Platform for Research in Inclusive education and School development (PRIS)
PRIS är en utveckling av den specialpedagogiska forskningsmiljön med syfte att bidra med ett bredare anslag inom det specialpedagogiska området och väva samman frågor av specialpedagogisk karaktär med frågor präglade av ett skolutvecklings– och skolledarperspektiv.
Genom ett sådant angreppssätt integreras klassiska specialpedagogiska frågor i ett nytt koncept. Vi riktar oss därför brett till forskare från olika fält såväl som aktörer i verksamheten.
Inom PRIS är det uttalade syftet att i större utsträckning samspela med huvudmännen – att vara med i processen där problemen bearbetas och planeras. För att uppnå syftet är det viktigt att möta relevanta aktörer för att lyssna av vad som efterfrågas och samtidigt implementera projektidéer om exempelvis alternativa pedagogiska modeller.
Aktuellt
GÄSTPROFESSOR 2023: Prof Justin Powell, University of Luxembourg
ARTIKEL: Knowledge and belongingness: experiences of a programme for parents of children with autism
ARTIKEL: oMERO-projektet: ny utbildning till synpedagog har utvecklats på EU nivå
ARTIKEL: Education of Children with Disabilities in Rural Indian Government Schools: A Long Road to Inclusion
Forskningsfokus
PRIS forskning fokuserar karakteristika hos inkluderande utbildningssystem, hur behov av särskilt stöd konstrueras socialt med hänvisning till kön, klass, etnicitet, nationalitet, språk, funktionsnedsättningar etcetera, hur skolframgång kan uppnås och vilket ledarskap som krävs för att uppnå målet med en inkluderande skola, osv. PRIS har också ett tydligt fokus på forskning i samverkan med det omgivande samhället.
Medlemmar
Publikationer
Pågående forskningsprojekt
KomLoss: Lästräning med digitala media för barn i träningsskola som använder AKK 2019-2023
oMERO An EU Curriculum for Visual Disabilities Rehabilitator 2022–2023
Ekolokalisering och åldrande 2022–2024
Student drop-out in Municipal Adult Education in Swedish for Immigrants (SFI) Study Track 1
Preparing teachers for inclusive teaching: the Swedish case
Doktoranders forskningsprojekt
Competence to act? Possibilities and limitations in ‘making’ of the action competent student
Avslutade forskningsprojekt
ELSA-modellen - samverkan kring strukturerat språkstöd i förskolan
Equity re-examined during Covid-19: Children with disabilities and their education