- Hem
- Om universitetet
- Hitta person
- Ingrid Pramling Samuelsson
Ingrid Pramling Samuelsson
Seniorforskare
Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeOm Ingrid Pramling Samuelsson
Forskningsintressen Min forskarkarriär började i INOM-gruppen, där Ference Marton var ledare. Jag ägnade mig åt att omsätta den fenomenografiska forskningsansatsen i forskning om barn. Avhandlingen The Child’s Conception of Learning beskrev hur barn blir medvetna om sitt eget lärande. Detta ledde fram till ett intresse för metakognitiva frågor. Forskningsintresset kom sedan mer att inriktas på didaktiska frågor, dvs. hur man i förskolan kan bidra till barns lärande. Två projekt där man använde sig av en fenomenografiskt inspirerad pedagogik genomfördes (publ. i Att lära barn lära och Kunnandets grunder). Har också ägnat mig åt barns lärande kring litteratur, etik, matematik och IKT, samt de allra yngsta barnen i förskolan. Vidare ägnade mig åt att göra en meta-analys av all den empiriska forskning som gjorts i vår forskargrupp och teoretiskt utveckla grunden för en förskolepedagogik (publ. i Det lekande lärande barnet - i en utvecklingspedagogisk teori). Arbetar för närvarande med projektet: Kan lek och lärande integreras i en målstyrd praktik? samt två nystartade: Barns tidiga lärande, där vi skall följa barn från 2 års ålder i 40 förskolegrupper för att se på barns lärande i relation till kvalitetsfrågor och: Hur kan metakognitiva dialoger bidra till barns lärande om det för barnet okända - med fokus på musik, rörelse och drama.
Undervisningsintressen Barns tidiga lärande och förskolans innehåll.
Nyckelord Förskola, Barns lärande, Pedagogik för yngre åldrar, Läroplansfrågor, Förskola i ett internationellt perspektiv
Rapport från 2015:
-
Engaging children in what-if thinking through readaloud
conversations in early childhood education
for
sustainability
Niklas Pramling, Ingrid Pramling Samuelsson
European Early Childhood Education Research Journal - 2024 -
Developing a Whole (Pre)school Approach to Sustainability: Insights from Global Citizenship and Early Childhood Education Across Nordic
Countries
Farhana Borg, Ingrid Pramling Samuelsson, Niklas Gericke
Sustainable Development Goals Series - 2024 -
Nurturing Sustainability in Toddlerhood: Investigating Preschool Teachers' Views and Daily Practices in a Swedish
Preschool
Ingrid Pramling Samuelsson, Deniz Kahriman-Pamuk
Children - 2024 -
How different choices people make in everyday life can contribute to sustainable development in
Sweden
Ingrid Engdahl, Ingrid Pramling Samuelsson, Eva Ärlemalm-Hagsér
Young children & the environment : early education for sustainability, Eds. Julie M. Davis & Sue Elliott - 2024 -
Sluta stressa förskollärare med mer
dokumentation
Ingrid Pramling Samuelsson
Alltinget - 2024 -
Satsa på barnen - inte på
skenreformer
Ingrid Pramling, ingrid engdahl, Christian Eidervald, Ingegerd Tallberg-Broman
ETC - 2024 -
Att genomföra systematiska barnsamtal – till nytta för hållbarhet i
förskolan?
Ingrid Pramling, Ingrid Engdahl, Eva Ärlemalm-Hagsér
Educare - 2024 -
Förskoleprofessionens kärna: kommunikation med
barn
Ingrid Pramling Samuelsson
Förskollärare: en profession i rörelse, Red. Eva Ärlemalm-Hagsér & Tuula Vuorinen - 2023 -
Strukturerade barnsamtal: synliggörande och
utveckling
Niklas Pramling, Anne Kultti, Ingrid Pramling
Den utbildningsvetenskapliga kärnan för förskolan, Red. Susanne Kjällander, Bim Riddersporre & Jonas Stier - 2023 -
Kvalitet i förskolan – för barnens
skull
Ingrid Pramling Samuelsson, Pia Williams
Förskolans systematiska kvalitetsarbete : utmaningar och möjligheter, Erika Wallin (red.) - 2023 -
Förskollärarprofessionens kärna – kommunikation med
barn
Ingrid Pramling Samuelsson
Förskollärare : en profession i rörelse, Eva Ärlemalm-Hagsér & Tuula Vuorinen (red.) - 2023 -
Förskolans brister handlar inte om
skrämar.
Ingegerd Tallberg-Broman, Ingrid Pramling, Ingrid Engdahl, Christian Eidervald
Dagens Samhälle - 2023 -
Systematic Child Talks in Early Childhood Education-A Method for
Sustainability
I. Engdahl, Ingrid Pramling Samuelsson, E. Arlemalm-Hagser
Children - 2023 -
Kvalitet i förskolan för barnens
skull
Ingrid Pramling Samuelsson, Pia Williams
E. Wallin (red.), Förskolans systematiska kvalitetsarbete : Utmaningar och möjligheter - 2023 -
A Child Perspective and Children’s Perspectives on Mathematics Learning in Early Years
Education.
Ingrid Pramling Samuelsson
In H. Palmér, C. Björlund E. Reikerås & J. Elofsson. C. (editors). Teaching Mathematics as a Meaningful -Foregrounding Play and Children’s Perspectives. – Results from the POEM5 conference 2022. - 2023 -
Förskollärares mångfasetterade motiv för undervisning om
hållbarhet
Eva Ärlemalm-Hagsér, Engdahl Ingrid, Ingrid Pramling Samuelsson
Nordisk Barnehageforskning - 2023 -
Inledning
Ingrid Pramling Samuelsson, Maria Magnusson
Maria Magnusson & Ingrid Pramling Samuelsson (red.), Den lekande undervisande förskolläraren: lekresponsiv undervisning i praktiken - 2023 -
Den lekande undervisande förskolläraren: lekresponsiv undervisning i
praktiken
Maria Magnusson, Ingrid Pramling
2023 -
The relation of play and learning empirically studied and
conceptualised
Ingrid Pramling Samuelsson, Camilla Björklund
International Journal of Early Years Education - 2023 -
Preschool children's agency in education for sustainability: the case of
Sweden
F. Borg, Ingrid Pramling Samuelsson
European Early Childhood Education Research Journal - 2022 -
Care and Social Sustainability in Early Childhood Education: Transnational
Perspectives.
Kassahun Weldemariam, A Chan, Ingrid Engdahl, Ingrid Pramling Samuelsson, T Chepkwesi Katiba, T Habte, R Muchanga
Sustainability - 2022 -
Globalization and Child Education: Research in Early Childhood Education Through Five
Decades
Pia Williams, Ingrid Pramling Samuelsson
Local Childhoods in Global Times - 2022 -
Den moderna förskolans utveckling : från en kvinnofråga till en
samhällsfråga
Maj-Inger Klingvall, Ingrid Pramling Samuelsson
2022 -
Challenges and Dilemmas With Play-Based Pedagogy in Swedish Early Childhood
Education
Maelis Karlsson Lohmander, Ingrid Pramling Samuelsson
In E. Loizou & J. Trawick-Smith (Eds.), Teacher education and play pedagogy: International perspectives. - 2022 -
Piaget and Vygotsky in XXI century. Discourse in Early Childhood
Education
Nikolay Veraksa, Ingrid Pramling
2022 -
”Rita bara det du ser” – bildskapande i förskolans
undervisning.
Kristina Melker, Elisabeth Mellgren, Ingrid Pramling Samuelsson
BARN - Forskning om barn og barndom i Norden - 2022 -
Children’s perspectives informing theories and Nordic preschool
practice.
Camilla Björklund, Ingrid Pramling Samuelsson
Piaget and Vygotsky in XXI century. Discourse in early childhood education. Ed. by N. E. Veraksa & I. Pramling Samuelsson - 2022 -
Debatt: Förskolan måste blir
självklar.
Maj-Inger Klingvall, Ingrid Pramling Samuelsson
Sydöstran. - 2022 -
Skoldebatten måste också handla om
förskolan.
Ingegerd Tallberg Broman, Ingrid Pramling Samuelsson
Dagens Samhälle, 31 januari 2022 - 2022 -
Hållbarhetsarbete i praktiken – projektet. Den röda
geten.
Ingrid Engdahl, Ingrid Pramling Samuelsson
Lund: Studentlitteraturs Forum. - 2022 -
Hållbarhet – en nödvändig del av förskolans
arbete.
Ingrid Pramling Samuelsson, Ingrid Engdahl
Lund: Studentlitteraturs Forum. - 2022 -
Los relatos como herramientas para expresar estructura y creatividad con ninos de preescolar de dos
culturas
Olga Shiyan, Camilla Björklund, Ingrid Pramling Samuelsson
Los investigaciones actuales sobre las teorias de Vygotsky en Educaión Infantil (Spanish Edition) - 2021 -
Swedish Teachers in the Process of Implementing Education for Sustainability in Early Childhood
Education
Ingrid Engdahl, Ingrid Pramling Samuelsson, Eva Ärlemalm-Hagsér
New Ideas in Child and Educational Psychology - 2021 -
”Business as usual”? Or transformative and transactive teaching leading towards the Agenda 2030 goals in Swedish Early Childhood
Education.
Eva Ärlemalm-Hagsér, Ingrid Pramling Samuelsson
International Journal of Early Childhood Environmental Education - 2021 -
Leg som en del af ”förskole-læring” i
dagtilbud.
Ingrid Pramling Samuelsson
Det gode børneliv - 2021 -
Early childhood education in
Sweden
Ingrid Pramling Samuelsson, Niklas Pramling
Oxford Bibliographies - 2021 -
Quality education in the flexible preschool. Implications for children and teachers with large work teams, large groups of children and open space
environments
Maelis Karlsson Lohmander, Ingrid Pramling Samuelsson
International Research in Early Childhood Education - 2020 -
The Coronavirus Pandemic and Lessons Learned in Preschools in Norway, Sweden and the United States: OMEP Policy
Forum
Ingrid Pramling Samuelsson, J. T. Wagner, E. E. Odegaard
International Journal of Early Childhood - 2020 -
Innehållets didaktik i förskolan / Camilla Björklund & Ingrid Samuelsson
(red.).
-
Guest editors’ introduction to the special
issue
Ingrid Pramling Samuelsson
International Research in Early Childhood Education - 2020 -
Inledning - grundläggande begrepp och
synsätt
Camilla Björklund, Ingrid Pramling Samuelsson
Innehållets didaktik i förskolan. C. Björklund & I. Pramling Samuelsson (red.) - 2020 -
Att peka ut något för
någon
Ingrid Pramling Samuelsson, Camilla Björklund
Innehållets didaktik i förskolan. C. Björklund & I. Pramling Samuelsson (red.) - 2020 -
Innehållsorientering i
förskolan
Camilla Björklund, Ingrid Pramling Samuelsson
Innehållets didaktik i förskolan. C. Björklund & I. Pramling Samuelsson (red.) - 2020 -
Exempel på undervisning i
förskolan
Kristina Melker, Ingrid Pramling Samuelsson
Förskollärares egen forskning. Praktiska exempel. I. Pramling Samuelsson & N. Pramling, (red.) - 2020 -
Introduktion - forskning, verksamhetsutveckling och kollektiv
agency.
