- Hem
- Sahlgrenska akademin
- Termin 7 VFU - nya läkarprogrammet - för kliniska handledare
Termin 7 VFU - nya läkarprogrammet - för kliniska handledare
Här finns information till dig som är klinisk handledare inom VGR och ansvarar för studenter på nya läkarprogrammet och deras VFU-placering i primärvården under termin 7.
Under termin 7 gör studenterna praktik inom verksamheterna kirurgi inkluderande bröst-, endokrin-, kärl och plastikkirurgi, ortopedi, handkirurgi, allmänmedicin, urologi, anestesiologi med intensivvård, onkologi samt radiologi.
Kursens mål och kursplan VFU
Övergripande mål för kursen finns i terminens kursplan, se LPG007 i höger kolumn.
VFU - Verksamhetsförlagd utbildning
Denna instruktion är tänkt som ett stöd till dig som är handledare på KUA. Handledare på KUA är specialist i kirurgi eller ST läkare under senare delen av sin utbildning.
Under sin VFU placering i kirurgi på termin 7 (tre veckor) är studenterna under 8 dagar placerade på KUA. På fredagar har studenterna seminarium och under fyra dagar har de placering på akutmottagning och bröst-enheten. Två dagar har studenterna inläsningstid inför seminarium. Under dessa två dagar får de också möjlighet att vara med på operation och mottagning.
Studenternas lärandemål framgår av studiehandledningen.
Schema för studenternas placering på Östra, Sahlgrenska och SkaS finns på Canvas och skaraborgsdoktor.
Placeringen som studenterna har på KUA, Klinisk Undervisnings Avdelning, förlöper under två veckor och har två huvudsyften, dels att lära studenterna ämnesområdet kirurgi, dels att bidra till studenternas professionella utveckling. Tre studenter per dag är placerade på KUA.
När man är KUA-handledare ska man ägna sig åt studenterna och enbart vara KUA-handledare, inte ha sidouppdrag.
När studenterna är placerade på mottagning, operation och akutmottagning går de med sin handledare och auskulterar i den ordinarie verksamheten.
En lokal instruktion/arbetsordning för KUA finns på respektive sjukhus. Upplägg och organisation av KUA skiljer sig lite mellan Sahlgrenska, Östra, SkaS och NÄL men inriktningen är snarlik. KUA-patienter ska huvudsakligen vara akutkirurgiska patienter.
Första måndagen under sina tre veckors kirurgplacering får studenterna behörighet till melior och inloggningsuppgifter, övergripande information om placeringen, tips om hur man dikterar/skriver anteckningar, närvarolapp och patientfall som skall studeras och sedan diskuteras under andra KUA veckan.
Arbetsdagen på KUA består av förmiddagsrond, undervisning och eftermiddagsrond som fasta punkter. Studenterna ska självständigt ta upp anamnes och status samt genomföra rond/rondarbete med handledaren. Om möjlighet och tid finns bör studenterna få vara med om enkla undersökningar och moment som rektoskopi, sätta V-sond, endoskopiska undersökningar och de vanligaste operationerna som appendektomi, cholecystektomi och laparotomi.
En viktig del i handledaruppdraget är praktisk träning och bedömning av EPA. Du ska som KUA-handledare genomföra detta. Varje student ska under sin placering på KUA genomföra ett SKA per dag, sammanlagt 8 under sin VFU inom allmänkirurgi. De EPA (SKA) moment som vi garanterar att studenterna ska få genomföra på sin KUA placering framgår av SKA moment kirurgi och poster för EPA. (Se dokument i höger kolumn).
Under placering på akutmottagning, operation och elektiv mottagning finns inte möjlighet att genomföra EPA.
Vad förväntas av dig som handledare?
Din uppgift är att involvera studenten i klinikens aktiviteter så att studenten får möjlighet att genomföra träning av EPA och andra obligatoriska moment. Stötta studenten i att ta eget ansvar för sitt lärande genom att tillsammans med studenten välja vilken/vilka EPA som ska tränas på utifrån studentens behov och den kliniska situationen. Studentens förväntas utföra EPA tillsammans med dig eller med dig som observatör. I enstaka fall kan det vara aktuellt att studenten observerar dig när du utför aktiviteten. Efteråt ska du återkoppla studentens självständighet vid just detta tillfälle enligt observationsskalan för EPA, samt ge specifik och konstruktiv återkoppling som studenten kan omsätta i en plan för sin fortsatta utveckling. Återkoppla om något som fungerade bra och som studenten bör försätta att göra, och något som studenten kan utveckla för att öka sin självständighet. Mer information om observationsskalans steg finns på sidan
Om EPA - kort allmän information för kliniska handledare.
