- Hem
- Om universitetet
- Hitta person
- Magdalena Petersson Mc Intyre
Magdalena Petersson Mc Intyre
Forskningsrådgivare
Forsknings- och innovationskontoretOm Magdalena Petersson Mc Intyre
Pågående forskningsprojekt
All aboard: Genusmedveten design som potential för tillväxt
Syftet med projektet är att undersöka vilka möjligheter och problem som finns med att använda jämställdhet som ett medel för att nå nya marknader. Detta görs genom att dokumentera och utvärdera en tidigare satsning som Vinnova delfinansierat och som resulterade i en konceptbåt som bättre tar tillvara kvinnors önskemål.
Digcon: Digitalisering av konsumtionskulturen
Syftet med projektet är att undersöka de sociala, kulturella och ekonomiska konsekvenserna av konsumtionens digitalisering. I det internationella tvärvetenskapliga projektet samverkar forskare från Centrum för konsumtionsvetenskap och Centre for retailing på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, Handelshögskolan i Stockholm och Université Tolouse II.
Estetiskt arbete och intersektionalitet i detaljhandeln
I detaljhandeln har många anställda krav på sig att uppfylla ett visst utseende. Det kan vara skönhetsnormer eller förväntningar på etniska, klasspecifika och åldersmässiga beteenden. Dessa krav ingår i arbetet och kan kallas estetiskt arbete. Projektet är en studie av estetiskt arbete i servicebranschen med detaljhandeln som exempel. Det övergripande syftet är att utveckla teoretiska verktyg för att förstå och tala om estetiskt arbete.
Genomförda forskningsprojekt
Den (o)hållbara förpackningen
Varför ser förpackningarna ut och fungerar som de gör och vilken roll förpackningarna spelar i utvecklingen mot ett hållbart samhälle? I projektet kommer forskarna att teckna den svenska konsumentförpackningens designhistoriska utveckling, studera förpackningens förföriska potential ur ett genusperspektiv samt analysera designstrategier för ekologiska livsmedelsförpackningar.
Forskningsområden
- Consumption
- organization
- employment
- gender
Undervisningsområden
- consumption
-
Konsumtionsrapporten
2024
Johan Hagberg, Lena Hansson, Ulrika Holmberg, Niklas Sörum, Emma Björner, Karin M. Ekström, Magdalena Petersson McIntyre
2024 -
Luxury Fashion and Media Communication: Between the Material and
Immaterial
Paula von Wachenfeldt, Magdalena Petersson McIntyre
2023 -
Selling luxury: Guided sensory communication in the perfume
store
Magdalena Petersson McIntyre
Luxury Fashion and Media Communication: Between the Material and Immaterial - 2023 -
Agencing influencer femininity through cyberspatial
relations
Magdalena Petersson McIntyre
Space and Organizing - 2023 -
"Posting sexy images and still being respected as a woman": perspectives on human and nonhuman
influencers
Magdalena Petersson McIntyre
The Routledge Handbook of Digital Consumption. 2nd ed - 2023 -
'Posting sexy images and still being respected as a woman': Perspectives on human and non-human
influencers
Magdalena Petersson McIntyre
Routledge handbook of digital consumtion - 2022 -
Fashionable detachments: wardrobes, bodies and the desire to let
go.
Elias Mellander, Magdalena Petersson McIntyre
Market detachment: breaking social ties in economic settings - 2022 -
Commodifying feminism: Economic choice and agency in the context of lifestyle influencers and gender
consultants
Magdalena Petersson McIntyre
Gender, Work and Organization - 2021 -
“It's not all 'bout the money": (Un) doing the gendered
economy
Magdalena Petersson McIntyre
NORA - Nordic Journal of Feminist and Gender Research - 2021 -
Fashionable detachments: wardrobes, bodies and the desire to let
go
Elias Mellander, Magdalena Petersson McIntyre
Consumption Markets & Culture - 2021 -
Back on the barricades: New feminisms and market innovation in the consultancy
field.
Magdalena Petersson McIntyre
Feminist Encounters: A Journal of Critical Studies in Culture and Politics - 2021 -
"Is it really bloody serious"? A visual analysis of the Swedish Army's campaign for free menstrual
products.