Niklas Pramling, Ingrid Pramling Samuelsson
Förskollärares egen forskning - Praktiska exempel. N. Pramling & I. Pramling Samuelsson (red.) - 2020 -
Det klassiska temaarbetet - i ett didaktiskt
ljus
Ingrid Pramling Samuelsson, Camilla Björklund
C. Björklund & I. Pramling Samuelsson (red.), Innehållets didaktik i förskolan - 2020 -
Att arbeta med tema i förskolan - en
metodikbok
Elisabet Doverborg, Niklas Pramling, Ingrid Pramling Samuelsson
2020 -
Svenska skolan. "Formell undervisning passar inte
sexåringar".
Christian Eidevald, Ingrid Engdahl, Ingrid Pramling Samuelsson, Ingegerd Tallberg Broman
Svenska Dagbladet, Debatt 29 mars - 2020 -
Förskollärares egen forskning. Praktiska
exempel
-
Barn bearbetar genom frågor och lek, Ingrid Pramling Samuelsson
tipsar.
Ingrid Pramling Samuelsson
Lärarförbundet.se - 2020 -
Förskola - ett socialt rum för
vad?
Ingegerd Tallberg Broman, Ingrid Pramling Samuelsson
Skola & Samhälle [S.O.S.] 11 februari - 2020 -
WASH from the START: Water, Sanitation and Hygiene Education in
Preschool
Judith T Wagner, Ingrid Pramling Samuelsson
International Journal of Early Childhood - 2019 -
The Magical Fruits: Establishing a Narrative Play Frame for Mutual Problem
Solving
Niklas Pramling, Cecilia Wallerstedt, P. Lagerlöf, C. Björklund, A. Kultti, H. Palmér, M. Magnusson, S. Thulin, A. Jonsson, Ingrid Pramling Samuelsson
Play-Responsive Teaching in Early Childhood Education - 2019 -
Learning, Teaching, and
Didaktik
Niklas Pramling, Cecilia Wallerstedt, Pernilla Lagerlöf, Camilla Björklund, Anne Kultti, H. Palmér, M. Magnusson, S. Thulin, A. Jonsson, Ingrid Pramling Samuelsson
Play-Responsive Teaching in Early Childhood Education - 2019 -
The Lion and the Mouse: How and Why Teachers Succeed in Becoming Participants in Children’s Ongoing
Play
Niklas Pramling, Cecilia Wallerstedt, Pernilla Lagerlöf, Camilla Björklund, Anne Kultti, H. Palmér, M. Magnusson, S. Thulin, A. Jonsson, Ingrid Pramling Samuelsson
Play-Responsive Teaching in Early Childhood Education - 2019 -
En hållbar förskola– lokala och globala
framtidsperspektiv
Jonna Larsson, Ingrid Pramling Samuelsson
Konferens; Forskning Pågår! - 2019 -
Early Childhood Education for Sustainability: A Driver for
Quality
Ingrid Pramling Samuelsson, Mimyi Li, Aihua Hu
ECNU Review of Education - 2019 -
Jan-Erik Johansson - en forskare som vill göra
skillnad
Ingrid Pramling Samuelsson
Tidskrift for Nordisk Barnehageforskning/Nordic Early Childhood Education Research Journal - 2019 -
Förskollärares undervisningsstrategier - skriftspråkets
funktion
Maria Magnusson, Ingrid Pramling Samuelsson
Att möta barns sociala språkmiljö i förskolan. M. Norling & M. Magnusson (red.) - 2019 -
Collective Resources as a Precursor for Educating Children Toward a Sustainable Global
World
Jonna Larsson, Ingrid Pramling Samuelsson
ECNU Review of Education - 2019 -
A Perspective of Group Size on Children’s Conditions for Wellbeing, Learning and Development in
Preschool
Pia Williams, Sonja Sheridan, Ingrid Pramling Samuelsson
Scandinavian Journal of Educational Research - 2019 -
Att tillägna sig skriftspråkliga verktyg genom att leka
affär
Magnusson Maria, Ingrid Pramling Samuelsson
Forskning om undervisning och lärande. Tema: Lekresponsiv undervisning i förskolan - 2019 -
Att undervisa barn i
förskolan
Elisabet Doverborg, Niklas Pramling, Ingrid Pramling Samuelsson
2019 -
Utbildning med grund i
vetenskapen
Ingrid Pramling Samuelsson
Förskoletidningen - 2019 -
Förskolan måste bli bättre på alla
plan
Ingegerd Tallberg Broman, Sven Persson, Ann-Christine Vallberg Roth, Ingrid Pramling Samuelsson, Pia Williams, Camilla Björklund
Göteborgs-Posten, 19-04-29 - 2019 -
Play-responsive teaching in early childhood
education.
Niklas Pramling, Cecilia Wallerstedt, Pernilla Lagerlöf, Camilla Björklund, Anne Kultti, Hanna Palmér, Maria Magnusson, Susanne Thulin, Agneta Jonsson, Ingrid Pramling Samuelsson
2019 -
Stora grupper i förskolan ökar pressen på
lärarna
Johanna Jaara Åstrand, Pia Williams, Sonja Sheridan, Ingrid Pramling Samuelsson
Dagens Samhälle 2019-05-16 - 2019 -
Synspunkt
-
Begränsa inte förskolan till
kuddrummet
Ingrid Pramling Samuelsson, Ingegerd Tallberg Broman
Skola & Samhälle (S.O.S), 18 februari - 2019 -
Play, Learning, and Teaching in Early Childhood
Education
Niklas Pramling, Anne Kultti, Ingrid Pramling Samuelsson
P.K. Smith & J.L. Roopsnarine (Eds.), The Cambridge Handbook of Play: Developmental and disciplinary perspectives - 2019 -
Om nödvändigheten av undervisning i förskolan – exemplet
matematik
Camilla Björklund, Ingrid Pramling Samuelsson, Maria Reis
Barn - 2018 -
Chapter 45, The Nordic Perspective on Early Childhood Education and
Care
Stig Boström, Johanna Einarsdottir, Ingrid Pramling Samuelsson
M. Fleer & B. van Oers (eds.), International Handbook of Early Childhood Education, Volume I, Part III - 2018 -
At lægge grunden til en verdensmedborger i
daginstitutionen
Ingrid Pramling Samuelsson
D. Sommer & J. Klitmøller (red.), Fremtidsparat? Hinsides PISA – nordiske perspektiver på uddannelse - 2018 -
#LookWhosTalkingStrat
K Wall, L Arnott, et al, Ingrid Pramling Samuelsson
Look Who’s Talking: Eliciting the Voices of Children from Birth to Seven - 2018 -
Pedagogies in Early Childhood
Education
Niklas Pramling, Ingrid Pramling Samuelsson
International Handbook of Early Childhood Education, Volume II. M. Fleer & B. van Oers (Eds.) - 2018 -
Epilogue. Conceptualizing Early Childhood Education and Care for a Global Community. New Directions in Policy
Initiatives
Ingrid Pramling Samuelsson, Anne Kultti, Niklas Pramling
J.L. Roopnarine, J.E. Johnson, S.F. Quinn & M.M. Patte (Eds.), Handbook of International Perspectives on Early Childhood Education - 2018 -
Early Childhood Education and Care for Sustainability. Historical context and current
challenges
Eva Ärlemalm-Hagsér, Ingrid Pramling Samuelsson
V. Huggins & D. Evans (Eds.), Early Childhood Education and Care for Sustainability. International Perspectives - 2018 -
Förskolans utveckling och barns tidiga
lärande
Jan-Erik Johansson, Niklas Pramling, Ingrid Pramling Samuelsson
W. Klintberg & G. Nyberg (red.), Lärande och bildning. Hundra år i Göteborg - 2018 -
Lek og læring i barnehagen – hvor står vi
nå?
Ole Fredrik Lillemyr, Ingrid Pramling Samuelsson
V. Glaser, K. Hoås Moen, S. Mørraunet & F. Søbstad (red.), Barnens Grunnsteiner. Formålet med barnehagen - 2018 -
Undervisning, lek, lärande och omsorg - förskolans
hörnstenar
Camilla Björklund, Ingrid Pramling Samuelsson
S. Sheridan & P. Williams (red.), Undervisning i förskolan. En kunskapsöversikt - 2018 -
Narratives as tools for expressing structure and creativity with preschool children in two
cultures
Olga Shiyan, Camilla Björklund, Ingrid Pramling Samuelsson
N. Veraksa & S. Sheridan (Eds.), Vygotsky’s Theory in Early Childhood Education and Research - 2018 -
Undervisning i förskolan
– en fråga om att stötta och
att skapa gemensamt
fokus
Kristina Melker, Elisabeth Mellgren, Ingrid Pramling Samuelsson
Forskning om undervisning och lärande - 2018 -
Organisering av grupper i
barnehagen
Pia Williams, Sonja Sheridan, Ingrid Pramling Samuelsson
Barnehagefolk - 2018 -
Yngre barn i globala kontexter. Mångfald och interkulturella möjligheter under de tidiga
åren
Ann Farrell, Ingrid Pramling Samuelsson
A. Farrell & I. Pramling Samuelsson (red.), Mångfald i tidiga åldrar. Interkulturellt lärande - 2018 -
Grunden för ett livslångt
lärande
Ingrid Pramling Samuelsson
Förskoletidningen - 2018 -
Interkulturell förskollärarutbildning. Mångfald och inkludering i globala och lokala
kontexter
Ann Farrell, Ingrid Pramling Samuelsson
A. Farrell & I. Pramling Samuelsson (red.), Mångfald i tidiga åldrar. Interkulturellt lärande - 2018 -
Barns rätt till deltagande i två kulturer. Mayaguatemalanska och skandinaviska föräldrars syn på yngre
barn
Ingrid Pramling Samuelsson, Dion Sommer, Monica Berger González
A. Farrell & I. Pramling Samuelsson (red.), Mångfald i tidiga åldrar. Interkulturellt lärande - 2018 -
Mångfald och interkulturellt lärande i tidiga
åldrar
Ann Farrell, Ingrid Pramling Samuelsson
2018 -
Krönika. Utbildningen blev ett
statuslyft
Ingrid Pramling Samuelsson
Tidningen förskolan - 2018 -
How to Educate Children for Sustainable Learning and for a Sustainable
World
Ingrid Pramling Samuelsson, Eunhye Park
International Journal of Early Childhood - 2017 -
Re-metaphorizing Teaching and Learning in Early Childhood Education Beyond the Instruction - Social Fostering
Divide.
Niklas Pramling, Elisabet Doverborg, Ingrid Pramling Samuelsson
In C. Ringsmose & G. Kragh-Müller (Eds.), Nordic Social Pedagogical Approach to Early Years - 2017 -
Special Issue: Transforming Early Childhood Systems for Future
Generations
Ingrid Pramling Samuelsson, Eunhye Park
International Journal of Early Childhood - 2017 -
Young Children’s Participation in a New Language Context: A Synthesising Analysis for a Holistic
Perspective
Anne Kultti, Niklas Pramling, Ingrid Pramling Samuelsson
A. C. Gunn & C. A. Hruska (Eds.), Interactions in Early Childhood Education. Recent Research and Emergent Concepts - 2017 -
"Det är grå som en sill": Om lärande, frihet och begränsningar i konstpedagogisk
verksamhet
Pernilla Lagerlöf, Niklas Pramling, Cecilia Wallerstedt, Ingrid Pramling Samuelsson
Konstnärligt seende och vad barn kan lära på museum - 2017 -
Vorschuldidaktik für das spielend-lernende
Kind
Ingrid Pramling Samuelsson, Niklas Pramling
P. Erath, F-M. Konrad & M. Rossa (Eds.), Der Kindergarten als Bildungseinrichtung - 2017 -
Changing patterns of communication for the facilitation of inclusion, collaboration and democracy: A review of a praxis-oriented research
approach
Anne Kultti, Ingrid Pramling Samuelsson
Diversity and social justice in early childhood education: Nordic perspectives. Anette Hellman and Kirsten Lauritsen (eds.) - 2017 -
Barndom och pedagogik – omsorg, uppfostran och lärande i
förskolan
Ingrid Pramling Samuelsson
U.P. Lundgren, R. Säljö & C. Liberg (red.), Lärande Skola Bildning. Grundbok för lärare - 2017 -
Lek, lärande och undervisning i förskolans
praktik
Ingrid Pramling Samuelsson
A-L. Lindgren, N. Pramling & R. Säljö (red.), Förskolan och barns utveckling. Grundbok för förskollärare - 2017 -
Introduktion - förskolans yngsta
barn
Ingrid Pramling Samuelsson
I. Pramling Samuelsson & A. Svensson (red.), Förskolans yngsta barn - perspektiv på omsorg, lärande och lek - 2017 -
Undervisningsbegreppet och dess innebörder uttryckta av förskolans
lärare
Agneta Jonsson, Pia Williams, Ingrid Pramling Samuelsson
Forskning om undervisning och lärande - 2017 -
Lek, lärande och undervisning, hand i hand i arbetet med de yngsta
barnen?