Vad kan jag förvänta mig av studenten?
Studenten har ansvar för sitt eget lärande och ska veta vilka EPA som hen behöver träna på. Studenten ansvarar för dokumentation av feedback i e-portföljen som följer studenten genom hela programmet och är underlag för fortsatt träning och examination.
Information till studenterna om EPA (Studentportalen)
Filmer om hur det kan gå till att träna och återkoppla EPA
Film: EPA 1 - Anamnes och status (03:52min)
Film: EPA 2 - Differentialdiagnostik (03:52min)
Film: Observationsskalan för EPA (05:37min)
Kontaktuppgifter:
Kursdelsansvarig kirurgi tf
Per-Anders Larsson per-anders.larsson@vgregion.se, 0500-47 35 45
Kursamanuens
Aiham Alaraj, amanuenstermin8@gu.se, 031-342 14 38
Övergripande ansvariga för KUA
SU/Sahlgrenska
Dominika Högberg, dominika.hogberg@vgregion.se, 031-342 74 92
SU Östra
Ville Wallenius, ville.wallenius@vgregion.se, 031-343 64 69
SkaS/Skövde
Joel Corin, joel.corin@vgregion.se, 0500-43 17 66
Under VFU på anestesi och intensivvård (9 dagar) förväntas studenterna träna och få återkoppling på centrala arbetsuppgifter för läkare (EPA). Allmän information om EPA finns här.
Följande EPA bör tränas i samband med de sammansatta kliniska aktiviteterna (SKA) som är aktuella för anestesiplaceringen; preoperativ mottagning, anestesi på operationsavdelning, postoperativ avdelning och intensivvårdsavdelning.
Anamnes av betydelse för den preoperativa anestesibedömningen:
- EPA 1: Initiera anamnes med öppen fråga, bekräfta patienten och efterhöra patientens tankar, oro, önskningar samt de frågor som uppstår.
- EPA 1: Ställa adekvata riktade frågor utifrån symtombild och bakgrund, med beaktande av det akuta, allvarliga och vanliga.
- EPA 1: Säkerställa informationsöverföring genom tillämpliga sammanfattningar.
Förslag och information till patienten av vald anestesimetod utifrån risk-nytta värdering:
- EPA 4: I samråd med patienten formulera åtgärdsplan och uppföljning.
- EPA 6.1: Utföra intravenös injektion
- EPA 6.2: Sätta venös infart
- EPA 6.10: Etablera fria luftvägar
- EPA 7: Inhämta anamnes och genomföra status anpassad till den akuta situationen.
- EPA 7: Identifiera sviktande vitalfunktioner och tolka den kliniska situationen.
- EPA 7: Identifiera möjliga orsaker till patientens tillstånd.
- EPA 7: Bedöma sjukdomstillståndets allvarlighetsgrad och ta ställning till vårdnivå för patienten.
- EPA 7: Ta ställning till förutsättningar för eventuella livsuppehållande åtgärder med hänsyn till patientens önskemål.
- EPA 7: Upprätta en initial åtgärdsplan och börja agera utifrån den.
- EPA 7: Kommunicera relevant information om situation, bedömning och behandlingsplan till team-medlemmar och ”bakjour/konsult” via strukturerad kommunikation.
- Rapportera preoperativa bedömning enligt SBAR
- EPA 9: Ge muntlig strukturerad rapport
Involvera studenten i dessa aktiviteter utifrån studentens behov av träning och den kliniska situationen. OBS! Alla EPA kan inte tränas vid samma tillfälle. Välj vid varje tillfälle en eller några få EPA för träning utifrån studentens behov och den kliniska situationen
Dessa EPA förekommer inte så ofta, men finns med i terminskursens mål och bör tränas av studenten om tillfälle uppkommer:
- EPA 1: Eftersöka tecken till skadligt bruk av substanser eller utsatthet för våld eller vanvård.