Magdalena Petersson McIntyre
Menstruation and the Media, 21st of October 2021. University of Sheffield. - 2021 -
Shame, Blame, and Passion: Affects of (Un) sustainable
Wardrobes
Magdalena Petersson McIntyre
Fashion Theory - 2021 -
New feminist entrepreneurialism: Power and agency in the context of lifestyle bloggers and gender
consultants
Magdalena Petersson McIntyre
Gender, Work and Organization Conference 30th of June- 3rd of July 2021. University of Kent. - 2021 -
Mamma-influencers formar framtidens
barndomar
Magdalena Petersson McIntyre
Göteborgs-Posten - 2021 -
Shame, Blame, and Passion: Affects of (Un)sustainable
Wardrobes
Magdalena Petersson McIntyre
Fashion Theory-the Journal of Dress Body & Culture - 2021 -
Att använda det som finns i garderoben: En litteraturöversikt om konsumenters attityder till begagnade
kläder
-
Agencing femininity: digital Mrs. Consumer in
intra-action
Magdalena Petersson McIntyre
Journal of Cultural Economy - 2020 -
Digitalizing consumer society: equipment and devices of digital
consumption
Franck Cochoy, Christian Licoppe, Magdalena Petersson McIntyre, Niklas Sörum
Journal of Cultural Economy - 2020 -
Njutningens bett: Om lyxglass och
genus.
Magdalena Petersson McIntyre
Konsumtiontionskultur: Innebörder och praktiker. - 2019 -
Konsumtionskultur. Innebörder och praktiker: En vänbok till Helene
Brembeck.
Magdalena Petersson McIntyre, Barbro Johansson, Niklas Sörum
2019 -
Gender fluidity as luxury in perfume
packaging
Magdalena Petersson McIntyre
Fashion, Style and Popular Culture - 2019 -
It's not all 'bout the money: Making profit on gender
equality
Magdalena Petersson McIntyre
ESA conference. Manchester August 20th- 24th 2019 - 2019 -
Hur konsumtionen
digitaliseras
Magdalena Petersson McIntyre, Barbro Johansson, Niklas Sörum, Christian Fuentes, Henric Karlsson , Johan Hagberg, Niklas Egels-Zandén, Franck Cochoy
2019 -
Gender by Design: Performativity and Consumer Packaging, Design and
Culture
Magdalena Petersson McIntyre
Design and Culture - 2018 -
Fashion and beauty blogging: post-feminist devices for marketing, intimacy and
resistance
Magdalena Petersson McIntyre
Intimacies online, online intimacies. Roskilde university, Denmark, May 31st – Junie 1st - 2018 -
Gender consultancy and the marketization of
feminism
Magdalena Petersson McIntyre
34th Nordic Ethnology and Folklore Conference, Uppsala University, Sweden, June 12th – June 15th - 2018 -
Mrs. Consumer for the Digital Age: Femininity, Consumption and Entrepreneurship in Lifestyle
blogs
Magdalena Petersson McIntyre
Research Network of Sociology of Consumption. University of Copenhagen ESA. 29th Aug- 1st Sept 2018. - 2018 -
Recension: ”Emma Lindblad, Looking vanlig, neither too much nor too little: A study of consumption of clothing among mainstream youth in a Swedish small
town”
Magdalena Petersson McIntyre
RIG: Kulturhistorisk tidskrift - 2018 -
Kulturella produkters betydelser för kön, sexualitet och gemenskap, recension av Erika Alm, Pia Laskar och Cathrin Wasshede, ”The Performative Power of Cultural Products in the Making of Gender, Sexualities, and Transnational Communities”
(2016).
Magdalena Petersson McIntyre
Lambda Nordica: Tidskrift om homosexualitet - 2018 -
Fashion and beauty blogging: post-feminist devices for marketing, intimacy and
resistance?
Magdalena Petersson McIntyre
ESA, 13th Conference of the European Sociological Assocation. (Un)Making Europe: Capitalism, Solidarities, Subjectivities. Athens, Greece, 29th of August – 1st of September 2017 - 2017 -
Feminism and femininity in commercial lifestyle blogs and fashion
apps
Magdalena Petersson McIntyre, Lena Hansson
Paper presented at the workshop Digitalization of markets and consumption, Gothenburg, May 18-19 2017 - 2017 -
Fashion and beauty blogging: post-feminist devices for marketing, intimacy and
resistance?
Magdalena Petersson McIntyre
ACSIS Conference: Mobilising Cultural Studies, Norrköping 19-21 June, 2017 - 2017 -
Tracing the sex of big
data
Magdalena Petersson McIntyre
Digitalizing consumption : how devices shape consumer culture / edited by Franck Cochoy, Johan Hagberg, Magdalena Petersson McIntyre and Niklas Sörum - 2017 -
Modebloggerskor: Om förhandlingar med
femininitet
Magdalena Petersson McIntyre
Budkaveln. Tidskrift för etnologi och folkloristik - 2017 -
Digitalizing consumption:
Introduction
Franck Cochoy, Johan Hagberg, Magdalena Petersson McIntyre, Niklas Sörum
Cochoy, Franck, Hagberg, Johan, Petersson McIntyre, Magdalena & Sörum, Niklas. (2017). Digitalizing Consumption: How devices shape consumer culture - 2017 -
Kristina Johansson. Könade gränsdragningar på handelns
marknadsplatser.