Agneta Jonsson, Ingrid Pramling Samuelsson
I. Pramling Samuelsson & A. Svensson, Förskolans yngsta barn – perspektiv på omsorg, lärande och lek - 2017 -
Förskolans yngsta barn – perspektiv på omsorg, lärande och
lek.
Ingrid Pramling Samuelsson, Agneta Jonsson
2017 -
Early childhood education, gender relations and equality among parents and families in
Sweden
Ingegerd Tallberg Broman, Ingrid Pramling Samuelsson
S. Garvis & E. Eriksen Ødegaard (Eds.), Nordic Dialogues on Children and Families - 2017 -
Ge förskolan rätt
resurser
Ingrid Pramling Samuelsson, Ingegerd Tallberg Broman
Göteborgs-Posten 13 juli 2017 - 2017 -
Hvordan underviser barnehagelærere? Eller gjør de ikke det i
barnehagen?
Sæbbe Per-Einar, Ingrid Pramling Samuelsson
Tidsskrift for nordisk barnehageforskning - 2017 -
Satsa på de yngsta barnen - det betalar sig på många
sätt!
Ingrid Pramling Samuelsson
Mer än landet lagom. Så stärker Sverige sin konkurrenskraft och roll som kunskapsnation - 2017 -
Utvecklingspedagogik - ett sätt att arbeta både målmedvetet och med barns perspektiv. B. Riddarsporre & S. Persson
(red.),
Ingrid Pramling Samuelsson
B. Riddarsporre & S. Persson (red.), Utbildningsvetenskap för förskolan - 2017 -
Barnehagen må være barnas
arena
Elin Eriksen Ødegaard, Ingrid Pramling Samuelsson
Debatt, Bergens Tidende - 2017 -
Communication between teacher and child in early child education: Vygotskian theory and educational practice / La comunicación entre profesor y alumno en la educación infantil: la teoría vygotskiana y la práctica
educative.
Nickolay Veraksa, Olga Shiyan, Igor Shiyan, Niklas Pramling, Ingrid Pramling Samuelsson
Infancia y Prendizaje / Journal for the Study of Education and Development. - 2016 -
Education for Sustainable Development in Early Childhood Care and Education: An
Introduction
John Siraj-Blatchford, Ingrid Pramling Samuelsson
In J. Siraj-Blatchford, C. Mogharreban & E. Park (Eds.), International Research on Education for Sustainable Development in Early Childhood - 2016 -
Swedish preschool teachers' ideas of the ideal preschool
group
Ingrid Pramling Samuelsson, Pia Williams, Sonja Sheridan, Anette Hellman
Journal of Early Childhood Research - 2016 -
Variation theory of learning and developmental pedagogy: Two context-related models of learning grounded in
phenomenography
Ingrid Pramling Samuelsson, Niklas Pramling
Scandinavian Journal of Educational Research - 2016 -
Early Childhood Education for Sustainable Development in
Sweden
Anne Kultti, Jonna Larsson, Eva Ärlemalm-Hagsér, Ingrid Pramling Samuelsson
In J. Siraj-Blatchford, C. Mogharreban & E. Park (Eds.), International research on Education for Sustainable Development in Early Childhood - 2016 -
Alla är nyanlända på sitt
sätt
Ingrid Pramling Samuelsson
Förskolan, Tema: Krönikan - 2016 -
Fråga som väcker
känslor
Ingrid Pramling Samuelsson
Förskolan, Tema: Krönikan - 2016 -
Då vet man att barngruppen är för
stor
Pia Williams, Sonja Sheridan, Ingrid Pramling Samuelsson
Göteborgs-Posten - 2016 -
Kvaliteten är
viktigast
Pia Williams, Sonja Sheridan, Ingrid Pramling Samuelsson
Lärarnas Tidning - 2016 -
The Swedish preschool system in
transition
Ingrid Pramling Samuelsson, Pia Williams
In C. Dalli & A. Meade (Eds.), Research, policy and advocacy in the Early Years - 2016 -
Vårt felles ansvar for
framtiden
Elin Ödegaard Eriksen, Ingrid Pramling Samuelsson
Kampen om innhold. Barnehagefolk - 2016 -
Berättelser som redskap för att föra och följa
resonemang
Camilla Björklund, Malin Nilsen, Ingrid Pramling Samuelsson
Nordisk Barnehageforskning - 2016 -
Preschool a source for young children's learning and
well-being
Sonja Sheridan, Ingrid Pramling Samuelsson
E.A. Coates & D. Faulkner (eds.), Progress, Change and Development in Early Childhood Education and Care - 2016 -
Children’s Rights to Participation in Two Cultures: Guatemala-Maya and Scandinavian Parent Views of Young
Children
Ingrid Pramling Samuelsson, Dion Sommer, Monica Berger González
A. Farrell & I. Pramling Samuelsson (Eds.), Diversity in the Early Years. Intercultural learning and teaching - 2016 -
Intercultural Early Childhood Teacher Education: Diversity and Inclusion in Global and Local
Contexts
Ann Farrell, Ingrid Pramling Samuelsson
A. Farrell & I. Pramling Samuelsson (Eds.), Diversity in the Early Years. Intercultural learning and teaching - 2016 -
Young Children in Global Contexts: Diversities and Intercultural Possibilities in the Early
Years
Ann Farrell, Ingrid Pramling Samuelsson
A. Farrell & I Pramling Samuelsson (eds.), Diversity in the Early Years. Intercultural learning and teaching - 2016 -
Diversity in the Early Years. Intercultural learning and
teaching
Ann Farrell, Ingrid Pramling Samuelsson
2016 -
Rapport av pilotstudien: Förskolan som resurs för barns välbefinnande och
lärande
Anne Kultti, Ingrid Pramling Samuelsson, Heidi Harju-Luukkainen
2016 -
Chapter XI. Reflections on the projects in seven EU
countries
Ingrid Pramling Samuelsson, Anne Kultti, Michel Vandenbroeck
K. Fischer, I. Kaschefi-Haude & J. Schneider, Voices on Participation. Strengthening Activity-oriented Interactions and Growth in The Early Years and in Transitions - 2016 -
Chapter IX. Diversity in initial encounters between children, parents and educators in early childhood
education
Anne Kultti, Ingrid Pramling Samuelsson
K. Fischer, I. Kaschefi-Haude & J. Schneider, Voices on Participation. Strengthening Activity-oriented Interactions and Growth in The Early Years and in Transitions - 2016 -
Chapter II. Diverse perspectives of participation Denmark, Greece, Germany, Hungary, Iceland, Romania,
Sweden
Ingrid Pramling Samuelsson, Stefan Cojocaru
K. Fischer, I. Kaschefi-Haude & J. Schneider, Voices on Participation. Strengthening Activity-oriented Interactions and Growth in The Early Years and in Transitions - 2016 -
Investing in home-preschool collaboration for understanding social words of multilingual
children.
Anne Kultti, Ingrid Pramling Samuelsson
Journal of Early Childhood Education Research - 2016 -
Lärandet
grogrund
-
Barns lärande – fokus i
kvalitetsarbetet
-
Varför är begreppen didaktik och undervisning så kontroversiella i förskolans
praktik?
Ingrid Pramling Samuelsson
A. Skriver Jensen & O. H. Hansen (red.), Pædagogen, professoren, personligheden. Festskrift til Stig Broström - 2016 -
Barngruppens storlek i förskolan. Konsekvenser för utveckling och
kvalitet
-
Varken förskola eller
skola
Ingrid Pramling Samuelsson
Förskolan - 2015 -
Trend eller
vetenskap?
Ingrid Pramling Samuelsson
Förskolan, TEMA Krönikan - 2015 -
Nivåer av
ledarskap
Ingrid Pramling Samuelsson
Förskoletidningen - 2015 -
SD vill begränsa barns
utvecklingsmöjligheter
Ingrid Pramling Samuelsson, Ingegerd Tallberg-Broman
Pedagogiska magasinet - 2015 -
Integration of interactive whiteboard in Swedish preschool
practices
Maryam Bourbour, Sylvi Vigmo, Ingrid Pramling Samuelsson
Early Child Development and Care - 2015 -
What is the Future of Sustainability in Early
Childhood
Ingrid Pramling Samuelsson
A. Farrell, S. L. Kagan & E.K M. Tisdall (Eds.), The SAGE Handbook of Early Childhood Research - 2015 -
Utvecklingen av barn- och förskolepedagogisk forskning inom utbildningsvetenskap vid Göteborgs universitet. En personlig
berättelse
-
Förskolan och FN:s
hållbarhetsmål
Ingrid Pramling Samuelsson
Förskoleforum, www.forskoleforum.se - 2015 -
Play and learning in early childhood education in
Sweden
Maelis Karlsson Lohmander, Ingrid Pramling Samuelsson
Psychology in Russia: State of the Art - 2015 -
Children’s participation and influence in preschool in relation to group
size
Pia Williams, Sonja Sheridan, Ingrid Pramling Samuelsson
http://www.eecera.org/documents/pdf/conferences/conference-programme-barcelona-2015.pdf - 2015 -
Resultatdialog
2015
-
Does group size matter in preschool teacher’s work? The skills teachers emphasise for children in preschool groups of different
size
Pia Williams, Sonja Sheridan, Heidi Harju-Luukkainen, Ingrid Pramling Samuelsson
Journal of Early Childhood Education Research - 2015 -
En bra förskola med god
kvalitet
Ingrid Pramling Samuelsson
Förskoletidningen, TEMA: Professionalitet och bemötande - 2015 -
Gigantiskt
aktionsforskningsprojekt
Ingrid Pramling Samuelsson
Modern barndom - 2015 -
Lärarhandledning för serien ’Lampornas mat’/UR. Om el och energi för barn i förskola och
förskoleklass.