- EPA 1: Inhämta anamnes från patienter i olika åldrar, patienter med kognitiv, affektiv eller beteendemässig funktionspåverkan och från anhöriga, samt med hjälp av tolk.
- EPA 7: Kommunicera information om bedömning, behandlingsplan och prognos anpassat till patient och/eller anhörigas behov för att möjliggöra delaktighet i beslut.
- EPA 10: Identifiera vårdskada eller risk för skada (såsom nosokomiala infektioner, risk för trycksår, över- och underbehandling och omotiverade undersökningar)
- EPA 10: Analysera vårdskada eller risk för skada och ge förslag på förebyggande åtgärder
Följande aktiviteter kan tränas under handledning av annan legitimerad personal:
- Sätta PVK
- Ge intravenös injektion
- Etablera fri luftväg
Vad förväntas av mig som handledare?
Din uppgift är att involvera studenten i klinikens aktiviteter så att studenten får möjlighet att genomföra träning av EPA och andra obligatoriska moment. Stötta studenten i att ta eget ansvar för sitt lärande genom att tillsammans med studenten välja vilken/vilka EPA som ska tränas på utifrån studentens behov och den kliniska situationen. Studentens förväntas utföra EPA tillsammans med dig eller med dig som observatör. I enstaka fall kan det vara aktuellt att studenten observerar dig när du utför aktiviteten. Efteråt ska du återkoppla studentens självständighet vid just detta tillfälle enligt observationsskalan för EPA samt ge specifik och konstruktiv återkoppling till studenten som studenten kan omsätta i en plan för sin fortsatta utveckling. Ta något som fungerade bra och som studenten bör försätta att göra och något som studenten kan tänka på att utveckla för att öka sin självständighet. Mer information om observationsskalans steg finner du här samt i en kort film längre ned på sidan.
Vad kan jag förvänta mig av studenten?
Studenten har ansvar för sitt eget lärande och ska veta vilka EPA som hen behöver träna på. Studenten ansvarar för dokumentation av feedback i e-portföljen som följer studenten genom hela programmet och utgör underlag för fortsatt träning och examination.
Mer information om hur det kan gå till att träna och återkoppla EPA
Film: EPA 1 - Anamnes och status (03:52min)
Film: EPA 2 - Differentialdiagnostik (03:52min)
Film: Observationsskalan för EPA (05:37min)
Länk till sidan med EPA information
Om du vill veta hur studenternas e-portfölj och app för EPA fungerar hittar du information här (Länk till studentportalen)
Under kursdelen VFU i primärvård på T7 kommer studenterna att göra praktik på vårdcentral under 8 dagar.
I höger kolumn finns en PDF, Handledarinformation – VFU primärvården T7, HT 2024, där hittar du hela handledarinformationen.
Datum för handledning HT24
VFU sker under två veckor för datum var god se Handledarinformation i höger kolumn.
Vilka veckor studenterna kommer till just er vårdcentral meddelas i god tid via Allmänmedicinskt centrum.
Första veckan onsdag till fredag, och under andra veckan måndag till fredag:
-
Vecka 36–37
-
Vecka 37–38
-
Vecka 40–41
-
Vecka 43–44
-
Vecka 46+50
Kursinnehåll – VFU i primärvård
Studentledd mottagning i primärvård under åtta dagar med grupper om fyra studenter per vårdcentral tillsammans med en klinisk handledare. Studenterna kommer två och två att genomföra konsultationer i första hand med patienter som söker primärvård för muskuloskeletala tillstånd, i andra hand kirurgiska och urologiska tillstånd.
Handledarutbildning
Handledaren ska vara specialist i allmänmedicin, alternativt ST-läkare under den senare delen av sin ST. Det är en stor fördel om handledaren handlett på nya läkarprogrammet. Samtliga handledare behöver gå den kursspecifika digitala handledarutbildning på distans (2 timmar). Utbildningen ges vid två alternativa tillfällen, välj den tid som passar verksamheten bäst. För datum, var god se i Handledarinformationen i höger kolumn.