Magdalena Petersson McIntyre
Tidskrift för Genusvetenskap - 2017 -
Mrs. Consumer for the Digital
Age
Magdalena Petersson McIntyre
Symposium Cultural Mediators in the Digital Age. King’s College, London, UK, 4 September 2017 - 2017 -
Nya avhandlingar: Matilda Marshall. Hållbarhet till
middag
Magdalena Petersson McIntyre
RIG: Kulturhistorisk tidskrift - 2017 -
Consumption diaries: Making sense of
Wardrobes
Anna Hedtjärn Wester, Magdalena Petersson McIntyre
Opening up the wardrobe: A methods book - 2017 -
Digitalizing Consumption: How Devices Shape Consumer
Culture
-
The paradox of sustainable fashion: handling change with consumption
diaries
Magdalena Petersson McIntyre, Anna Hedtjärn Wester
Global fashion conference 2016 - 2017 -
Konsumtionsdagboken - Att forska
tillsammans
Magdalena Petersson McIntyre, Anna Hedtjärn Wester
Eklund, Linda: Sörmlandsbygden, Södermanlands hembygdsförbund och Sörmlands museums årsbok - 2017 -
Looking the part: Negotiating work clothes, expertise and gender in
retail
Magdalena Petersson McIntyre
Fashion Practice: The Journal of Design, Creative Process & the Fashion Industry - 2016 -
Att älska sitt jobb: Passion, entusiasm och nyliberal
subjektivitet
-
Konsumtionskultur och
digitalisering
Niklas Sörum, Magdalena Petersson McIntyre
Kulturella perspektiv - Svensk etnologisk tidsskrift - 2016 -
Packaging Gender and Gendering Packages: Marketing Artifacts at
Work
Magdalena Petersson McIntyre, Christian Fuentes, Lena Hansson
13th Conference on Gender, Marketing, and Consumer Behavior. 4-6 July, 2016. ESCP Europe, Paris, France. - 2016 -
Modets melankoli: metoder för förståelser av långsamma vardagliga
skeenden
Magdalena Petersson McIntyre
I: Ida de Wit Sandström och Cecilia Fredriksson. À la mode: Mode mellan kultur och kommers - 2016 -
Big data, konsumenten och vad som hände med "bara
titta"
Magdalena Petersson McIntyre
Kulturella perspektiv - Svensk etnologisk tidsskrift - 2016 -
Den (o)hållbara
förpackningen
Lasse Brunnström, Karin Wagner, Magdalena Petersson McIntyre
2015 -
Queering all aboard: challenging the maleness of the leisure
boat
Magdalena Petersson McIntyre
International Journal of Entrepreneurship and Small Business - 2015 -
Att älska sitt jobb:Om passion, entusiasm och brist på
företagsanda
Magdalena Petersson McIntyre
Kulturella perspektiv - Svensk etnologisk tidsskrift - 2015 -
Parfym och
paketering
Magdalena Petersson McIntyre
Karin Wagner och Lasse Brunnström (red.) Den ohållbara förpackningen - 2015 -
Rätt klädd på jobbet: tillhörighet, utseende och genus i
detaljhandeln
Magdalena Petersson McIntyre
Erika Andersson Cederholm och Carina Sjöholm (red.) Servicearbetets förvandlingar och förhandlingar - 2015 -
Överflöd av
kön
Magdalena Petersson McIntyre
Karin Wagner och Lasse Brunnström (red.) Den ohållbara förpackningen - 2015 -
Värdighet och
normalisering
Magdalena Petersson McIntyre
Karin Wagner och Lasse Brunnström (red.) Den ohållbara förpackningen - 2015 -
Perspektiv på
lyxkonsumtion
Magdalena Petersson McIntyre
Karin Wagner och Lasse Brunnström (red.) Den ohållbara förpackningen - 2015 -
Nya framställningar av genus på
mjölkförpackningar
Magdalena Petersson McIntyre
Karin Wagner och Lasse Brunnström (red.) Den ohållbara förpackningen - 2015 -
Mjölkförpackningens
genus
Magdalena Petersson McIntyre
Karin Wagner och Lasse Brunnström (red.) Den ohållbara förpackningen - 2015 -
Mjölkens tre olika
kvinnobilder
Magdalena Petersson McIntyre
Karin Wagner och Lasse Brunnström (red.) Den ohållbara förpackningen - 2015 -
I
parfymbutiken
Magdalena Petersson McIntyre
Karin Wagner och Lasse Brunnström (red.) Den ohållbara förpackningen - 2015 -
Genus i
apoteksmiljö
Magdalena Petersson McIntyre
Karin Wagner och Lasse Brunnström (red.) Den ohållbara förpackningen - 2015 -
Förpackningens olika
stereotyper
Magdalena Petersson McIntyre
Karin Wagner och Lasse Brunnström (red.) Den ohållbara förpackningen - 2015 -
Den könsneutrala apoteksförpackningen – finns
den?