-
Stora barngrupper i förskolan relaterat till läroplanens
intentioner
Ingrid Pramling Samuelsson, Pia Williams, Sonja Sheridan
Tidsskift for nordisk barnehageforskning/Nordic Early Childhood Education Research Journal - 2015 -
Å undervise barn i
barnehagen
Elisabet Doverborg, Niklas Pramling, Ingrid Pramling Samuelsson
2015 -
Från fenomenografi till utvecklingspedagogik. I I. Engdahl & E. Ärlemalm-Hagsér
(red.),
Ingrid Pramling Samuelsson
Att bli förskollärare. Mångfacetterad komplexitet - 2015 -
Varför barns perspektiv är viktiga i yrkesprofessionen. I I. Engdahl & E. Ärlemalm-Hagsér
(red),
Ingrid Pramling Samuelsson, Pia Williams
Att bli förskollärare. Mångfacetterad komplexitet - 2015 -
Et udviklingspædagogisk bidrag till læring og
udvikling
Ingrid Pramling Samuelsson
J. Klintmøller & D. Sommer, Læring, dannelse og udvikling. Kvalificering til fremtiden i daginstitution og skole - 2015 -
Technological design and children’s
perspectives
Cecilia Wallerstedt, Ingrid Pramling Samuelsson, Niklas Pramling
In S. Robson & S. Flannery Quinn, The Routledge International Handbook of Young Children's Thinking and Understanding - 2014 -
Children's Play and Learning and Developmental
Pedagogy
Ingrid Pramling Samuelsson, Niklas Pramling
L. Brooker, M. Blaise & S. Edwards (Eds.), The SAGE Handbook of Play and Learning in Early Childhood - 2014 -
Challenges and dilemmas expressed by teachers working in toddler groups in the Nordic
countries
Torgeir Alvestad, Helen Bergem, Brit Eide, Jan-Erik Johansson, Ellen Os, Hrönn Pálmadóttir, Ingrid Pramling Samuelsson, Nina Winger
Early Child Development and Care - 2014 -
Lärarens roll i barns lärande med en ny musikteknologi. Svenska bidraget till europeiska forskningsprojektet
MIROR
Cecilia Wallerstedt, Pernilla Lagerlöf, Niklas Pramling, Bengt Olsson, Ingrid Pramling Samuelsson
Forskning om undervisning och lärande - 2014 -
Experiences of SKYPE communication in education and research - data collection concerning young children with long-term
illness
Agneta Simeonsdotter Svensson, Ingrid Pramling Samuelsson, Anna-Lena Hellström, Margaretha Jenholt Nolbris
Early Child Development and Care - 2014 -
Glöm inte
dialogen!
Ingrid Pramling Samuelsson
Förskolan - 2014 -
Mathematics in Preschool and Problem Solving: Visualizing Abstraction of
Balance
Mirella Forsberg Ahlcrona, Ingrid Pramling Samuelsson
Creative Education - 2014 -
Pedagogical documentation
(Introduction)
Marjatta Kalliala, Ingrid Pramling Samuelsson
Early years - 2014 -
Documentation and communication Swedish in
preschools
Anette Emilson, Ingrid Pramling Samuelsson
Early years - 2014 -
Guided participation and communication practices in multilingual toddler groups. In L.J. Harrison & J. Sumsion
(Eds.),
Anne Kultti, Ingrid Pramling Samuelsson
Lived spaces of infant-toddler education and care: Exploring diverse perspectives on theory, research and practice - 2014 -
Grupp och individ i
förskolan
Ingrid Pramling Samuelsson, Cecilia Wallerstedt, Niklas Pramling
Man ser inte gruppen för alla barn - individer, grupper och kommunikativa möten i förskolan - 2014 -
Education for Sustainable Development in Early Childhood Care and Education: A UNESCO Background
paper
Ingrid Pramling Samuelsson, John Siraj-Blatchford
Bakgrund för dokumentation av avslutningen av DECADE för ESD i Nagoya, 10-12 november - 2014 -
Temaarbete med utgångspunkt i
utvecklingspedagogik
Elisabet Doverborg, Ingrid Pramling Samuelsson
Man ser inte gruppen för alla barn - individer, grupper och kommunikativa möten i förskolan - 2014 -
Man ser inte gruppen för alla barn: individer, grupper och kommunikativa möten i
förskolan
-
Epilog
Ingrid Pramling Samuelsson, Cecilia Wallerstedt, Niklas Pramling
Man ser inte gruppen för alla barn - 2014 -
Group size and organisational conditions for children’s learning in preschool: a teacher
perspective.
Sonja Sheridan, Pia Williams, Ingrid Pramling Samuelsson
Educational Research - 2014 -
Ledarskap i dagens förskola – krav och
förväntningar.
Pia Williams, Ingrid Pramling Samuelsson
Skolledarkonferens Tylösand 2014-09-25 - 2014 -
Teaching toddlers in
preschool
Agneta Jonsson, Pia Williams, Ingrid Pramling Samuelsson
Paper presented at EECERA Crete, Greece 8-10th. September. - 2014 -
The impact of group size in
preschool
Pia Williams, Sonja Sheridan, Ingrid Pramling Samuelsson
Paper presented at EECERA Crete, Greece 8-10th. September - 2014 -
Barndom och pedagogik – omsorg, uppfostran och lärande i förskolan. I U.P. Lundgren, R. Säljö & C. Liberg
(red.)
Ingrid Pramling Samuelsson
Lärande Skola Bildning - 2014 -
Barn söker inte
olikheter
Ingrid Pramling Samuelsson
Förskolan, Tema Krönikan - 2014 -
Å lære barnehagekunnskap for å bli
barnehagelærer
Ingrid Pramling Samuelsson, Elin Ödegaard Eriksen
Barnehagefolk - 2014 -
Global Crisis: Local reality?: An international analysis of 'crisis' in the early
years
Jayne White, Ingrid Pramling Samuelsson
Educational Philosophy and Theory - 2014 -
Constructions of Play and
Learning
Maelis Karlsson Lohmander, Ingrid Pramling Samuelsson
Us we and them- Abstract book. 24th EECERA conference, Crete 7th-10th September, 2014 - 2014 -
The transition between preschool and primary school in Sweden. In A.B. Liegmann, I. Mammes & K.
Racherbäumer,
Elisabeth Mellgren, Ingrid Pramling Samuelsson
Facetten von Übergängen im Bildungssystem. Nationale und internationale Ergebnisse empirischer Forschung - 2014 -
Konstruktioner af leg og
laering
Maelis Karlsson Lohmander, Ingrid Pramling Samuelsson
Laering i daginstitutioner - et erobringsforsög - 2014 -
Stora barngrupper i förskolan - ett medieperspektiv. I J. Balldin, J. dahlbeck, A. Harju & P. Lilja
(red.)
Ingrid Pramling Samuelsson, Sonja Sheridan, Pia Williams, Panagiota Nasiopoulou
Om förskolan och de yngre barnen - historiska och nutida nedslag - 2014 -
Vad är viktigast med framtidens
förskola?
Ingrid Pramling Samuelsson
Norska Utdanningsdirektoratetskonferens: Verdens viktigste. Små barn - stora muligheter, 28-29 januari, Oslo - 2014 -
Language Play: The Development of Linguistic Consciousness and Creative Speech in Early Childhood
Education
Niklas Pramling, Ingrid Pramling Samuelsson
I. Schousboe & D. Winther-Lindqvist (red.), Children's Play and Development. Cultural-Historical Perspectives - 2013 -
Orchestrating and studying children's and teachers' learning: Reflections on developmental research
approaches
Ingrid Pramling Samuelsson, Niklas Pramling
Education Inquiry - 2013 -
Play and
Learning
Ingrid Pramling Samuelsson, Niklas Pramling
Encyclopedia on Early Childhood Development - 2013 -
Challenges of teaching mathematics within the frame of a story – a case
study
Camilla Björklund, Ingrid Pramling Samuelsson
Early Child Development and Care - 2013 -
Kulturer av hållbarhet - förskolebarns aktörskap och
meningsskapande
Eva Ärlemalm-Hagsér, Ingrid Pramling Samuelsson
Pramling Samuelsson & I. Tallberg Broman (red.), Barndom, lärande och ämnesdidaktik - 2013 -
Memories and Images of
Play
Maelis Karlsson Lohmander, Ingrid Pramling Samuelsson
EECERA Conference Tallinn 1- 3 September 2013 - 2013 -
The impact of group size in
preschool
Pia Williams, Sonja Sheridan, Ingrid Pramling Samuelsson, Panagiota Nasiopoulou
Nordic Educational Research Associaton - 2013 -
Dimensionernas
interaktion
Ingrid Pramling Samuelsson, Pia Williams, Ingegerd Tallberg Broman, Sonja Sheridan, Anders Arnqvist
Barndom, lärande och ämnesdidaktik - 2013 -
Early childhood care and education: a child perspective
paradigm
D. Sommer, Ingrid Pramling Samuelsson, K. Hundeide
European Early Childhood Education Research Journal - 2013 -
An aspect of Swedish
childhoods
Ingrid Pramling Samuelsson
Kindheitsbilder – Familienrealitäten. Prägende Elemente in der pädagogischen Arbeit - 2013 -
Well-being of preschool children in Sweden – the role of early childhood education and free health
care
Ingrid Pramling Samuelsson, Sonja Sheridan, Margareta Blennow
V. Barnekow; B. Bruun Jensen, C. Currie, A. Dyson, N Eisenstadt & E. Melhuish (Eds.), Improving the lives of children and young people: case studies from Europe. Volume 1. Early years - 2013 -
Preschool a source for young children's learning and
well-being
Sonja Sheridan, Ingrid Pramling Samuelsson
International Journal of Early Years Education - 2013 -
Young children’s experience of aesthetics in
preschool
Ingrid Pramling Samuelsson, Sonja Sheridan, Michael Hansen
Nordisk Barnehageforskning - 2013 -
Jouer et
apprendre
Ingrid Pramling Samuelsson, Niklas Pramling
Encyclopédie sur le development des jeunes enfants - 2013 -
Early childhood education in
Sweden
Ingrid Pramling Samuelsson, Niklas Pramling
L. Meyer (Ed.), Oxford bibliographies in education - 2013 -
Winnie-the-Pooh sat in a tree, or did he? A contemporary notion of early childhood education beyond teaching and free
play
Ingrid Pramling Samuelsson, Niklas Pramling
O. F. Lillemyr, S. Docket & B. Perry (Eds.), Varied perspectives of play and learning: Theory and research on early years education - 2013 -
Children and their play: Looking at cultural
diversity
Ingrid Pramling Samuelsson, Anne Kultti
Primeira Infância no século XXI direito das criancas de viver, brincar, explorar e conhecer o mundo - 2013 -
Utvecklingspedagogik och learning
studies
Ingrid Pramling Samuelsson, Ann-Charlotte Mårdsjö Olsson
M. Holmqcist Olander (red.), Learning study i förskolan - 2013 -
En demokratisk pedagogik i samspel med
barnen
Jan-Erik Johansson, Ingrid Pramling Samuelsson
A. Greve, S. Mörreaunet, N. Winger (red.), Ytringer om likeverd, demokrati og relasjonsbygging i barnehagen - 2013 -
Introduktion
Ingrid Pramling Samuelsson, Ingegerd Tallberg Broman
I. Pramling Samuelsson & I. Tallberg Broman (red.), Barndom, lärande och ämnesdidaktik - 2013 -
Barndom, lärande och
ämnesdidaktik
Ingrid Pramling Samuelsson, Ingegerd Tallberg Broman
2013 -
Att undervisa barn i
förskolan
Elisabet Doverborg, Niklas Pramling, Ingrid Pramling Samuelsson
2013 -
Hva betyr livet i barnehagen for barn under tre år? En
forskningsoversikt
Elisabeth Bjørnestad, Ingrid Pramling Samuelsson
2012 -
Dokumentera är inte
viktigast
Ingrid Pramling Samuelsson
Förskolan - 2012 -
Hur bli en bra lärare i
förskolan?
