Arbetsvetare efter examen
Under 2019-2020 genomfördes en alumnundersökning bland studenter som gått arbetsvetarprogrammet under åren 2010-2016. Undersökningen ger en bild av hur studenterna upplevt utbildningen och hur karriären sett ut efter examen.
Var jobbar arbetsvetare?
En tredjedel av alumnerna (33 %) hade redan en anställning när de avslutade sina studier, och inom sex månader hade tre fjärdedelar (75 %) fått jobb. Tio procent valde i stället att studera vidare efter examen.
Bland de som fått jobb direkt angav hela 24 % att det var examensarbetet eller praktikkursen som ingår i programmet som lett till arbete.
En majoritet av arbetsvetarna arbetar statligt eller kommunalt (46 %), men många hamnar också inom den privata tjänstesektorn (38%).
Arbetstitlar bland alumner
Arbetsvetarprogrammet är en bred utbildning som undersöker arbete och arbetsmarknad på olika nivåer. Därför finns en stor spridning i yrkestitlar. Alumnerna har bland annat angett att de jobbar som:
- Projektledare
- Handläggare
- Arbetsförmedlare/Jobbcoach
- Konsult
- Affärsutvecklare
- Forskare
- Arbetsmiljösamordnare
- Socialpedagog
Hälften av alumnerna valde att läsa vidare efter examen och flera kompletterade med utbildningar inom HR-området. Till exempel har 25 % av de som läst vidare tagit en master i Human Resource Management. Det gör att många har titlar inom HR-området:
- HR-specialist
- HR-ansvarig
- HR Business Partner
- Rekryterare
- HR-assistent
- Rekryteringskonsult
Vad gör de på jobbet?
Den stora majoriteten av alumnerna har arbeten som är kvalificerade och motsvarar nivån på deras utbildning (87 %). De allra flesta menar också att de får möjlighet att använda sin arbetsvetenskapliga kompetens i arbetet (80 %).
På frågan om vad de gör på jobbet svarar mellan 45-56 % att de dagligen arbetar med:
- rekrytering
- kompetensförsörjning
- ledningsstöd
- organisationsutveckling
- organisationsförändring
Flera arbetar också med frågor som rör coachning, arbetsmarknadsbevakning, grupputveckling, konflikthantering och projektledning.
Förmågor som alumnerna menar att de har stor användning för i sina arbeten är att kunna:
- självständigt lösa problem
- samarbeta med andra
- tänka självständigt och kritiskt
- identifiera problem
- använda analytisk förmåga
- argumentera och övertyga
- följa kunskapsutvecklingen inom deras fält