- Obligatorisk kursspecifik digital handledarutbildning (2 tim): 20/8 kl. 13.00-15.00 eller
29/8 kl. 13.00-15.00 - Obligatorisk digital uppföljning för handledare (1 tim): 27/11 kl. 11.00-12.00 eller
5/12 kl. 11.00-12.00.
Vad förväntas av mig som handledare
Som handledare behöver du vara helt befriad från ditt ordinarie patientarbete för att handleda en studentgrupp om 4 studenter på vårdcentralen.
Fullständig information om handledaruppdraget, inklusive praktiskt upplägg samt schemaförslag hittar du i Handledarinformationen i höger kolumn.
Vad kan jag förvänta mig av studenten
VFU-dagarna är obligatoriska för studenterna och ger behörighet till kommande termin. Studenterna skall vara på plats samtliga dagar och delta aktivt.
Studenterna har ansvar för sitt eget lärande och ska veta vilka EPA som de behöver träna på. Studenterna ansvarar för dokumentation av EPA i en e-portfölj som följer dem genom hela programmet.
Mer information om hur det kan gå till att träna och återkoppla EPA
Film: EPA 1 - Anamnes och status (03:52min)
Film: EPA 2 - Differentialdiagnostik (03:52min)
Film: Observationsskalan för EPA (05:37min)
Länk till sidan med EPA information
Om du vill veta hur studenternas e-portfölj och app för EPA fungerar hittar du information här (Länk till studentportalen)
Under VFU inom radiologi (4 dagar) förväntas studenterna träna och få återkoppling på centrala arbetsuppgifter för läkare (EPA). Allmän information om EPA finns här.
Följande EPA bör tränas under placeringen, vid den kliniska aktiviteten remissbedömning:
- EPA 10 Identifiera vårdskada eller risk för skada
Studenten ska baserat på given remissinformation ta ställning till risk för vårdskada vid undersökning med intravenöst kontrastmedel och om undersökningen är motiverad.
VFU-placeringen på handkirurgen är en kort placering (1,5 dagar). Kandidaterna placeras på kliniken en eftermiddag, antingen på tisdag eller torsdag. De fördelas då till mottagningen, OP 4 och MOP. MOP är att föredra som placering eftersom kandidaterna får möjlighet att träffa patienter med vanliga diagnoser som vi har gått igenom och eventuellt utföra några kliniska moment (t.ex. suturering, lokalbedövning och förbandsläggning).
Det finns inga krav på att kandidaterna ska handlägga patienter självständigt på mottagningen, eftersom placeringen är kort. Däremot får de, i samråd med handledaren och i mån av tid samt lämpliga patientfall, träna på delar av patienthandläggningen, såsom att ta anamnes, formulera differentialdiagnoser och föreslå rimlig behandling.
Resten av VFU-placeringen fördelas mellan ett falldiskussionsmoment, genomgång av rehabilitering inom handkirurgi, genomgång av handkirurgisk undersökning samt läggning av fingerbasblockad.
Det obligatoriska EPA-momentet, EPA 6.7 Anlägga förband, utförs på onsdag eftermiddag som ett planerat moment i samband med fingerbasblockadsövningen.
Vad förväntas av dig som handledare?
Din uppgift är att involvera studenten i klinikens aktiviteter så att studenten får möjlighet att genomföra träning av EPA och andra obligatoriska moment. Stötta studenten i att ta eget ansvar för sitt lärande genom att tillsammans med studenten välja vilken/vilka EPA som ska tränas på utifrån studentens behov och den kliniska situationen. Studentens förväntas utföra EPA tillsammans med dig eller med dig som observatör. I enstaka fall kan det vara aktuellt att studenten observerar dig när du utför aktiviteten. Efteråt ska du återkoppla studentens självständighet vid just detta tillfälle enligt observationsskalan för EPA, samt ge specifik och konstruktiv återkoppling som studenten kan omsätta i en plan för sin fortsatta utveckling. Återkoppla om något som fungerade bra och som studenten bör försätta att göra, och något som studenten kan utveckla för att öka sin självständighet. Mer information om observationsskalans steg finns på sidan
Om EPA - kort allmän information för kliniska handledare.
Vad kan jag förvänta mig av studenten?