Ingrid Pramling Samuelsson
Förskoletidningen - 2012 -
A Web-Based Programme for Person-Centred Learning and Support Designed for Preschool Children with Long-Term Illness: A Pilot Study of a New
Intervention
Anna-Lena Hellström, Agneta Simeonsdotter Svensson, Ingrid Pramling Samuelsson, Margaretha Jenholt Nolbris
Nursing Research and Practice - 2012 -
Toddlers’ possibilities for learning a new language through participation and communication in preschool
activities.
Anne Kultti, Ingrid Pramling Samuelsson
European Early Childhood Education Research, EECERA, Conference - 2012 -
Att förstå barns tankar - kommunikationens
betydelse
Elisabet Doverborg, Ingrid Pramling Samuelsson
2012 -
Why we should begin early with ESD - the role of early childhood
education
Ingrid Pramling Samuelsson
In U. Stoltenberg & V. Holz, Education for Sustainable Development - European Approaches - 2012 -
Jakten på det kompetenta
barnet
Anette Emilson, Ingrid Pramling Samuelsson
Nordisk Barnehageforskning - 2012 -
Open Appeal to Local, National, Regional, and Global Leaders to Secure the World's
Future
Ingrid Pramling Samuelsson, Judith Wagner
International Journal of Early Childhood - 2012 -
Lärande för hållbar utveckling - en global
fråga
Ingrid Pramling Samuelsson, Judith Wagner
förskoleforum.se - 2012 -
Group size in preschool and Children’s
affordances
Pia Williams, Sonja Sheridan, Ingrid Pramling Samuelsson
European Early Childhood Education Research Association (EECERA) 20120830-2012001 - 2012 -
Review of Dion Sommer, A Childhood Psychology. Young Children in Changing
Times
Ingrid Pramling Samuelsson
International Journal of Early Childhood - 2012 -
Dokumention, kommunikation och lärprocesser i
förskolan
Ingrid Pramling Samuelsson, Lise-Lotte Bjervås, Anette Emilson
Samspelet mellan forskning och skola. Forskning om undervisning och lärande - 2012 -
School readiness and school’s readiness: On the child’s transition from preschool to
school.
Niklas Pramling, Ingrid Pramling Samuelsson
In S. P. Suggate & E. Reese (Eds.), Contemporary debates in childhood education and development. - 2012 -
Hur blir lärprocessen synlig i
förskolan?
Elisabet Doverborg, Ingrid Pramling Samuelsson
Förskoletidningen - 2012 -
Små barns medvirkning i
samlingsstunder
Brit Eide, Ellen Os, Ingrid Pramling Samuelsson
Nordisk Barnehageforskning - 2012 -
Gender learning in preschool
practices
-
Förskolan i historiska och internationella
perspektiv
Ingrid Pramling Samuelsson
Lärarens handbok - 2011 -
Educational Encounters: Nordic Studies in Early Childhood
Didactics
-
Lærerig leg – børns læring gennem
samspil
Eva Johansson, Ingrid Pramling Samuelsson
2011 -
Commentary to Sheila Degotardi: Two steps back: Using Bourdieu’s theory of practice to explore observer identity and
presence.
Cecilia Wallerstedt, Niklas Pramling, Ingrid Pramling Samuelsson
Educational research with our youngest: Voices of infants and toddlers - 2011 -
Embodied voices and voicing embodied knowing: Accessing and developing young children’s aesthetic movement
skills.
Cecilia Wallerstedt, Niklas Pramling, Ingrid Pramling Samuelsson
Educational research with our youngest: Voices of infants and toddlers - 2011 -
Fra interessant pedagogikk til "sekt" - Reggio Emilia i et kritisk
lys
Ingrid Pramling Samuelsson
Barnehagefolk - 2011 -
Förskolan i Sverige 2011 - vilka är
utmaningarna?
Ingrid Pramling Samuelsson
Psykisk hälsa. Tema: Förskolan - 2011 -
Didactics in Early Childhood Education: Reflections on the
Volume
Ingrid Pramling Samuelsson, Niklas Pramling
N. Pramling & I. Pramling Samuelsson (Eds.), Educational encounters: Nordic Studies in Early Childhood Didactics - 2011 -
Early Mathematics in the Preschool
Context
Elisabet Doverborg, Ingrid Pramling Samuelsson
N. Pramling & I. Pramling Samuelsson (Eds.), Educational encounters: Nordic Studies in Early Childhood Didactics - 2011 -
Introduction and Frame of the
Book
Niklas Pramling, Ingrid Pramling Samuelsson
N. Pramling & I. Pramling Samuelsson (Eds.) Educational encounters: Nordic Studies in Early Childhood Didactics - 2011 -
Vad utmärker en bra
förskollärare?
Ingrid Pramling Samuelsson
Förskoleforum - 2011 -
Lekens betydelse för
lärandet
Ingrid Pramling Samuelsson
Förskoletidningen - 2011 -
Why We Should Begin Early with ESD: The Role of Early Childhood
Education
Ingrid Pramling Samuelsson
International Journal of Early Childhood - 2011 -
Olyckligt
bokstavsfokus
Ingrid Pramling Samuelsson
Förskolan - 2011 -
Barnperspektiv och barnens
perspektiv
Ingrid Pramling Samuelsson, Dion Sommer, Karsten Hundeide
2011 -
Educational encounters: Nordic studies in early childhood
didactics.
-
En tvärdisciplinär studie av utvecklingen av barns kunnande inom estetiska
domäner
Ingrid Pramling Samuelsson, Niklas Pramling
I M. Lindgren, A. Frisk, I. Henningsson & J. Öberg (Red.) Musik och kunskapsbildning. En festskrift till Bengt Olsson - 2011 -
Learning from Alex’s encounter with basic mathematical
concepts
Elisabet Doverborg, Ingrid Pramling Samuelsson
Emanuelsson, Jonas et al. (red.) Voices on learning and instruction in mathematics - 2011 -
Kapitel 2. Utvecklingspedagogik. I M. Jensen
(red.),
Ingrid Pramling Samuelsson
Lärandets grunder - teorier och perspektiv - 2011 -
Ailie Cleghorn and Larry Prochner: Shades of Globalization in Three Early Childhood Settings: Views from India, South Africa, and
Canada
Ingrid Pramling Samuelsson
International Journal of Early Childhood - 2011 -
In tune with the learner’s perspective in music: Theoretical and analytical considerations when interviewing
children.
Cecilia Wallerstedt, Niklas Pramling, Ingrid Pramling Samuelsson
Researching young children’s perspectives: Debating the ethics and dilemmas of educational research with children - 2011 -
En korpus av kunskap – förhandling mellan lärare och barn om att representera den mänskliga kroppen i en
bok.
Niklas Pramling, Ingrid Pramling Samuelsson
Barnehagens grunnsteiner. Formålet med barnehagen - 2011 -
A turning-point or a backward slide: the challenge facing the Swedish preschool
today
Ingrid Pramling Samuelsson, Sonja Sheridan
Early Years - 2010 -
Evolving activities and semiotic mediation in teacher-child interaction around simple
objects
Niklas Pramling, Ingrid Pramling Samuelsson
Educational & Child Psychology - 2010 -
Review: Mathematics Learning in Early Childhood, National Research Council
(2009).
Ingrid Pramling Samuelsson
International Journal of Early Childhood - 2010 -
Child perspectives and children's perspectives in theory and
practice
Dion Sommer, Ingrid Pramling Samuelsson, Karsten Hundeide
2010 -
Editorial. Participation and learning in the early childhood education
context
Ingrid Pramling Samuelsson
European Early Childhood Education Research Journal - 2010 -
Early Childhood Education to Transform Cultures for
Sustainability
Ingrid Pramling Samuelsson, Yoshie Kaga
State of the World 2010. Transforming Cultures: From Consumerism to Sustainability - 2010 -
Från fredsfostran till lärande för hållbar
utveckling
Ingrid Pramling Samuelsson, Pia Williams
M. Hugo & M. Segolsson (red.), Lärande och bildning i en globaliserad tid - 2010 -
Education for sustainable development in early childhood
education
Ingrid Pramling Samuelsson
Iti Rearea, NZ Childcare Association - 2010 -
Gör matematiken
synlig
Ingrid Pramling Samuelsson
Förskolan. Tema: Tidig matematik - 2010 -
Foreword
Ingrid Pramling Samuelsson
Young Children and the Environment. Early education for Sustainability. - 2010 -
How do we educate children for the
future?
Ingrid Pramling Samuelsson
Journal of Action Research Today in Early Childhood (ARTEC). From Caring, Responsible Children to a Sustainable Future: Education for Sustainability in Asia and the Pacific, Singapore, August 14-15, 2009 - 2010 -
Demokratie: Leitprinzip des vorschulischen Bildungsplans in Schweden. In W.E. Fthenakis & P. Oberhuemer (Eds.), Frühpädagogik international: Bildungsqualität im
Blickpunkt
-
Perspectives of Play in Three Nations: A Comparative Study in Japan, the United States, and
Sweden
Satomi Izumi-Taylor, Ingrid Pramling Samuelsson, Cosby Steele Rogers
Early Childhood Research & Practice - 2010 -
Vad betyder barns perspektiv för utvärdering och
utveckling?
Ingrid Pramling Samuelsson, Niklas Pramling
Bedömning för lärande - en grund för ökat kunnande. Forskning om undervisning och lärande. - 2010 -
Glittrig diamant dansar. Små barn och
språkdidaktik
-
Förskolan - arena för barns
lärande
Sonja Sheridan, Ingrid Pramling Samuelsson, Eva Johansson
2010 -
Taking children
seriously
J. Siraj-Blatchford, Ingrid Pramling Samuelsson, F Lenglet
2010 -
Ska barns kunskaper testas eller deras kunnande utvecklas i
förskolan?
Ingrid Pramling Samuelsson
Nordisk Barnehageforskning - 2010 -
Matematiklärande för de
yngsta
Elisabet Doverborg, Ingrid Pramling Samuelsson
Sheridan, Sonja, Pramling Samuelsson, Ingrid & Johansson, Eva. Förskolan: arena för barns lärande. - 2010 -
Den synliga
didaktiken
Elisabet Doverborg, Ingrid Pramling Samuelsson
Didaktik i förskolan - 2010 -
The foundations of ESD in early childhood
education
Ingrid Pramling Samuelsson
Tomorrow Today - 2010 -
Nödvändigt för små barns
lärande
Ingrid Pramling Samuelsson, Görel Thurdin
NWT - Nya Wermlands-Tidningen - 2010 -
Utvärdering och utveckling - nedslag i
tiden
Ingrid Pramling Samuelsson, Niklas Pramling
Didaktik i förskolan - 2010 -
To transfer'learning stories' into
didactics
Elisabeth Mellgren, Ingrid Pramling Samuelsson
20th EECERA conference 'Knowledge and voice in early childhood: who knows, who speaks, who listen?' - 2010 -
Chapter 12: Analysis of the
questionnaire
Elisabeth Mellgren, Ingrid Pramling Samuelsson
Transition from preschool to school: Early Years Transition Programme. Emphasizing early literacy. Comments and reflections by researchers from eight European countries - 2010 -
Chapter 4. Observing, Supporting and Challenging Children's
Learning
Ingrid Pramling Samuelsson
Transition from pres-school to school: Early Years Transition Programme. Emphasizing early literacy. Comments and reflections by researchers from eight European countries - 2010 -
Foreword.
Ingrid Pramling Samuelsson, Irene Kaschefi-Haude
Transition from pre-school to school: Early Years Transition Programme. Emphasizing early literacy. Comments and reflections by researchers from eight European countries - 2010 -
Chapter 1.
