- Hem
- Om universitetet
- Hitta person
- Helena Pedersen
Helena Pedersen
Universitetslektor
Avdelningen allmän didaktik och pedagogiskt arbeteOm Helena Pedersen
Jag är verksam inom intresseområdet Utbildning för hållbar utveckling vid IDPP. Mitt forskningsfält är kritiska djurstudier och kritisk djurpedagogik: Jag fokuserar på människa-djurrelationer som pedagogisk/didaktisk fråga och som ett område för kritisk utbildningsvetenskaplig forskning. Jag intresserar mig för hur utbildningssystemet formar sina mänskliga och icke-mänskliga subjekt, men också hur djur figurerar i produktionen, förmedlingen och spridningen av kunskap i vidare bemärkelse. Hur utbildning, pedagogik och lärande förändras i både samspel och konflikt med de frågor som väcks av ett kritiskt förhållningssätt till människa-djurrelationer är ett annat centralt tema. Vad händer när vi problematiserar djurs positioner som artrepresentanter, tankefigurer, produktionsverktyg och konsumtionsobjekt, och istället låter dem träda fram som subjekt? Med kritisk posthumanistisk teori som grund undersöker jag hur djurutnyttjandets dynamik, känslor, materialitet och institutioner intra-agerar i skolans vardag. Jag studerar maktrelationer mellan elever/studenter, lärare, djur, och utbildningssystemet som sådant, men också hur spänningar i dessa maktrelationer ibland kan utvecklas i oförutsägbara riktningar.
Jag är också intresserad av posthumanistisk teori- och metodutveckling inom framför allt utbildningsvetenskaplig forskning och arbetar bl.a. med zooetnografi, feministisk materialism, affektteori, och schizoanalys.
Jag har skrivit böckerna Animals in Schools: Processes and Strategies in Human-Animal Education (Purdue University Press, 2010): Animals in Schools: Processes and Strategies in Human-Animal Education | Purdue University Press och Schizoanalysis and Animal Science Education (Bloomsbury, 2019): Schizoanalysis and Animal Science Education: Helena Pedersen: Bloomsbury Academic
Jag sitter i redaktionskommittén för bokserien Critical Animal Studies (Brill).
Med stöd av GU:s interna klimatfond och Gustaf Adolf Bratts stiftelse är jag en av initiativtagarna till det fakultetsöverskridande nätverket GU-CAS: Göteborgs universitets nätverk för kritiska djurstudier i Antropocen.
I podcasten "Tending to Talks" diskuterar jag människa-djurrelationer i akademin och övriga samhället med Anna Pietraszczyk (på engelska):
https://open.spotify.com/episode/40g5TZrAsDyjAgbbAVZ4m6
Här finns också en intervju med mig där jag pratar med Martin Smedjeback om min forskning och undervisning inom kritiska djurstudier:
-
Anatomies of desire: Education and human exceptionalism after
Anti-Oedipus
Helena Pedersen
Educational Philosophy and Theory - 2024 -
Introduction: Education for sustainable development in the
'Capitalocene'
Helena Pedersen, Sally Windsor, Beniamin Knutsson, Dawn Sanders, Arjen E.J. Wals, Olof Franck
Education for Sustainable Development in the 'Capitalocene' - 2024 -
Education for Sustainable Development in the
'Capitalocene'
Helena Pedersen, Sally Windsor, Beniamin Knutsson, Dawn Sanders, Arjen E.J. Wals, Olof Franck
2024 -
Post-anthropocentric pedagogies: purposes, practices, and insights for higher
education
Helena Pedersen
Teaching in Higher Education - 2023 -
Cross-disciplinary method development for assessing dog welfare in canine-assisted pedagogical work: a pilot
study
Helena Pedersen, K. Malm
Journal of Applied Animal Welfare Science - 2023 -
Freud's menagerie revisited. About the article “Anti-Oedipus from philosophy of science and Foucauldian knowledge-power perspectives” by J. C.