Studenten har ansvar för sitt eget lärande och ska känna till vilka EPA-moment hen behöver träna på. Studenten ansvarar också för att dokumentera feedback i e-portföljen, som följer hen genom hela programmet och utgör underlag för fortsatt träning och examination.
Filmer om hur det kan gå till att träna och återkoppla EPA
Film: EPA 1 - Anamnes och status (03:52min)
Film: EPA 2 - Differentialdiagnostik (03:52min)
Film: Observationsskalan för EPA (05:37min)
Om du vill veta hur studenternas e-portfölj och app för EPA fungerar hittar du information här (Länk till studentportalen)
Under VFU på Kärlkirurgen (2 dagar) förväntas studenterna träna och få återkoppling på centrala arbetsuppgifter för läkare (EPA). Allmän information om EPA finns här.
Följande EPA bör i tränas i samband med olika aktiviteter, tex ange vilka sammansatta kliniska aktiviteter studenten förväntas träna EPA vid
EPA 1.2 - Ställa adekvata riktade frågor utifrån symtombild och bakgrund, med beaktande av det akuta, allvarliga och vanliga.
EPA 1.7 - Utföra en adekvat strukturerad statusundersökning mot bakgrund av aktuellt problem och riskfaktorer, med beaktande av hygienregler och patientens integritet.
Följande aktiviteter kan tränas under handledning av annan legitimerad personal:
- Ankeltrycksmätning.
Vad förväntas av mig som handledare?
Din uppgift är att involvera studenten i klinikens aktiviteter så att studenten får möjlighet att genomföra träning av EPA och andra obligatoriska moment. Stötta studenten i att ta eget ansvar för sitt lärande genom att tillsammans med studenten välja vilken/vilka EPA som ska tränas på utifrån studentens behov och den kliniska situationen. Studentens förväntas utföra EPA tillsammans med dig eller med dig som observatör. I enstaka fall kan det vara aktuellt att studenten observerar dig när du utför aktiviteten. Efteråt ska du återkoppla studentens självständighet vid just detta tillfälle enligt observationsskalan för EPA samt ge specifik och konstruktiv återkoppling till studenten som studenten kan omsätta i en plan för sin fortsatta utveckling. Ta något som fungerade bra och som studenten bör försätta att göra och något som studenten kan tänka på att utveckla för att öka sin självständighet. Mer information om observationsskalans steg finner du här samt i en kort film längre ned på sidan.
Vad kan jag förvänta mig av studenten?
Studenten har ansvar för sitt eget lärande och ska veta vilka EPA som hen behöver träna på. Studenten ansvarar för dokumentation av feedback i e-portföljen som följer studenten genom hela programmet och utgör underlag för fortsatt träning och examination.
Mer information om hur det kan gå till att träna och återkoppla EPA
Film: EPA 1 - Anamnes och status (03:52min)
Film: EPA 2 - Differentialdiagnostik (03:52min)
Film: Observationsskalan för EPA (05:37min)
Länk till sidan med EPA information
Om du vill veta hur studenternas e-portfölj och app för EPA fungerar hittar du information här (Länk till studentportalen)
Kontaktuppgift till kursledningen
Kärlkirurgi, Per Skoog, per.skoog@vgregion.se
VFU ansvariga:
Kärlkirurgi: Per Skoog per.skoog@vgregion.se
Kursadministratör kontaktas via mail: t7lakarprogrammet@gu.se
Handledarutbildning
Alla som handleder läkarstudenter ska ha:
- grundläggande utbildning i handledning av läkarstudenter. Den kan erhållas genom ett av följande alternativ; ”Baskurs i handledning och lärande” för ST-läkare (4 dagar), ”Handledning av läkarstudenter – en nätbaserad introduktion” (digital utbildning i VGR:s lärportal, ca 60 min) eller motsvarande.
- genomgått introduktionskurs i EPA (digital utbildning VGR:s lärportal, ca 30 min)
- Handledare i allmänmedicin ska även ha genomgått en kursspecifik digital handledarutbildning (2 timmar), som ges vid två tillfällen per termin.
Termin 7, HT 2024
VFU primärvården T7, HT 2024
Kontakt
För studentärenden på termin 7 kontakta oss på t7primarvard.lakarprogrammet@gu.se