Introduction
Ole Henrik Hansen, Irene Kachefi-Haude, Ingrid Pramling Samuelsson, Anders Skriver Jensen
Transition from pre-school to school: Early Years Transition Programme. Emphasizing early literacy. Comments and reflections by researchers from eight European countries - 2010 -
Education for Sustainable Development in the Early
Years
John Siraj-Blatchford, Kimberly Caroline Smith, Ingrid Pramling Samuelsson
2010 -
Den synliga
didaktiken
Elisabet Doverborg, Ingrid Pramling Samuelsson
Förskoletidningen - 2009 -
How do we educate children for the future? Key-note
address
Ingrid Pramling Samuelsson
OMEP Asia Pacific Conference, Singapore, August 14-15 - 2009 -
Barns lärande – fokus i
kvalitetsarbetet
-
Grundläggande
matematik
Elisabet Doverborg, Ingrid Pramling Samuelsson
Barns tidiga lärande. En tvärsnittsstudie om förskolan som miljö för barns lärande - 2009 -
Barns tidiga lärande : en tvärsnittsstudie om förskolan som miljö för barns
lärande
Sonja Sheridan, Ingrid Pramling Samuelsson, Eva Johansson
2009 -
Det lekende lærende barnet i en utviklingspedagogisk
teori
Ingrid Pramling Samuelsson, Maj Asplund Carlsson
2009 -
The art of teaching children the arts: Music, dance, and poetry with children 2-8 years
old
Ingrid Pramling Samuelsson, Maj Asplund Carlsson, Bengt Olsson, Niklas Pramling, Cecilia Wallerstedt
International Journal of Early Years Education - 2009 -
Barns lärande inom musik, poesi och
dans
Ingrid Pramling Samuelsson, Maj Asplund Carlsson, Bengt Olsson, Niklas Pramling, Cecilia Wallerstedt
Resultatdialog 2009. Aktuell forskning om lärande. Vetenskapsrådets rapportserie 2:2009. - 2009 -
Ett nedslag i tiden. Om utvärdering och
utveckling
Ingrid Pramling Samuelsson, Niklas Pramling
Förskoletidningen - 2009 -
Children's perspectives as 'touch downs' in time: assessing and developing children's understanding
simultaneously
Ingrid Pramling Samuelsson, Niklas Pramling
Early Child Development and Care - 2009 -
Play and learning in early childhood settings: International perspectives. Vol.
1.
Ingrid Pramling Samuelsson, Marilyn Fleer
2009 -
Early childhood education and learning for sustainable development and
citizenship
Solveig Hägglund, Ingrid Pramling Samuelsson
International Journal of Early Childhood - 2009 -
Play and learning in Swedish early childhood
education
Ingrid Pramling Samuelsson, Sonja Sheridan
Play and learning in early childhood settings: International Perspectives. Vol. 1. - 2009 -
Commonalities and Distinctions across
Countries
Ingrid Pramling Samuelsson, Marilyn Fleer
Play and learning in early childhood settings: International Perspectives. Vol. 1. - 2009 -
Kreativa lek- och lärandemiljöer i pedagogisk
verksamhet
Eva Johansson, Ingrid Pramling Samuelsson
Leka för att lära - utveckling, kognition och kultur - 2009 -
Från observation till dokumentation i förskolans
praktik?
Ingrid Pramling Samuelsson, Eva Johansson
Vägval i skolans historia - 2009 -
Många olika genusmönster existerar samtidigt i
förskolan
Eva Ärlemalm-Hagsér, Ingrid Pramling Samuelsson
Pedagogisk Forskning i Sverige - 2009 -
Why do children involve teachers in their play and
learning?
Ingrid Pramling Samuelsson, Eva Johansson
European Early Childhood Educational Research Journal - 2009 -
To weave together - play and learning in early childhood
education
Eva Johansson, Ingrid Pramling Samuelsson
Journal of Australian Research in Early Childhood Education - 2009 -
Preschool quality and young children's learning in
Sweden.
Ingrid Pramling Samuelsson, Sonja Sheridan
International Journal of Child Care and Education Policy - 2009 -
The sustainable development
case
J. Siraj-Blatchford, Ingrid Pramling Samuelsson
Early Childhood in Focus. Effective Early Childhood Programmes - 2009 -
Mer teknik i
förskolan
Ingrid Pramling Samuelsson
Förskolan - 2009 -
Kvinnors perspektiv på föräldraskap och
förskola.
Ingrid Pramling Samuelsson, Sonja Sheridan
I A-M. Markström, M. Simonsson, I. Söderlind, & E. Änggård (red.). Barn, barndom och föräldraskap. - 2009 -
Hämtar lärare i förskolan inspiration till kommunikation hos
barnen?
Ingrid Pramling Samuelsson
Inspirasjon og kvalitet i praksis - med hjerte for barnehagefeltet - 2009 -
Kampen mellan auktoritär och demokratisk
barnuppfostran
Ingrid Pramling Samuelsson
Förskoletidningen - 2009 -
Yrkesroller i utveckling. Studiematerial för förskollärare och
barnskötare
-
Vad betyder lärarledda initiativ för barngruppens
gemenskap?
Ingrid Pramling Samuelsson
Förskoleforum - 2009 -
Vart tog demokratin vägen? – om den nya
lärarutbildningen
Ingrid Pramling Samuelsson
Förskoletidningen - 2009 -
Lernen und Lernprozesse in der
Früpädagogik
Ingrid Pramling Samuelsson
Bildung und Erziehung in Deutschland - 2009 -
The playing learning child. Towards a pedagogy of early
childhood
Ingrid Pramling Samuelsson, Maj Asplund Carlsson
Scandinavian Journal of Educational research - 2008 -
Utviklingspedagogikk i
praksis
Ingrid Pramling Samuelsson
Barnehagefolk - 2008 -
Johansson, E. ; Pramling Samuelsson, I. (2008). Å lære er nesten som å leke. Lek og læring i barnehage og
skole.
Eva Johansson, Ingrid Pramling Samuelsson
2008 -
Delaktighet - en parallellprocess hos barn och
vuxna
Ingrid Pramling Samuelsson
Förskoleforum - 2008 -
Från görande till lärande och förståelse. En studie av lärares lärande inom
estetik
Maj Asplund Carlsson, Niklas Pramling, Ingrid Pramling Samuelsson
Nordisk Barnehageforskning - 2008 -
Konsten att lära barn estetik. En utvecklingspedagogisk studie av barns kunnande inom musik, poesi och
dans.
Ingrid Pramling Samuelsson, Maj Asplund Carlsson, Bengt Olsson, Niklas Pramling, Cecilia Wallerstedt
2008 -
Children's experiences of visiting a seriously ill/injured relative on an adult intensive care
unit.
Susanne Knutsson, Ingrid Pramling Samuelsson, Anna-Lena Hellström, Ingegerd Bergbom
Journal of advanced nursing - 2008 -
Specific recommendations for Early Childhood
Education
J Davis, Ingrid Engdahl, L Otieno, Ingrid Pramling Samuelsson, John Siraj-Blatchford, P Vallabh
The Gothenburg Recommendations on Education for Sustainable Development, Adopted November 12 - 2008 -
Erfarenheter från genomförandet i
praktiken
Ingrid Pramling Samuelsson, Niklas Pramling
Didaktiska studier från förskola och skola - 2008 -
The prosaics of figurative language in preschool: Some observations and suggestions for
research
Niklas Pramling, Ingrid Pramling Samuelsson
Metacognitive approaches to developing oracy: Developing speaking and listening with young children. - 2008 -
Didaktiska studier från förskola och
skola
-
Att skapa betingelser för att följa små barns
lärande.
Niklas Pramling, Ingrid Pramling Samuelsson
Didaktiska studier från förskola och skola - 2008 -
Förskoleklassen - problem eller
möjlighet?
Ingrid Pramling Samuelsson
Förskolan - 2008 -
Identifying and solving problems: A case study of learning basic mathematics through storytelling in the preschool
class
Niklas Pramling, Ingrid Pramling Samuelsson
International Journal of Early Childhood - 2008 -
Att sätta ord på barns
erfarenheter
Ingrid Pramling Samuelsson
Förskoleforum - 2008 -
Internationale Perspektive: Sweden. Im S.Lingenauber
(Hrsg.).
Ingrid Pramling Samuelsson
Handlexikon der Integrationspädagogik. Band 1, Kindertageseinrichtunfen. - 2008 -
Vad betyder lärarledda initiativ för barngruppens
gemenskap?
Ingrid Pramling Samuelsson
Förskoleforum - 2008 -
100 anledningar till att inte låta barn träna bokstäver och siffror som en förberedelse för
skolan
Ingrid Pramling Samuelsson
Förskoleforum - 2008 -
Små barns vänskap. Vad kan vara nästa steg i en
läroplan?
Ingrid Pramling Samuelsson
Förskoleforum - 2008 -
Övergången förskola förskoleklass
skola
Ingrid Pramling Samuelsson
Förskoleforum - 2008 -
OMEP - en internationell
organisation
Ingrid Pramling Samuelsson
Förskoleforum - 2008 -
Känna igen och bli
överraskad
Ingrid Pramling Samuelsson
Förskoleforum - 2008 -
Vad är naturen för
dig?
Ingrid Pramling Samuelsson
Förskoleforum - 2008 -
Att arbeta med naturen - en utmaning för
läraren
Ingrid Pramling Samuelsson
Förskoleforum - 2008 -
Att lära för hållbar
utveckling
Ingrid Pramling Samuelsson
Förskoleforum - 2008 -
Arnold Gesell och
utvecklingspsykologin
Ingrid Pramling Samuelsson
Förskoleforum - 2008 -
Att introducera matematik i små barns värd i
förskolan
Ingrid Pramling Samuelsson
Förskoleforum - 2008 -
De allra yngsta barnens
matematiserande
Ingrid Pramling Samuelsson
Förskoleforum - 2008 -
The new relation between play and learning in preschool
education
Ingrid Pramling Samuelsson
The foundation of Nursery Caring Psychology - 2008 -
The playing learning child in
preschool.
Ingrid Pramling Samuelsson
Every Child - 2008 -
The Contribution of Early Childhood Education to a Sustainable
Society.
-
Förskolan i historiska och internationella
perspektiv.
Ingrid Pramling Samuelsson
Lärarens handbok - 2008 -
Children's experiences of visiting a seriously ill/injured relative on an adult intensive care
unit
Susanne Knutsson, Ingrid Pramling Samuelsson, Anna-Lena Hellström, Ingegerd Bergbom
Journal of Advanced Nursing - 2007 -
Spielend lernen. Stärkung lernmethodischer
Kompetenzen
Ingrid Pramling Samuelsson, Maj Asplund Carlsson
2007 -
The prosaics of figurative language in preschool: Some observations and suggestions for
research
Niklas Pramling, Ingrid Pramling Samuelsson
Early Child Development and Care - 2007 -
Grundläggande färdigheter och färdigheternas
grundläggande
-
”Att lära är nästan som att leka” Lek och lärande i förskola och
skola
Eva Johansson, Ingrid Pramling Samuelsson
2007 -
Play and learning an integrated wholeness-two
examples
Eva Johansson, Ingrid Pramling Samuelsson
I R. New & M. Cochran (Red.), Early Childhood Education: An International Encyclopedia, - 2007 -
Democracy: The Curriculum Foundation for Swedish
Preschools
Ingrid Pramling Samuelsson
In R. S. New & Cochran, M. (Eds.), Early Childhood Education - An International Encyclopedia - 2007 -
Förskolans kvalitet är hotad.