Wakefield
Helena Pedersen
In Analysis: Revue transdisciplinaire de psychanalyse et sciences - 2023 -
Organizing a real that is yet to come: A critical inquiry of education in Animal Organization
Studies
Helena Pedersen
Linda Tallberg, Lindsay Hamilton (eds.), The Oxford Handbook of Animal Organization Studies - 2023 -
Education for sustainable development in
the
‘Capitalocene’
Helena Pedersen, Sally Windsor, Beniamin Knutsson, Dawn Sanders, Arjen E.J. Wals, Olof Franck
Educational Philosophy and Theory - 2022 -
Människa-djurrelationer på museet: en kritisk pedagogisk introduktion [Elektronisk
resurs]
Helena Pedersen
Ekokritik och museipedagogik i skuggan av antropocen. Nordbäck, C. & Rotbain, A. (red.), 274-292. - 2022 -
Education, anthropocentrism, and interspecies sustainability: confronting institutional anxieties in omnicidal
times
Helena Pedersen
Ethics and Education - 2021 -
Animal Advocacy and Environmentalism: Understanding and bridging the
divide
Helena Pedersen
Environmental Education Research - 2020 -
TRANSITION TO PLANT-BASED DIETS WILL HELP US FIGHT
PANDEMICS
Andrew Knight, Claire Parkinson, Patricia MacCormack, Richard Twine, Mariah Peixoto, Helena Pedersen, Jonna Håkansson, Dorna Behdadi, Thomas Laurien, Björn Olsen, Lina Gustafsson, Kerstin Malm, Elin Pöllänen, Tânia Regina Vizachri, Thiago Pires-Oliveira
Latin American Journal of Nature Rights and Animal Law - 2020 -
The Contested Space of Animals in Education: A Response to the “Animal Turn” in Education for Sustainable
Development
Helena Pedersen
Education Sciences - 2019 -
Introducing Critical Animal Pedagogies in Higher
Education
Helena Pedersen, Jonna Håkansson, Arjen E.J. Wals
Vetenskaplighet i högre utbildning: Erfarenheter från lärarutbildning. Franck, O. (red.) - 2019 -
Critical Animal Pedagogy: Explorations Toward Reflective
Practice
Karin Gunnarsson Dinker, Helena Pedersen
Education for Total Liberation: Critical Animal Pedagogy and Teaching Against Speciesism - 2019 -
Educación en el complejo
animal-industrial
Helena Pedersen
Revista Latinoamericana de Estudios Críticos Animales - 2019 -
Schizoanalysis and Animal Science
Education
Helena Pedersen
2019 -
Att rädda en hotad värld: Schizoanalytisk kritik av djurens funktion i
naturbruksutbildningar
Helena Pedersen
Pedagogisk forskning i Sverige - 2018 -
Educational epistemologies and methods in a more-than-human
world
Helena Pedersen, Barbara Pini
Educational Philosophy and Theory - 2017 -
Educational Epistemologies and Methods in a More-than-Human
World
Helena Pedersen, Barbara Pini
Educational Philosophy and Theory - 2017 -
Varufetischism och strukturellt
våld
Helena Pedersen
Fronesis - 2017 -
Med omsorg om kor och kärlek till
mjölk
Tobias Linné, Helena Pedersen
Fronesis - 2017 -
Djuret
Somar Al Naher, Amelie Björck, Helena Pedersen, Per-Anders Svärd
Fronesis - 2017 -
Naturhistoriska riksmuseet som kritisk djurpedagogisk
arena
Anna Palmer, Helena Pedersen
Posthumanistisk pedagogik: Teori, undervisning och forskningspraktik, Red.: B. Bergstedt - 2017 -
Learning to Change the System from Within? Two Cases of Education for Animal
Liberation
Helena Pedersen
Animal Liberation Currents - 2017 -
With Care for Cows and a Love for Milk: Affect and Performance in Swedish Dairy Industry Marketing
Strategies
Tobias Linné, Helena Pedersen
Meat Culture, Ed.: A. Potts - 2016 -
Critical Animal Pedagogies: Re-learning our Relations with Animal
Others
Karin Gunnarsson Dinker, Helena Pedersen
The Palgrave International Handbook of Alternative Education, Eds.: H.E. Lees and N. Noddings - 2016 -