Magdalena Petersson McIntyre
Karin Wagner och Lasse Brunnström (red.) Den ohållbara förpackningen - 2015 -
Looking the part: intersectional perspectives on work dress in
retail
Magdalena Petersson McIntyre
Fashion thinking. Kolding 30th-31st of October 2014 - 2014 -
Passion for work in
retail
Magdalena Petersson McIntyre
Collaboration, Intimacy & Revolution - innovation and continuity in an interconnected world. ”. EASA Tallin 29th July – 2 Aug 2014 - 2014 -
Passion for work in
retail
Magdalena Petersson McIntyre
4th Nordic Retail and Wholesale Conferenece, 5-6 november 2014, Stockholm - 2014 -
Jämställdhet på köpet? Marknadsfeminism, innovation och normkritik. Vinnova Rapport
2014:02
-
Commodifying Passion: The fashion of aesthetic
labour
Magdalena Petersson McIntyre
Journal of Cultural Economy - 2014 -
Informellt arbete, genus och identitet i
modebranschen
Magdalena Petersson McIntyre
Det ifrågasatta arbetet. Norrköping: Arbetets museum 7-8 november 2013 - 2013 -
Mode som arbete: estetik och konsumtion i mode- och
parfymbutiker
Magdalena Petersson McIntyre
Mode: mellan konst, kultur och kommers. Dunkers kulturhus. 26 september 2013 - 2013 -
Queering All
aboard
Magdalena Petersson McIntyre
EGI: Equality, gender and innovation. Luleå tekniska högskola: 7-8 oktober 2013 - 2013 -
Mode: vardagspraktik och
tidsangivelse
Magdalena Petersson McIntyre
Historisk Tidskrift - 2013 -
All Aboard: gender as potential for economic
growth
Magdalena Petersson McIntyre
International workshop on gender and innovation. Grenoble, France, 30-31 May 2013 - 2013 -
Feminine choice and masculine needs: gender in perfume
packaging
Magdalena Petersson McIntyre
Making sense of consumption. Selections from the 2nd Nordic Conference on Consumer Research 2012 - 2013 -
Perfume Packaging, Seduction and
Gender
Magdalena Petersson McIntyre
Culture Unbound. Journal of Current Cultural Research - 2013 -
Skönhet, genus, estetisk kirurgi och
lycka
Magdalena Petersson McIntyre
Vacker och lycklig. Om identitet, konsumtion och risk. - 2012 -
Feminine choice and masculine needs: gender in perfume
packaging
Magdalena Petersson McIntyre
Making Sense of Consumption, 2nd Nordic Conference on Consumer Research, May 30 - June 1, 2012 Gothenburg, Sweden - 2012 -
The Gendered Bottle: Meaning-Making in Luxury
Packaging
Magdalena Petersson McIntyre
In: Fredriksson, Martin (ed.) Current Issues in European Cultural Studies. Conference Proceeding. Issue 62. - 2011 -
Cyborgs
Magdalena Petersson McIntyre
Southerton, Dale (ed.) Encyclopedia of Consumer Culture. - 2011 -
Konsumtion, genus och
design
Magdalena Petersson McIntyre
Ljusgården: Göteborgsetnologin 40 år. Kerstin Gunnemark m.fl. (red) - 2011 -
Doften av genus: Förhandlingar kring kvinnligt, manligt och
parfymer
Magdalena Petersson McIntyre
Tidskrift för genusvetenskap - 2011 -
Parfym, genus och
konsumtionsmakt
Magdalena Petersson McIntyre
Konsumtionsmakt. Centrum för konsumtionsvetenskap 10 år - 2011 -
Behåll kläderna på! Sexig och smidig med
Stripaerobics!