Debattartikel
Ingrid Pramling Samuelsson, Gunilla Dahlberg, Ingegerd Tallberg-Broman
Göteborgs-Posten, 2007-04-22 - 2007 -
Teachers’ perspectives on play in Japan, the U.S. and
Sweden
S Izumi-Taylor, C Steele Rogers, Ingrid Pramling Samuelsson
Paper presented at the IPA-USA/TASP Play Matters Conference, 25-28 April, 2007, Rochester, NY, USA - 2007 -
Utblickar i världen och inblickar i andras
kulturer
Ingrid Pramling Samuelsson
OMEP-Nytt - 2007 -
Barn tänker
annorlunda
Ingrid Pramling Samuelsson
Förskoletidningen - 2007 -
Five preschool curricula - comparative
perspective
Ingrid Pramling Samuelsson, Sonja Sheridan, Pia Williams
International Journal of Early Childhood - 2006 -
Lekende lærende barn. Et teoretisk perspektiv som inkluderar barnehagens
målsetting
Maj Asplund Carlsson, Ingrid Pramling Samuelsson
Barnehagefolk - 2006 -
Lek och läroplan. Möten mellan barn och lärare i förskola och
skola
Eva Johansson, Ingrid Pramling Samuelsson
2006 -
Lärandets grogrund. Perspektiv och förhållningssätt i förskolans
läroplan
-
IUP - nygammalt
påfund?
Ingrid Pramling Samuelsson
Förskoletidningen - 2006 -
Play and learning - inseparable dimensions in preschool
practice
Eva Johansson, Ingrid Pramling Samuelsson
Early Child Development and Care - 2006 -
Sustainable development - what does that mean in
preschool?
Ingrid Pramling Samuelsson
Pipere, A. (ed). Education and sustainable development. First steps toward changes, Vol 1 - 2006 -
Teaching and Learning in Preschool and the First Years of Elementary School in
Sweden
Ingrid Pramling Samuelsson
Einarsdottir, J. & Wagner, J. T. (eds). Nordic Childhoods and Early Education. Philosophy, Research, Policy, and Practice in Denmark, Finland, Iceland, Norway, and Sweden - 2006 -
How are organization and approach related in
ECE?
Ingrid Pramling Samuelsson
Paper presented at the 2nd International Conference ”Learning processes in early childhood and assessment issues”, Brixen/Bressanone, Italy, 22-24 June - 2006 -
Lärarprofessionens utmaningar i
förskolan
Ingrid Pramling Samuelsson
I A.-K. Boström & Lidholt, B. (red.) Lärares arbete. Pedagogikforskare reflekterar utifrån olika perspektiv. (Forskning i fokus, nr. 29) - 2006 -
Hjalmars första möte med ”lärarplanerad”
matematik
Ingrid Pramling Samuelsson
Nämnaren - 2006 -
Learners’ beliefs about language learning and diversity. An
evaluation
Ingrid Pramling Samuelsson, Anne Kultti
Intercultural Competence in Teacher-training for Early Childhood Education. Theory and Practice. H. Müller (Ed.) - 2006 -
Observation. A Swedish
case-study
Anne Kultti, Ingrid Pramling Samuelsson
Intercultural Competence in Teacher-training for Early Childhood Education. Theory and Practice. H. Müller (Ed.) - 2006 -
Introduction
Ingrid Pramling Samuelsson
Intercultural Competence in Teacher-training for Early Childhood Education. Theory and Practice - 2006 -
Synen på barn och språk har
förändrats
Ingrid Pramling Samuelsson
Förskolan - 2006 -
New Trends of Early Childhood
Education
Ingrid Pramling Samuelsson
The 59th National Congress of the Japan Society of Research on Early Childhood Care and Education, Sapporo, Japan, 20 Maj 2006 - 2006 -
The relationship between approch and organisation in early childhood
education
Ingrid Pramling Samuelsson
2nd International Conference: Learning processes in early childhood - observation, documentation and evaluation - 2006 -
Det legende laerende
barn
Ingrid Pramling Samuelsson, Maj Asplund Carlsson
2005 -
New Developments in
Sweden
Maelis Karlsson Lohmander, Ingrid Pramling Samuelsson
European Early Childhood Education Research - 2005 -
How do children involve teachers in their play and
learning?
Ingrid Pramling Samuelsson, Eva Johansson
Paper presenterat vid OMEP's International seminar "The eduational process for the development of the early childhood: its relevance and quality", Havana, Cuba, July 10-15 - 2005 -
An Interview Study of Gender Difference in Preschool Teachers’ Attitudes Toward Children’'s
Play
Anette Sandberg, Ingrid Pramling Samuelsson
Early Childhood Education Journal - 2005 -
ICT in the Early Years: Handbook for
Trainers.
V. Carioca, J. Siraj-Blatchford, Ingrid Pramling Samuelsson, Sonja Sheridan, S. Saude, A. Espirito Santo, B. Esparterio, K. Genov, R. Nuez
2005 -
Can play and learning be integrated in a goal-orientated early childhood
education?
Ingrid Pramling Samuelsson
Early Childhood Practice: The Journal for Multi-Professional Partnerships - 2005 -
Play and learning in early childhood
education
Eva Johansson, Ingrid Pramling Samuelsson
Paper presenterat vid Nordisk förening för pedagogisk forskning (NFPF/NERA) 33:e kongress i Oslo, 10-12 mars, 2001. - 2005 -
Juego y Aprendizaje: un todointegrado dos
ejemplos
Ingrid Pramling Samuelsson, Eva Johansson
Perspectiva Universidad Central. 19. Escuela de Educatión Parvularia. Facultad de Ciencias de la Eductión. - 2005 -
Coala-projektet. Kommunikation och språkutveckling i
förskolan
Ingrid Pramling Samuelsson, Anne Kultti
OMEP-Nytt - 2005 -
Dagens värld ger oanade
möjligheter
Ingrid Pramling Samuelsson
Pedagogiska magasinet - 2005 -
Här och
nu.
Ingrid Pramling Samuelsson
Förskoletidningen - 2005 -
Recent issues in the Swedish
Preschool
Ingrid Pramling Samuelsson, Sonja Sheridan
International Journal of Early Childhood - 2004 -
Starting Strong. Curricula and Pedagogies in Early Childhood Education and Care.
Five Curriculum Outlines. Directorate for education. Paris:
OECD
-
How do children tell us about their
childhoods?
Ingrid Pramling Samuelsson
Early Childhood Research and Practice (ECRP) - 2004 -
Early Childhood Education - a meeting place for
challenges!
Ingrid Pramling Samuelsson, A Emilsson
Krzywosz-Rynkiewicz, B. & Ross, A. (eds). Social learning, inclusiveness and exclusiveness in Europe - 2004 -
Hur berättar barn om sina
erfarenheter?
Ingrid Pramling Samuelsson
LekaSpråkaLära : lärande lek om språk i förskola och bibliotek, Stödmaterial / Myndigheten för skolutveckling, 2004:17. Stockholm: Myndigheten för skolutveckling - 2004 -
Seks år med laereplaner i
Sverige
Ingrid Pramling Samuelsson
Dansk paedagogisk Tidskrift - 2004 -
Varför ska barn inte märka att de lär sig
matematik?
Elisabet Doverborg, Ingrid Pramling Samuelsson
Nämnaren - 2004 -
Kommunikation som akt och objekt : ett didaktiskt utvecklingsprojekt i flerspråkiga
klasser
Inger Björneloo, Ann-Charlotte Mårdsjö, Ingrid Pramling Samuelsson
2004 -
Professionens utveckling - och
nedmontering?
Ingrid Pramling Samuelsson
Förskoletidningen - 2004 -
Demokratie: Leitprinzip des vorschulischen Bildungsplans in
Schweden
Ingrid Pramling Samuelsson
Früpädagogik international: Bildungsqualität im Blickpunkt, red. W.E. Fthenakis and P. Oberhuemer. Wiesbaden: Verlag für Sozialwissenschaften /GWV Fachverlage GmbH - 2004 -
Etat des lieux de l'éducation préscolaire en
Suéde
Ingrid Pramling Samuelsson, Sonja Sheridan
Krippen journal des crèches - 2004 -
Barns perspektiv och barnperspektiv i pedagogisk forskning och
praxis.
Eva Johansson, Ingrid Pramling Samuelsson
Pedagogisk forskning i Sverige - 2003 -
Curricula for Early Childhood Education - Mirroring play, care and learning in cultural
contexts
Maelis Karlsson Lohmander, Ingrid Pramling Samuelsson
Researching Early Childhood - 2003 -
Is it possible to integrate Care, Play and Learning in Early Childhood
Education?
Maelis Karlsson Lohmander, Ingrid Pramling Samuelsson
Researching Early Childhood - 2003 -
Les cadres pédagogiqus de la petite enfance en Europe: une comparaision entre Malte, la Norvège, l'Ecosse et la
Suède
Maelis Karlsson Lohmander, Ingrid Pramling Samuelsson
Politiques d'Éducation et de formation. Les politiques éducatives de la petite enfance - 2003 -
Det lekande lärande barnet - i en utvecklingspedagogisk
teori
Ingrid Pramling Samuelsson, Maj Asplund Carlsson
2003 -
Das spielende, lernende Kind in der frühkindlichen Erziehung. Im D. Diskowski & E. Hammes-Di Bernardo
(Eds.),
Ingrid Pramling Samuelsson
Lernkulturen und Bildungsstandards. Kindergarten und Schule zwischen Viefalt und Verbindlichkeit - 2003 -
Dialogpedagogikens uppgång och
fall?
Ingrid Pramling Samuelsson
Vägval i skolans historia - 2003 -
Learning through ICT in Swedish Early Childhood Education - from a pedagogical perspective of
quality
Sonja Sheridan, Ingrid Pramling Samuelsson
Childhood Education - 2003 -
Play and learning an integrated wholeness - two
examples
Eva Johansson, Ingrid Pramling Samuelsson
Lego learning - 2003 -
Preschool teachers' play experience - then and
now
Anette Sandberg, Ingrid Pramling Samuelsson
Early Childhood Research & Practice - 2003 -
Förskolans
vardag
Eva Johansson, Ingrid Pramling Samuelsson
I E. Johansson & I. Pramling Samuelsson, (Red.), Förskolan – barns första skola. - 2003 -
Förskolan – barns första
skola
Eva Johansson, Ingrid Pramling Samuelsson
2003 -
Stenar sjunker hur små de än är. Kompetensutveckling i naturvetenskap, teknik och miljö med personal inom barnomsorg och
skola
Inger Björneloo, j landström, Ingrid Pramling Samuelsson, Monica Sträng Haraldsson
2003 -
Imitation and variation. Reflections on toddlers' strategies for
learning
Marita Lindahl, Ingrid Pramling Samuelsson
Scandinavian Journal of Educational Research - 2002 -
Lek och lärande. Konferensrapport från nätverk för barnomsorgsforskning, Göteborg den 15-16 november
2001
Ingrid Pramling Samuelsson, Eva Johansson
2002 -
Lek och lärande - oskiljaktiga dimensioner i förskolans
praktik
Eva Johansson, Ingrid Pramling Samuelsson
Lek och lärande. Konferensrapport från nätverk för barnomsorgsforskning, Göteborg den 15-16 november 2001. (IPD-rapport, nr 4). - 2002 -
Strukturella faktorer och pedagogisk kvalitet i barnomsorg och skola -
kunskapsöversikt
Maj Asplund Carlsson, Ingrid Pramling Samuelsson, Gunni Kärrby
2001 -
The Dog's Tale. Chinese, Hungarien and Swedish children's narrative
conventions
Maj Asplund Carlsson, Ingrid Pramling Samuelsson, A Soponyai
International Journal of Early Years Education - 2001 -
Omsorg – en central aspekt av förskolepedagogiken. Exemplet
måltiden.