Education and
posthumanism
Helena Pedersen
Critical Posthumanism - 2015 -
Pädagogik
Helena Pedersen
Lexikon der Mensch-Tier-Beziehungen, Eds.: A. Ferrari & K. Petrus - 2015 -
Education policymaking for social change: A posthumanist
intervention
Helena Pedersen
Posthumanism and Educational Research, Eds.: N. Snaza and J.A. Weaver - 2015 -
Parasitic pedagogies and materialities of affect in veterinary
education
Helena Pedersen
Emotion, Space and Society - 2015 -
Posthumanistiska
perspektiv
Helena Pedersen
Pedagogisk forskning i Sverige - 2014 -
Posthumanistisk pedagogisk forskning: Några
ingångar
Helena Pedersen
Pedagogisk forskning i Sverige - 2014 -
Knowledge production in the "animal turn": Multiplying the image of thought, empathy and
justice
Helena Pedersen
Exploring the Animal Turn: Human-Animal Relations in Science, Society and Culture, Eds.: E. Andersson Cederholm, A. Björck, K. Jennbert & A-S Lönngren (sid. 13-18) - 2014 -
Crearea de politici educaţionale pentru schimbare socială. O intervenţie
postumanistă
Helena Pedersen
Post(h)um. Jurnal de studii (post)umaniste - 2014 -
Conclusion: Future directions for critical animal
studies
Helena Pedersen, Vasile Stănescu
The Rise of Critical Animal Studies: From the margins to the centre, Eds.: N. Taylor and R. Twine - 2014 -
"Expanding My Universe": Critical Animal Studies Education as Theory, Politics, and
Practice
Tobias Linné, Helena Pedersen
Critical Animal Studies: Thinking the Unthinkable, Ed.: J. Sorenson - 2014 -
Cecilia Åsberg, Martin Hultman & Francis Lee (red.) Posthumanistiska
nyckeltexter
Helena Pedersen
Tidskrift för Genusvetenskap - 2013 -
Timothy Pachirat, Every Twelve Seconds: Industrialized Slaughter and the Politics of
Sight.
Helena Pedersen
Sosiologi i dag - 2013 -
Follow the Judas sheep: Materializing Post-Qualitative Methodology in Zooethnographic
Space
Helena Pedersen
QSE. International journal of qualitative studies in education - 2013 -
Critical Carnist Studies. Melanie Joy, Why We Love Dogs, Eat Pigs, and Wear Cows: An Introduction to
Carnism.
Helena Pedersen
Society and Animals - 2012 -
Education, animals, and the commodity
form
Helena Pedersen
Culture and Organization - 2012 -
Series Editors’ Introduction: What is "Critical" About Animal Studies? From the Animal "Question" to the Animal
"Condition"
Helena Pedersen, Vasile Stănescu
Women, Destruction, and the Avant-Garde: A Paradigm for Animal Liberation, by K. Socha - 2012 -
Unstable Mixtures: Zooethnographic Educational Relations as Difference, Contagion, Critique, and
Potential
Helena Pedersen
Other Education: The Journal of Educational Alternatives - 2012 -
Animals and education research: Enclosures and
openings
Helena Pedersen
Undisciplined Animals: Invitations to Animal Studies, Ed.: P. Segerdahl - 2011 -
Queerforskning och djurstudier: kreativa
korsbefruktningar
Helena Pedersen
Lambda Nordica: Tidskrift för homo/lesbisk/bi/transforskning - 2011 -
Interlude:
Zoocurriculum
Helena Pedersen
Undisciplined Animals: Invitations to Animal Studies, Ed.: P. Segerdahl - 2011 -
Release the Moths: Critical Animal Studies and the Posthumanist
Impulse
Helena Pedersen
Culture, Theory and Critique - 2011 -
Counting Affects: Mo(ve)ments of intensity in critical avian
education
Helena Pedersen
Canadian Journal of Environmental Education - 2011 -
Teaching the Animal. Margo DeMello (Ed.), Teaching the Animal: Human-Animal Studies across the
Disciplines.
Helena Pedersen
Humanimalia - 2010 -
Earth Trusts: A Quality Vision for
Animals?
