University of Gothenburg
Image
Två personer i möte.
Breadcrumb

Arbetsvetare efter examen

Under 2019-2020 genomfördes en alumnundersökning bland studenter som gått arbetsvetarprogrammet under åren 2010-2016. Undersökningen ger en bild av hur studenterna upplevt utbildningen och hur karriären sett ut efter examen.

Var jobbar arbetsvetare?

En tredjedel av alumnerna (33 %) hade redan en anställning när de avslutade sina studier, och inom sex månader hade tre fjärdedelar (75 %) fått jobb. Tio procent valde i stället att studera vidare efter examen.

Bland de som fått jobb direkt angav hela 24 % att det var examensarbetet eller praktikkursen som ingår i programmet som lett till arbete.

En majoritet av arbetsvetarna arbetar statligt eller kommunalt (46 %), men många hamnar också inom den privata tjänstesektorn (38%). 

Arbetstitlar bland alumner

Arbetsvetarprogrammet är en bred utbildning som undersöker arbete och arbetsmarknad på olika nivåer. Därför finns en stor spridning i yrkestitlar. Alumnerna har bland annat angett att de jobbar som:

  • Projektledare
  • Handläggare 
  • Arbetsförmedlare/Jobbcoach
  • Konsult
  • Affärsutvecklare 
  • Forskare
  • Arbetsmiljösamordnare
  • Socialpedagog

Hälften av alumnerna valde att läsa vidare efter examen och flera kompletterade med utbildningar inom HR-området. Till exempel har 25 % av de som läst vidare tagit en master i Human Resource Management. Det gör att många har titlar inom HR-området:

  • HR-specialist
  • HR-ansvarig
  • HR Business Partner
  • Rekryterare
  • HR-assistent
  • Rekryteringskonsult 

Vad gör de på jobbet?

Den stora majoriteten av alumnerna har arbeten som är kvalificerade och motsvarar nivån på deras utbildning (87 %). De allra flesta menar också att de får möjlighet att använda sin arbetsvetenskapliga kompetens i arbetet (80 %).

På frågan om vad de gör på jobbet svarar mellan 45-56 % att de dagligen arbetar med:

  • rekrytering
  • kompetensförsörjning
  • ledningsstöd
  • organisationsutveckling
  • organisationsförändring 

Flera arbetar också med frågor som rör coachning, arbetsmarknadsbevakning, grupputveckling, konflikthantering och projektledning.

Förmågor som alumnerna menar att de har stor användning för i sina arbeten är att kunna:

  • självständigt lösa problem 
  • samarbeta med andra 
  • tänka självständigt och kritiskt
  • identifiera problem
  • använda analytisk förmåga 
  • argumentera och övertyga
  • följa kunskapsutvecklingen inom deras fält

 

Vill du veta mer? Ta del av hela alumnundersökningen!

Alumnundersökning Arbetsvetarprogrammet 2019-2020 (pdf)