Till sidans topp

Sidansvarig: Växeln
Sidan uppdaterades: 2018-11-25 19:37

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Ulrika Andersson - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Ulrika Andersson

Forskare

Ulrika Andersson
Forskare , Föreståndare, bitr/stf
Akademisk grad: Docent,
ulrika.andersson@som.gu.se
031-786 4974

Postadress: Box 710, 40530 Göteborg
Besöksadress: Seminariegatan 1 b , 41313 Göteborg


SOM-institutet (Mer information)
Box 710
405 30 Göteborg
Besöksadress: Seminariegatan 1 B , 413 13 Göteborg

Om Ulrika Andersson

Bakgrund

Docent i journalistik, medier och kommunikation. Forskare och biträdande föreståndare för SOM-institutet vid Göteborgs universitet.

Jag disputerade 2009 på en avhandling om svenska journalisters förhållningssätt till mediepubliken - Journalister och deras publik.

Jag har sedan 2002 arbetat med forskning vid Göteborgs universitet samt i perioder undervisat på journalistutbildningen och i medie- och kommunikationsvetenskap på JMG. För närvarande är jag biträdande handledare för tre doktorander.

Forskningsintresse

Min forskning utgår från frågor om hur ökad digitalisering, globalisering och kommersialisering påverkar människors användning av nyhetsmedier, förtroende för medier, nyhetsjournalistikens innehåll,  journalistisk praktik och ideal, samt mediers position i demokratin.

Sedan 2013 ansvarar jag för Dagspresskollegiets  forskningsverksamhet, med fokus på svenska folkets medievanor, förtroende för medier samt medieattityder.

Jag är sedan 2017 också forskningsansvarig för Journalistpanelen, som drivs i samverkan mellan SOM-institutet och Institutionen för journalistik, medier och kommunikation vid Göteborgs universitet. 

Vidare forskar jag om samspelet mellan journalistisk praktik  och redaktionell styrning på svenska nyhetsredaktioner, liksom om publikens betydelse för journalister och hur ökad publikanpassning påverkar det journalistiska arbetet.

 

Pågående forskning (urval)

1. Journalistpanelen

2. Dagspresskollegiet 

3. Journalistundersökningarna


Avslutade forskningsprojekt (urval)

1. Profession möter management

2. Journalister och deras publik

3. Tabloidiseringsprojektet

4. Tidningsredaktioners användning av läsarundersökningar

 

Undervisning
Sedan 2004 har jag  undervisat i olika kurser på journalistutbildningen och i medie- och kommunikationsvetenskap, däribland kvantitativ metod i medie- och kommunikationsvetenskap och arbetsledning på journalistutbildningen. Jag har också handlett examensarbeten i medie- och kommunikationsvetenskap och samhällskunskap. 

Utvalda publikationer

Journalistiken och organisationen
Ulrika Andersson
Handbok i journalistikforskning, Lund, Studentlitteratur, 2019

DET PRASSLAR INTE LIKA MYCKET OM TIDNINGSLÄSNINGEN SOM FÖRR
Ulrika Andersson
Sprickor i fasaden, Göteborg, Göteborgs universitet, 2018

Polariserat förtroende för nyhetsrapporteringom brottslighet och invandring
Ulrika Andersson
Fejk, filter och faktaresistens - hotar sociala medier demokratin? , Stockholm, Institutet för mediestudier, 2018

En brokig gemenskap
Ulrika Andersson, Annika Bergström
Göteborg, SOM-institutet vid Göteborgs universitet, 2017

Litar vi på medierna?
Ulrika Andersson, Lennart Weibull
Larmar och gör sig till, Göteborg, Göteborgs universitet, 2017

Digitala plattformar allt viktigare för nyhetspubliken - förutom när det gäller tidningsprenumeration
Ulrika Andersson
Andersson U., Ohlsson J., Ekengren H. E., Oskarson M. (red.). Larmar och gör sig till, Göteborg, SOM-institutet vid Göteborgs universitet, 2017

Senaste publikationer

Journalistiken och organisationen
Ulrika Andersson
Handbok i journalistikforskning, Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Journalistiken och marknaden
Ingela Wadbring, Ulrika Andersson
På väg mot medievärlden 2030, Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Förtroendet för journalistiken
Ulrika Andersson
Handbok i journalistikforskning, Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Storm och stiltje (inledningskapitel)
Ulrika Andersson, Björn Rönnerstrand, Patrik Öhberg, Annika Bergström
Storm och stiltje, Göteborg, Göteborgs universitet, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Storm och stiltje
Ulrika Andersson, Patrik Öhberg, Björn Rönnerstrand, Annika Bergström
Göteborg, Göteborgs universitet, Samlingsverk 2019
Samlingsverk