Helena Pedersen, Natalie Dian
Metamorphoses of the Zoo: Animal Encounter After Noah, Ed.: R. Acampora - 2010 -
Is ‘the Posthuman’ Educable? On the convergence of educational philosophy, animal studies, and posthumanist
theory
Helena Pedersen
Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education - 2010 -
Terror from the stare: Visual landscapes of meat
production
Helena Pedersen
Antennae: The Journal of Nature in Visual Culture - 2010 -
Animals in Schools: Processes and strategies in human-animal
education
Helena Pedersen
2010 -
Education Policymaking for Social Change: a post-humanist
intervention
Helena Pedersen
Policy Futures in Education - 2010 -
Animals on Display: The zoocurriculum of museum
exhibits
Helena Pedersen
Critical Education - 2010 -
Posthumanist Challenges to Education Theory and
Practice
Helena Pedersen
Investigating Human/Animal Relations in Science, Culture and Work - 2009 -
En gås oplockad med
djurindustrin
Helena Pedersen
Svenska Dagbladet - 2009 -
Subversiv tvärvetenskap för människor och
djur
Helena Pedersen
Djurens Rätt - 2009 -
Imago Dei, djuren, och "nyttans
tyranni"
Helena Pedersen
Religion & Livsfrågor - 2009 -
Art, artistic research, and the animal
question
Helena Pedersen
Linköping University Electronic Press - 2009 -
I naturens
teater
Helena Pedersen
Utställningsestetiskt Forum - 2009 -
Interspecies Education for Humans, Animals, and the
Earth
Julie Andrzejewski, Helena Pedersen, Freeman Wicklund
Social Justice, Peace, and Environmental Education: Transformative Standards, Eds.: J. Andrzejewski, M.P. Baltodano, and L. Symcox - 2009 -
’We have to kill the animals so that they won’t die!’ Classroom discussions about hunting as a dimension of
ESD
Helena Pedersen
Values and Democracy in Education for Sustainable Development, Ed.: J. Öhman - 2008 -
Learning to Measure the Value of Life? Animal experimentation, pedagogy, and (eco)feminist
critique
Helena Pedersen
Global Harms. Ecological Crime and Speciesism, Ed.: R. Sollund - 2008 -
Djuren hjälper oss att förstå oss
själva
Helena Pedersen
Svenska Dagbladet - 2008 -
Djur konstrueras genom skolans
språkbruk
Helena Pedersen
Stockholms Fria Tidning - 2008 -
Art, artistic research and the animal
question
Bryndis Snæbjørnsdóttir, Helena Pedersen
Art Monitor: A Journal of Artistic Research - 2008 -
The School and the Animal Other. An ethnography of human-animal relations in
education
Helena Pedersen
2007 -
Kronikk: Hva vi lærer om
dyrene
Helena Pedersen
NOAHs Ark - 2007 -
Museet och lärandet. Gestaltning av
människa-djurrelationer.
Helena Pedersen
2007 -
Centrum mot rasism skrapar bara på
ytan
Helena Pedersen
Stockholms fria tidning - 2006 -
Schools, Speciesism, and Hidden Curricula: The Role of Critical Pedagogy for Humane Education
Futures
Helena Pedersen
Neohumanist Educational Futures: Liberating the Pedagogical Intellect. In Inayatullah, Sohail, Bussey, Marcus & Milojevic, Ivana (Eds.) - 2006 -
History of the
Future
Helena Pedersen, Natalie Dian
Utopia Today - Reality Tomorrow: A Vegetarian World - 2006 -
Schools, Speciesism, and Hidden Curricula: The Role of Critical Pedagogy for Humane Education
Futures
Helena Pedersen
The Journal of Futures Studies - 2004 -
Hidden Curricula and Humane
Education
Helena Pedersen
Forum Focus: The Newsletter of the Society & Animals Forum - 2004 -
Värdepedagogik och antropocentrism. Människa-djurrelationen som utbildningsvetenskaplig
fråga.
Helena Pedersen
Etiska lärare - moraliska barn. Forskning kring värdefrågor i skolans praktik. Colnerud, Gunnel & Hägglund, Solveig (Red.) - 2004 -
Humane Education: Animals and Alternatives in Laboratory Classes. Aspects, Attitudes and
Implications.
Helena Pedersen
2002