs Gjelsvik
Jornal for Deradicalization - 2022 -
Vi har en plan – om kommunala handlingsplaner mot våldsbejakande
extremism
Jennie Sivenbring, Malin Svanberg
2022 -
Trust across institutional logics? Perceptions of countering violent extremism and interagency collaboration among social workers, teachers and police in the Nordic
countries
Oluf Gøtzsche-Astrup, Lasse Lindekilde, Anna Maria Fjellman, Tore Bjørgo, Randi Solhjell, Håvard Haugstvedt, Jennie Sivenbring, Robin Andersson, Mari Kangasniemi, Tanja Moilanen, Ingvild Magnæs, Tina Wilchen Christensen, Christer Mattsson
Nordic Conference on Violent Extremism 2022, 19-21 sep, in Gothenburg, Sweden. - 2022 -
Collaboration in Hybrid Spaces: The Case of Nordic Efforts to Counter Violent
Extremism
Jennie Sivenbring, Robin Andersson
Journal for Deradicalization - 2021 -
A European Guantanamo for Swedish children in Syria? A media analysis on the narrative of
repatriation
Jennie Sivenbring
Critical Studies on Terrorism - 2021 -
Mixing Logics: Multiagency Approaches for Countering Violent
Extremism
Robin Andersson, Jennie Sivenbring
European Workshop in International Studies - 2021 -
Education after Auschwitz
– Educational outcomes of teaching to prevent
antisemitism
Isabella Pistone, Lars M Andersson, Allan Lidström, Christer Mattsson, Gustaf Nelhans, Tobias Pernler, Morten Sager, Jennie Sivenbring
2021 -
Alt-right - En guide för
"Normies"
Jennie Sivenbring, Erik Mellander
Ranstorp, Magnus & Ahlin, F. (Red.) Från Nordiska motståndsrörlesen till alternativhögern - en studie om den svenska radikalnationalistiska miljön - 2020 -
R-E-S-P-E-C-T! Feminine respectability and sexuality for young women
online
Jennie Sivenbring, Frida Siekkinen
First Monday - 2019 -
Making Sense and Use of
Assessments
Jennie Sivenbring
Scandinavian Journal of Educational Research - 2019 -
Signs of Concern about Islamic and Right-Wing Extremism on a Helpline against
Radicalization
Jennie Sivenbring
Journal for Deradicalization - 2019 -
Democratic Dilemmas in Education Against Violent
Extremism
Jennie Sivenbring
Policing Schools: School Violence and the Juridification of Youth. Lunneblad, J. (red.) - 2019 -
Mixing Logics. Multiagency Approaches for Countering Violent
Extremism
-
IS-barnen är barn - inte
terrorister
Robin Andersson, Thomas Johansson, Christer Matsson, Jennie Sivenbring
Göteborgs-Posten - 2019 -
Mixing Logics – Multiagency approaches for countering violent
extremism
Robin Andersson, Jennie Sivenbring
Nordic Conference on Violent Extremism 2019 Expanding the Field: New Inter-disciplinary Perspectives and Questions in Aarhus - 2019 -
Så kan barnen tas emot på bästa
sätt
Robin Andersson, Jennie Sivenbring
SVT Opinion - 2019 -
Barn och unga som involveras i våldsbejakande extremism. En kunskapsöversikt om barn inom
höger-, vänster- och islamistisk
extremism
Jennie Sivenbring
Barnombudsmannen - 2018 -
Utslag av oro. En analys av Rädda Barnens orostelefon om
radikalisering
Jennie Sivenbring
2018 -
Kamratrespons som formativ bedömning för lärande. En analys av kamratresponstexter på
lärarutbildningen
Jennie Sivenbring
Högre Utbildning - 2017 -
Demokratiseringens dilemman i de nordiska handlingsplanerna mot våldsbejakande
extremism
Jennie Sivenbring
2017 -
Värna demokratin mot våldsbejakande extremism. Utvärdering av projekt som beviljat bidrag år 2015 av Myndigheten för ungdoms- och
civilsamhällesfrågor.
Jennie Sivenbring
2016 -
Man vill skrika ut det över världen, jag kan lika gärna skriva det på Facebook. Ungdomar och vänskap
on-line.
Jennie Sivenbring
EDUCARE - 2016 -
I den betraktades ögon. Ungdomar om bedömning i
skolan.
Jennie Sivenbring
2016