Arbetsterapi och habilitering med inriktning mot barn och ungdom
Om kursplanen
Kursens moduler
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs arbetsterapeutexamen 180 högskolepoäng eller motsvarande (examensarbete 15 hp på grundnivå ska ingå).
Innehåll
Kursen syftar till att ge en översikt över hur man kan arbeta som arbetsterapeut inom habilitering.
Generella teorier och modeller för arbete med barn och ungdomar med funktionsnedsättningar inom habilitering presenteras, diskuteras och tillämpas.
Övergripande innehåll:
- Habiliteringens utveckling; uppdrag och organisation
- Ramverket ICF med relevans för sjukdom/skada, funktion, aktivitet, delaktighet och hälsa från olika perspektiv inom habilitering
- Teorier om utveckling och lärande, med relevans för arbete inom habilitering
- Arbetsterapeutiska teorier och modeller för utredning och intervention inom habilitering
- Generella teorier och modeller med relevans för arbete inom habilitering
- Integration av yrkesspecifika och generella teorier och modeller i teamsamverkan
Mål
Kunskap och förståelse
- visa fördjupad förståelse för hur habiliteringens uppdrag/organisation påverkar förutsättningar och möjligheter till professionsutövande,
- visa fördjupad kunskap om hur funktion, aktivitet och delaktighet utvecklas och relaterar till varandra samt till hälsa.
Färdigheter och förmåga
- visa fördjupad färdighet i att självständig kritiskt granska och värdera olika modeller för teoretiskt grundad arbetsterapeutisk praxis med utgångspunkt i en specifik diagnos/problematik,
- utveckla en arbetsterapeutisk ansats för verksamhet baserad på teori, evidens och beprövad erfarenhet, samt redogöra för verksamhetens giltighet och förutsättningar för implementering.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- visa ett reflekterande förhållningssätt till eget och andra yrkesgruppers perspektiv och yrkesutövande inom habilitering,
- diskutera och värdera betydelsen av den terapeutiska användningen av sig själv som professionell utifrån etiska frågeställningar, hållbarhetsperspektiv, mångfalds- och jämlikhetsaspekter.
- identifiera och konkretisera eget behov av ytterligare kunskap för ett livslångt lärande.
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Undervisningen består av föreläsningar och seminarier som ges på distans via digitala verktyg.
Examinationsformer
För godkänt betyg i kursen krävs närvaro och aktivt deltagande* i seminarier och en godkänd skriftlig examination.
Komplettering medges på skriftlig/muntlig examination enligt överenskommelse med kursansvarig. Frånvaro tas igen genom kompletterande uppgift enligt överenskommelse med kursansvarig.
Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, ska sådan begäran inlämnas skriftligt till kursansvarig institution och bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap § 22).
I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska student garanteras minst tre examinationstillfällen (inklusive ordinarie examinationstillfälle) under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen upphört/förändrats.
*Med aktivt deltagande i obligatoriska moment menas att studenten på ett konkret och relevant sätt deltar i det obligatoriska momentet genom att ställa frågor, diskutera och lösa uppgifter.
Betyg
På kursen ges något av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U).
Kursvärdering
Kursutvärdering sker skriftligt med hjälp av ett digitalt kursvärderingsverktyg, samt muntligt i dialog med studenterna. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.
Övriga föreskrifter
Undervisningsspråk: svenska
Undervisning kan i vissa moment komma att ske på engelska.