Eva Johansson, Ingrid Pramling Samuelsson
Pedagogisk forskning i Sverige - 2001 -
Childrens Conceptions of Participation and Influence in
Preschool
Sonja Sheridan, Ingrid Pramling Samuelsson
Contemporary Issues in Early Childhood - 2001 -
Förskoleklassen och integrationen med skolan - hinder och
möjligheter
-
Barns perspektiv vid dokumentation - en chimär eller
möjlighet
Ingrid Pramling Samuelsson
Förskoletidningen - 2001 -
"It's floating 'cause there is a hole." A young childs first experience of natural
science
Niklas Pramling, Ingrid Pramling Samuelsson
Early Years - 2001 -
Children's experience of shape in
space
Elisabet Doverborg, Ingrid Pramling Samuelsson
For the learning of mathematics - 2001 -
Barns samlärande - en
forskningsöversikt
-
Små barn i matematikkens
verden
Elisabet Doverborg, Ingrid Pramling Samuelsson
2001 -
Lek och lärande – oskiljaktiga dimensioner i förskolans
praktik
Eva Johansson, Ingrid Pramling Samuelsson
Paper presenterat vid Barnomsorgsnätverkets konferens Lek och lärande, Göteborg den 15-16 november, 2001. - 2001 -
Att uveckla små barns antalsuppfattning. I B. Johansson & G. Emanuelsson
(Red.),
Elisabet Doverborg, Ingrid Pramling Samuelsson
Nämnaren TEMA: Matematik från början - 2000 -
To develop young children's conception of
numbers
Elisabet Doverborg, Ingrid Pramling Samuelsson
Early Child Development and Care - 2000 -
Måltidssituationen på förskolan – ur ett omsorgs och
lärandeperspektiv
Eva Johansson, Ingrid Pramling Samuelsson
Paper presenterat på Barnomsorgsnätverkets konferens Omsorgsbegreppet i förskolan i Göteborg, 20-21 nov. 200 - 2000 -
Barns olikheter - en pedagogisk
utmaning
Pia Williams, Ingrid Pramling Samuelsson
Pedagogisk Forskning i Sverige - 2000 -
Student Teachers' and Preschool Children's Questions about
Life
Ingrid Pramling Samuelsson, Eva Johansson, Birgitta Davidsson, Birgitta Fors
European Early Childhood Educational Research Journal - 2000 -
Swedish and Lithuanian students' experience of their
rights
Zivile Jonyniene, Ingrid Pramling Samuelsson
Child and Youth Care Forum - 2000 -
Kreativitet och lärande - en utmaning för
pedagogen
Ingrid Pramling Samuelsson
I. Johansson & I. Holmbäck-Rholande (Red.), Vägar till pedagogiken i förskola och fritidshem - 2000 -
Att förstå barns tankar. Metodik för
barnintervjuer
Elisabet Doverborg, Ingrid Pramling Samuelsson
2000 -
Om begynnande förståelse för grundläggande matematik. Hästar och äpplen i ett didaktiskt
perspektiv
Elisabet Doverborg, Ingrid Pramling Samuelsson
Didaktisk Tidskrift - 1999 -
Det kompetenta
barnet
Ingrid Pramling Samuelsson
SIH - Statens institut for handikappfrågor i skolan - Gästkrönika - 1999 -
Apple Cutting and Creativity as a mathematical
beginning
Elisabet Doverborg, Ingrid Pramling Samuelsson
Kindergarten Education: Theory, Research and Practice - 1999 -
A Comparison of the National Preschool Curricula in Norway and
Sweden
Ingrid Pramling Samuelsson, Marit Alvestad
Early Childhood Research and Practice - 1999 -
Förskolebarn i matematikens
värld
Elisabet Doverborg, Ingrid Pramling Samuelsson
1999 -
Att förstå det lilla barnet - med videons
hjälp
Ingrid Pramling Samuelsson, Marita Lindahl
1999 -
A Mother and a Friend. Differences in Japanese and Swedish Mothers' Understanding of a
Tale
Ingrid Pramling Samuelsson, Ulla Mauritzson, Maj Asplund Carlsson, M Ueda
Childhood - 1998 -
Learning about different aspects of the world around us in a theme of
nature.
Ann-Charlotte Mårdsjö, Ingrid Pramling Samuelsson
Our world? - 1998 -
Att skriva och lösa problem i grundskolans tre första
årskurser.
Jan-Erik Johansson, Anna Klerfelt, Ingrid Pramling
Paper presenterat vid Nordisk förening för pedagogisk forskning (NFPF) Jubileumskongress, Göteborg, 6-9 mars - 1997 -
Developmental pedagogy - and children's understanding of the world around them. In K. Härnqvist & A. Burgen
(Eds.),
Ingrid Pramling
Growing up with Science: Developing early understanding of science - 1997 -
Dagbok som
metod
b Davidsson, Eva Johansson, Ingrid Pramling
Paper presenterat vid Nordisk förening för pedagogisk forskning (NFPF) Jubileumskongress i Göteborg, 6-9 mars 1997. - 1997 -
Grundläggande färdigheter - och färdigheters
grundläggande
-
Att lära som
sexåring
Ingrid Pramling Samuelsson, Ulla Mauritzson
1997 -
Die Qualität der Kinderbetreuung aus schwedischer
Sicht.
Ingrid Pramling
Im W.E. Fthenakis & M.R. Textor (Eds.), Qualität von Kinderbetreuung. Konzepte, Forschungsergebnisse, internationaler Verleich - 1997 -
Möjligheter eller hinder till lärande. Fjorton nybörjarelevers
erfarenheter.
Birgitta Kullberg, Ingrid Pramling Samuelsson, Pia Williams
1996 -
Understanding a tale in Sweden, Japan and
China
Maj Asplund Carlsson, Ingrid Pramling, I Wen, C Izumi
Early Child Development and Care - 1996 -
Understanding and Empowering the Child as a Learner. In D. Olson & N. Torrance
(Eds.),
Ingrid Pramling
Handbook of Education and Human Development: New Models of learning, teaching and schooling - 1996 -
Möjligheter eller hinder till lärande. Fjorton nybörjarelevers erfarenheter. (Rapport nr
12)
Birgitta Kullberg, Ingrid Pramling, Pia Williams Graneld
1996 -
Teacher trainees' meeting with preschoolchildren's questions about life A didactic
study.
Ingrid Pramling, B Fors, b Davidsson, Eva Johansson
Paper presenterat vid Nordisk förening för pedagogisk forskning (NFPF) 24:e congress i Lillehammer 7-10 mars, 1996. - 1996 -
"Först var det roligt, sen blev det tråkigt och sen vande man sig..."
Barns möte med skolans
värld.
Ingrid Pramling Samuelsson, Anna Klerfelt, Pia Williams
1995 -
Först var det roligt, sen blev det tråkigt och sen vande man sig. Barns möte med skolans värld. (Rapport nr
9)
Ingrid Pramling, Anna Klerfelt, Pia Williams Graneld
1995 -
Understanding a tale in Sweden, Japan and
China
Ingrid Pramling
Educating Young Children, Learning and Teaching in Early Childhood Years - 1995 -
A Mediational Approach to Early Intervention: Upgrading quality of education in Swedish toddler groups. In P. Klein
(Ed.)
Ingrid Pramling
Early Intervention: A mediational approach, on the cross cultural application of the MISC program - 1995 -
Förskolebarn och livsfrågor Ett didaktiskt försök med blivande förskollärare. Rapporter från Institutionen för metodik i lärarutbildningen, nr
10.
Ingrid Pramling, b Davidsson, B Fors, Eva Johansson
1995 -
Existential questions in early childhood education programs in Sweden. Teachers' conceptions and children's
experience
Ingrid Pramling, Eva Johansson
Child Youth Care Forum - 1995 -
Phenomenography and
practice
Ingrid Pramling
New Zealand Journal of Educational Studies - 1995 -
Mångfaldens pedagogiska möjligheter. Ett sätt att arbeta med att utveckla barns förståelse för sin
omvärld
Elisabet Doverborg, Ingrid Pramling
1995 -
Fenomenografi i
praktiken
Ingrid Pramling, Ann-Charlotte Mårdsjö
Bidrag till NFPF:s kongress 10-13 mars, Vasa - 1994 -
Kunnandets grunder. Prövning av en fenomenografisk ansats till att utveckla barns förståelse för sin
omvärld
Ingrid Pramling
1994 -
Children's understanding of a
tale
Ingrid Pramling, Maj Asplund Carlsson, Anna Klerfelt
Paper presented at the conference "Issues in Australian childhood", Brisbane, Australia, 23-25 September - 1993 -
Lära av
sagan
Ingrid Pramling, Maj Asplund Carlsson, Anna Klerfelt
1993 -
Starting compulsory school. Preschool teachers' conception and children's
experience
Ingrid Pramling, Pia Williams Graneld
Paper presented at the OMEP Asian-Pacific Region Conference, Osaka, Japan, 23-27 August - 1993 -
Toddlers beginning in Swedish day-care
centres
Ingrid Pramling, Marita Lindahl
Paper presented at VII Congreso Nacional de Educación Pre-escolar, Bogotá, Colombia, 5-10 July - 1993 -
Hapiness and Sadness. Represented in drawings by children in Sweden and the Polynesian
Islands
Ingrid Pramling, L Malm
Paper presented at the OMEP Asian-Pacific Region Conference, Osaka, Japan, 23-27 August - 1993 -
Barnomsorg för de yngsta. En
forskningsöversikt
Ingrid Pramling
1993 -
Barns förståelse av trafik. Ett didaktiskt
försök.
Ingrid Pramling, Ann-Charlotte Mårdsjö
Bidrag presenterat på NFPF:s konferens. Stavanger 10-21 mars 1992 - 1992 -
Daghem för småbarn. En utvecklingsstudie av personalens pedagogiska och psykologiska
kunnande
Kerstin Palmerus, Ingrid Pramling, Marita Lindahl
1991 -
Learning about 'The shop'. Approach to learning in
preschool
Ingrid Pramling
Early Childhood Reseach Quaterly - 1991 -
Learning to Learn. A study of Swedish preschool
children
Ingrid Pramling
1990 -
Entrance into the "world of knowledge" - Pre-school children's conceptions of learning. In R. Säljö
(Ed.),
Ingrid Pramling
The Written World - 1988 -
Att lära barn
lära
Ingrid Pramling
1988 -
Developing children's thinking of their own
learning
Ingrid Pramling
British Journal of Educational Psychology - 1988 -
Temaarbete. Lärarens metodik och barns
förståelse
Elisabet Doverborg, Ingrid Pramling
1988 -
Meta-inlärning i förskolan. En fenomenografisk
studie
Ingrid Pramling
1987 -
Inlärning och utveckling. Barnet, förskolan och
skolan
Elisabet Doverborg, Ingrid Pramling, Birgitta Qvarsell
1987 -
The Origin of the Child's idea of Learning through
Practice
Ingrid Pramling
European Journal of Psychology of Education - 1986 -
Barn och
inlärning
Ingrid Pramling
1986 -
The Child's Conception of
Learning
Ingrid Pramling
1983