Musikpedagogik
Den musikpedagogiska forskningen vid Högskolan för scen och musik omfattar studier av alla former av musikaliskt lärande, inkluderande de ramar, förutsättningar, traditioner och villkor som styr situationer där musik utgör de olika lärprocessernas innehåll. Därmed behandlas problem i sammanhang där musik ingår eller har ingått i uppfostran, utbildning och undervisning, såväl i formella som icke-formella undervisningskontexter.

Bakgrund
Ämnet musikpedagogik vilar på vetenskaplig grund. Ämnet etablerades som forskningsdisciplin vid Göteborgs universitet under 1980-talet och inrättades som forskarutbildningsämne inom Konstnärliga fakulteten år 2000. Ämnet har sina rötter i musikvetenskap respektive allmänpedagogik. Dess framväxt kan spåras ur ett behov av kunskapsutveckling och forskningsanknytning avseende musikaliskt och musikpedagogiskt utövande.

Forskningsmiljö
Vid institutionen bedrivs forskning och forskarutbildningen inom ämnet. Tillsammans med övriga universitet med musikpedagogisk forskning i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Island ingår Högskolan för scen och musik i nätverket Nordic Network for Music Education Research (NNRME). Internationellt existerar omfattande samarbete, bland annat via nätverken Research in Music Education (RIME), European Association for Music in Schools (EAS). International Society for Music Education (ISME) samt Research in Music Education (RIME).

Forskningsinriktning
Det musikpedagogiska forskningsfältet är tvärvetenskapligt till sin karaktär och använder teorier och metoder från exempelvis pedagogik, sociologi, filosofi, kulturvetenskap och musikvetenskap för att förstå och förklara musikpedagogiska fenomen. Forskningen inriktas mot musikutbildning i olika kontexter och på olika nivåer, men även mot lärande och undervisning utanför formella undervisningsinstitutioner. Didaktiska studier är centrala, liksom studier i relation till samhällsrelaterade utmaningar som exempelvis frågor om jämlikhet och sociala villkor för musikaliskt lärande. För mer ingående beskrivningar av vår musikpedagogiska forskning, se aktuella projekt under rubriken ”Forsknings- och utvecklingsprojekt”.