Magdalena Petersson McIntyre
Skjønnhet og helse - det ytre og indre, (ed) Roos, Gun & Rysst, Mari - 2011 -
Den kvinnliga blicken möter "Undressmann": Manlig erotik i svensk feministisk
kalender
Magdalena Petersson McIntyre, Magnus Mörck
2010 -
Keep your clothes on! Fit and sexy through striptease
aerobics.
Magdalena Petersson McIntyre
Women and exercise. The body, health and consumerism. Edited by Eileen Kennedy and Pirkko Markula. - 2010 -
Gender and
consumption
Magdalena Petersson McIntyre
Consumer behaviour. A Nordic perspective. Ed Karin M Ekström - 2010 -
Bara den inte blir rosa: Genus, design och konsumtion i ett svenskt
industriprojekt.
-
Genus, sportmode och flexibla
fibrer
Magdalena Petersson McIntyre
Gradén, Lizette & Petersson McIntyre, Magdalena (red.) Modets metamorfoser - 2009 -
Modets
metamorfoser
Lizette Gradén, Magdalena Petersson McIntyre
2009 -
Marknadshandel, mellanrum och kulturell
dramatik.
Magdalena Petersson McIntyre
Saltzman, Katarina (red.) Mellanrummens möjligheter. Studier av föränderliga landskap - 2009 -
Design, gender and
competitiveness
Lena Hansson, Magnus Mörck, Magdalena Petersson McIntyre
I: John Bryson and Grete Rusten (eds.) Industrial Design and Competitiveness: Spatial and Organizational Dimensions - 2009 -
Bildesign som
provocerar
Magnus Mörck, Magdalena Petersson McIntyre
I: Ingerman, Åke, Wagner, Karin, Axelsson, Ann-Sofie (red.) På spaning efter teknisk bildning - 2009 -
Nedslag i
konsumtionskulturen
Ulrika Holmberg, Magdalena Petersson McIntyre, Maria Brodin, Marcus Gianneschi
Sören Holmberg och Lennart Weibull (red.) Svensk höst. Trettiofyra kapitel om politik, medier och samhälle. - 2009 -
Konsumtion bilar och
genus.
Magdalena Petersson
Analys av utvecklingen inom konsumentområdet - Redovisning av ett regeringsuppdrag. Rapport 2008:1 från Konsumentverket - 2008 -
Producing Interactive Audience
Participation
Magdalena Petersson
Nordic Media in Theory and Practice. University College London: 6-7 nov 2008 - 2008 -
Reklamen är
livsviktig
Ulla Eriksson-Zetterquist, Magnus Mörck, Magdalena Petersson
2008 -
Balancing Ethics and Commerce in a Work Wear Fashion
Project
Magnus Mörck, Magdalena Petersson
International Conference Fashion and Social Stratification. Universitta Cattolica del Sacro Cuore, Milano, 11th May 2007. - 2007 -
Eve is driving in
highheels
Magdalena Petersson, Magnus Mörck
Inter. A European Cultural Studies Conference in Norrköping 11-13 juni 2007 - 2007 -
Containment and Transgression in the Visual Marketing of a Work Wear
Kilt
Magnus Mörck, Magdalena Petersson
Dressing Rooms. International Fashion Conference, Oslo University 14-16 May 2007 - 2007 -
Genus, design och marknad. En
introduktion
Magnus Mörck, Magdalena Petersson
Kulturella Perspektiv 3/2007. Mörck, Magnus och Petersson, Magdalena (red.) - 2007 -
Mode och
konsumtion
Magnus Mörck, Magdalena Petersson
Axelsson, Bodil och Johan Fornäs Kulturstudier i Sverige - 2007 -
Eve kör bil i högklackat. Design och marknadsfeminism i Volvo
YCC
Magdalena Petersson, Magnus Mörck
Kulturella Perspektiv 3/2007 - 2007 -
Genus, design och
konsumtion
Magdalena Petersson
2007 -
Mode, kropp och
konsumtion
Magnus Mörck, Magdalena Petersson
Kulturella perspektiv - 2005 -
Kläder som andas, kroppar som formges: Kroppstekniker, teknomode och
sportmode
Magdalena Petersson
ACSIS, Norrköping 13-15 juni, 2005. - 2005 -
Kläder som andas, kroppar som formges: Kroppstekniker, teknomode och
sportvarumärken
Magdalena Petersson
Kulturella Perspektiv - 2005 -
Identitetsföreställningar. Performance, normativitet och makt ombord på SAS och
AirHoliday
Magdalena Petersson
2003