Göteborgs universitet
Bild
Foto: Illustration: Cecilia Lundgren
Länkstig

Strategisk satsning på forskning

Till följd av ett ökat forskningsanslag till Utbildningsvetenskapliga fakulteten genomförs en stor satsning på forskning inom utbildning och hälsa. Enligt beslut i fakultetsstyrelsen ska dessa medel finansiera ett strategiskt program med syfte att utgöra en injektion i verksamheten för att stärka forskningskapaciteten i institutionernas kunskapsbildande miljöer.

Anslaget var avsett för satsningar inom något eller några av följande områden:

  • Nyantagning av doktorander
  • Utlysning av externa post-docs alternativt postdoc-liknande förutsättningar
  • Rekrytering av professor alternativt gästprofessor

Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL) tilldelades 3432 tkr för åren 2020 och 2023 samt 6863 tkr för åren 2021 och 2022. Utifrån detta utformade institutionen  ett strategiskt program grundat i en analys av institutionens specifika förutsättningar och utmaningar.

Prioriteringar 

Analysen av institutionens behov och förutsättningar resulterade i följande prioriteringar som ska finansieras av de tillkommande resurserna (i kombination med befintliga resurser):

Prioritering 1

  • Två doktorandanställningar med inriktning mot fritidshem
  • Två doktorandanställningar med inriktning mot lärande och IT
  • En doktorandanställning med inriktning mot lärande i professioner alt högre utbildning

Prioritering 2

Forskningstid för anställda universitetslektorer, fyra lektorsutrymmen om 50 procent under tre år. Tre av dessa utrymmen kommer att rymmas inom externt utlysta lektorstjänster (tillsvidare).

Prioritering 3

Forskningstid för anställda lektorer (som ännu ej är docenter), sex lektorsutrymmen om två månader. Forskningstiden kan sökas av alla lektorer vid institutionen.

Prioritering 4

En postdok med inriktning mot kvantitativa metoder

Prioritering 5

Två gästprofessurer

Genomförande

Doktorandanställningar

Inför höstterminen 2020 rekryterades fem doktorander inom det strategiska programmet. Två i barn– och ungdomsvetenskap (Anna-Lena Borg och Sara Andersson) och tre i pedagogik (Kalliopi Moraiti, Apostolia Roka och Hadil Elsayed). Inför höstterminen 2021 rekryterades tre doktorander, två i pedagogik (Patryk Szynowiec och Anna May Navarrete) och en i barn- och ungdomsvetenskap (Maria Alkhede)

Universitetslektorat med förstärkt forskningstid (50 procent över tre år)

Jenny Bengtsson (50 procent forskning inom befintlig anställning, beviljat 2020 i intern konkurrens med sakkunniggranskning) och fem anställningar efter utlysning (samtliga i pedagogik), utlysta (2020) och tillsatta (2021): Anne Kultti, Pernilla Lagerlöf, Jonna Larsson, Malin Nilsen och Annika Åkerblom.

Universitetslektorat med förstärkt forskningstid, (två månader)

I tillägg till sex lektorsutrymmen om två månaders forskning som institutionen betalat inom befintlig budget har ytterligare lektorsutrymmen om två månaders forskning givits till sex lektorer efter ansökan och sakkunnigbedömning.

Postdoktoranställningar

Panagiota Nasiopoulou, barn- och ungdomsvetenskap (anställd 2020) och Jessica Elofsson, pedagogik (anställd 2021) .

Gästprofessor

Zsuzsu Millei, University of Tampere (påbörjar anställning först den 1 januari 2022 beroende på pandemi).

 

Mer information om den strategiska satsningen
Strategiskt program för IPKL (pdf)