Stabilt men polariserat förtroende för svensk nyhetsrapportering 2016—2018
Ulrika Andersson
Mediestudiers årsbok 2018/2019, Stockholm, Institutet för mediestudier, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Increased polarization in public trust in news media in Sweden 1990—2018
Ulrika Andersson
NordMedia 2019, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Yrkesgruppers ideologiska polarisering 1998-2018
Daniel Enström, Ulrika Andersson
Storm och stiltje, Göteborg, Göteborgs universitet, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Stort samhällsengagemang spelar roll för nyhetsvanorna - särskilt bland unga
Ulrika Andersson
Storm och stiltje, Göteborg, Göteborgs universitet, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

HÖGT FÖRTROENDE FÖR NYHETSMEDIER – MEN UNDER YTAN RÅDER STORMVARNING
Ulrika Andersson
Storm och stiltje, Göteborg, Göteborgs universitet, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Utvalda publikationer

Journalistiken och organisationen
Ulrika Andersson
Handbok i journalistikforskning, Lund, Studentlitteratur, 2019

DET PRASSLAR INTE LIKA MYCKET OM TIDNINGSLÄSNINGEN SOM FÖRR
Ulrika Andersson
Sprickor i fasaden, Göteborg, Göteborgs universitet, 2018

Polariserat förtroende för nyhetsrapporteringom brottslighet och invandring
Ulrika Andersson
Fejk, filter och faktaresistens - hotar sociala medier demokratin? , Stockholm, Institutet för mediestudier, 2018

En brokig gemenskap
Ulrika Andersson, Annika Bergström
Göteborg, SOM-institutet vid Göteborgs universitet, 2017

Litar vi på medierna?
Ulrika Andersson, Lennart Weibull
Larmar och gör sig till, Göteborg, Göteborgs universitet, 2017

Digitala plattformar allt viktigare för nyhetspubliken - förutom när det gäller tidningsprenumeration
Ulrika Andersson
Andersson U., Ohlsson J., Ekengren H. E., Oskarson M. (red.). Larmar och gör sig till, Göteborg, SOM-institutet vid Göteborgs universitet, 2017

Visar 71 - 80 av 112

2012

Synen på publikorientering
Ulrika Andersson
Svenska Journalister 1989-2011 / Kent Asp (red.), Göteborg, University of Gothenburg, Kapitel i bok 2012
Kapitel i bok

2011

JOURNALISM MEETS MANAGEMENT Changing leadership in Swedish news organisations
Jenny Wiik, Ulrika Andersson
The Future of Journalism Conference, Cardiff 8-9 sep 2011, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2011
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2010

Reader-Participation in Online Newspapers: An Asset or a Limitation, According to Professional Journalists?
Ulrika Andersson
Advances in Communication and Mass Media Research, Athens, ATINER, Kapitel i bok 2010
Kapitel i bok

Reader-participation in online newspapers: An asset or a limitation, according to professional journalists?
Ulrika Andersson
8th Annual International Conference on Communication and Mass Media, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2010
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Journalists´ opinions on audience-created content in online newspapers. A Swedish case study.
Ulrika Andersson
Content, Channels and Audiences in the New Millennium: Interaction and Interrelations., Moscow, Faculty of Journalism, Lomonosov MSU – MediaMir, Kapitel i bok 2010
Kapitel i bok

Köp mig!
Ulrika Andersson
Barn och unga i den digitala mediekulturen, Göteborg, University of Gothenburg, Kapitel i bok 2010
Kapitel i bok

2009

Journalists´ attitudes to readership studies: A study of newspaper journalists and editors-in-chief in Sweden
Ulrika Andersson
Variety in Mass Media Reserach, Athens, Athiner, Kapitel i bok 2009
Kapitel i bok

Journalister vet för lite om sin publik
Ulrika Andersson
Second opinion (www.second-opinion.se), Artikel i övriga tidskrifter 2009
Artikel i övriga tidskrifter

Journalists´ opinions on audience-created content in online newspaper
Ulrika Andersson
International Readings in Mass Media and Communications: Content, channels and audiences in the new millenium - interaction and interrelations, Moscow 2009, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2009
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 71 - 80 av 112

Sidansvarig: Växeln|Sidan uppdaterades: 2018-11-25
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?

Denna text är utskriven från följande webbsida:
http://gu.se/omuniversitetet/personal/?languageId=100000&disableRedirect=true&returnUrl=http%3A%2F%2Fgu.se%2Fenglish%2Fabout_the_university%2Fstaff%2F%3FpublicationPageNumber%3D8%26selectedTab%3D2%26languageId%3D100001%26tipFriend%3Dtrue%26tipUrl%3Dhttp%253A%252F%252Fgu.se%252Fomuniversitetet%252Fpersonal%252F%253FpublicationPageNumber%253D5%2526selectedTab%253D2%2526print%253Dtrue%2526userId%253Dxaulrk%26print%3Dtrue%26userId%3Dxaulrk&publicationPageNumber=8&selectedTab=2&tipFriend=true&tipUrl=http%3A%2F%2Fgu.se%2Fomuniversitetet%2Fpersonal%2F%3FpublicationPageNumber%3D5%26selectedTab%3D2%26print%3Dtrue%26userId%3Dxaulrk&userId=xaulrk
Utskriftsdatum: 2020-07-04