- Hem
- Om universitetet
- Hitta person
- Lisa Palmqvist
Lisa Palmqvist
Universitetslektor
Institutionen för pedagogik och specialpedagogikOm Lisa Palmqvist
Lisa Palmqvist, universitetslektor och kognitionsvetare. Lisas intresse berör att stödja barn och vuxna med intellektuell funktionsnedsättning, både i skolmiljö och under vuxenlivet.
Forskning:
Lisas forskning utforskar olika aspekter av stöd och anpassningar både i skolmiljön och i vuxenlivet och är för närvarande engagerad i tre pågående forskningsprojekt:
ÖLAS - Öka Läsförmågan i den Anpassade Skolan
- Projektet fokuserar på att undersöka hur ett formativt bedömningsstöd, LegiLexi, kan förbättra läsförmågan för elever i den anpassade grundskolan.
Brukares perspektiv på sociala insatser under Covid-19 pandemin
- Detta projekt undersöker personer med intellektuell funktionsnedsättnings perspektiv på sitt deltagande i beslutsprocesser i deras sociala insatser under Covid-19 pandemin.
KomLoss - KOMmunikationsstödd Läs- Och Skrivundervisning i Särskolan
- Avslutat forskningsprojekt där forskargruppen undersökte användningen av anpassade digitala hjälpmedel för att stödja elever med kommunikativa och kognitiva svårigheter i att utveckla läsförmåga. Resultaten presenterades på en konferens i januari 2023 och är tillgängliga för lyssning online: KomLoss slutkonferens
Undervisning:
Lisa undervisar främst inom specialpedagogik och vetenskaplig metod och statistik på speciallärar- och specialpedagogprogrammen. Undervisningen innefattar både föreläsningar och handledning av studentuppsatser.
-
‘To have a plan’: teachers’ perceptions of working with a literacy instruction combining phonics and comprehension applications for students with intellectual disability and communication
difficulties
Jenny Samuelsson, Jakob Åsberg Johnels, Emil Holmer, Lisa Palmqvist, Mikael Heimann, Monica Reichenberg, Mats Lundälv, Gunilla Thunberg
Disability and Rehabilitation: Assistive Technology - 2024 -
The potential impact of literacy intervention on speech sound production in students with intellectual disability and communication
difficulties
Jenny Samuelsson, Gunilla Thunberg, Jakob Åsberg Johnels, Lisa Palmqvist, Mikael Heimann, Monica Reichenberg, Mats Lundalv, Emil Holmer
CLINICAL LINGUISTICS & PHONETICS - 2024 -
My point of view: Students with intellectual and communicative disabilities express their views on speech and reading using Talking
Mats
Jenny Samuelsson, Emil Holmer, Jakob Åsberg Johnels, Lisa Palmqvist, Mikael Heimann, Monica Reichenberg, Gunilla Thunberg
British Journal of Learning Disabilities - 2024 -
Kan en app-baserad läsintervention öka elevers läsförmåga och lärares
self-efficacy?
Lisa Palmqvist, Monica Reichenberg, Jenny Samuelsson, Emil Holmer, Mats Lundälv, Gunilla Thunberg, Mikael Heimann
Läs- och skrivsvårigheter & Dyslexi - 2023 -
The relationship between early literacy skills and speech-sound production in students with intellectual disability and communication difficulties: a cross-sectional
study
Jenny Samuelsson, Jakob Åsberg Johnels, Gunilla Thunberg, Lisa Palmqvist, M. Heimann, Monica Reichenberg, E. Holmer
International Journal of Developmental Disabilities - 2023 -
Will an app-based reading intervention change how teachers rate their teaching self-efficacy beliefs? A test of social cognitive theory in Swedish special educational
settings
Monica Reichenberg, Gunilla Thunberg, Emil Holmer, Lisa Palmqvist, Jenny Samuelsson, Mats Lundälv, Katarina Mühlenbock, Mikael Heimann
Frontiers in Education - 2023 -
Träning av planeringsförmågor hos ungdomar med intellektuell
funktionsnedsättning
Lisa Palmqvist, Henrik Danielsson, Arne Jönsson, Jerker Rönnberg
Westling Allodi, Mara (red.), Specialpedagogik för lärare - 2021 -
Tillgänglighet och tekniska
hjälpmedel
Lisa Palmqvist
Kilman, L., Andin, J., Hua, H., Rönnberg, J. (red.), Leva som andra: ett biopsykosocialt perspektiv på funktionsnedsättning och funktionshinder - 2021 -
Structural differences of the semantic network in adolescents with intellectual
disability
Karin Nilsson, Lisa Palmqvist, Magnus Ivarsson, Anna Levén, Henrik Danielsson, Marie Annell, Daniel Schöld, Michaela Socher
Big Data and Cognitive Computing - 2021 -
Feasibility of a Tablet-Based Program for Training Everyday Planning in Adolescents With Intellectual
Disabilities
Lisa Palmqvist, Henrik Danielsson, Arne Jönsson, Jerker Rönnberg
Journal of Cognitive Education and Psychology - 2020 -
Time to
Plan
Lisa Palmqvist
2020