Vår forskning
Vid institutionen bedrivs en omfattande forskning om förskola, skola, fritidshem och annan utbildning, men också om frågor som rör barns och ungas livsvillkor, digitalisering och lärande i samhällen i snabb förändring.
Vi ingår i samarbeten med många nationella och internationella partners och kopplingen till hållbarhetsmålen i FN:s Agenda 2030 är tydlig i både forskning och utbildning. Vi bedriver också projekt med stöd från nationella och internationella forskningsfinansiärer samt praktiknära projekt och utvecklingsarbeten i samarbeten med olika organisationer.
Vår forskning är mångvetenskaplig och den är organiserad under sex forskningsteman, som var och en innehåller forskargrupper som driver projekt, skriver ansökningar om forskningsmedel och där också våra doktorander ingår och får sin vetenskapliga träning. I tillägg har vi ett utvecklingsområde inom forskningen som syftar till att utveckla ett forskningstema med inriktning mot frågor som rör vuxnas lärande i bred mening och som inkluderar frågor om folkbildning, demokrati och utbildning, vuxenutbildning, högskolepedagogik, professionslärande och arbetsplatsförlagt lärande.
De aktiviteter som bedrivs inom forskningstemana är av två olika slag, dels seminarier som är interna arbetsgemenskaper med regelbundna möten för vår forskande personal, dels kollegier som är öppna verksamheter dit man kan anmäla sitt intresse. Kollegierna presenterar aktuell forskning, bjuder in forskare från andra universitet, arrangerar konferenser och fortbildning och har andra öppna aktiviteter.
Pågående forskningsprojekt
- Barn som professionella influencers och internetkändisar
- EDUCERE Nordic Network
- En praktiknära fortbildningsmodell
- Lekresponsiv undervisning
- Lärares professionella digitala kompetens
- STEM i förskolan - kreativitet, kompetens och kvalitet
- Strukturell ansats i förskolans undervisning om tal och aritmetik
- Strukturell ansats i undervisning som grund för hållbart aritmetiklärande
- Undersökande läsaktiviteter om naturvetenskap
Segerstedtinstitutet (SI) är ett nationellt resurscentrum som har till uppdrag att bidra till ökad kunskap kring förebyggande arbete mot våldsbejakande ideologier, våldsutövande strukturer, antisemitism samt rasistiska organisationer.