Bild
Glad kvinna i vit täckjacka samtalar med någon utanför en byggnad
Länkstig

Att studera till logoped

Teodor, Elsa och Felicia berättar om varför de valde logopedprogrammet och hur det är att studera vid Sahlgrenska akademin, Göteborgs universitet.

"...det känns viktigt för mig att få jobba med något där jag kan följa personers utveckling... där jag har möjlighet att specialisera mig och få vara varierad och påhittig i mitt arbete"  // Felicia

"jag är uppvuxen i Göteborg och kanske lite partisk, men tycker att en bättre studentstad får man leta efter, här finns ett stort studentliv att engagera sig i om man vill"  // Elsa

Teodor

Teodor vill i framtiden jobba med människor som behöver utveckla sin röst. Han har själv en bakgrund som sångare och har arbetat med flera olika saker innan han sökte sig till universitetet. Han valde logopedprogrammet eftersom området kändes spännande och outforskat. Samtidigt har det tydliga kopplingar till något som han under lång tid varit intresserad av, nämligen röst och kommunikation.

Vad är det bästa med att plugga till logoped hittills?

– Bredden! Jag har aldrig tänkt på hur många olika delar som faktiskt spelar in i kommunikation förrän jag började läsa om det. Nu tycker jag att det är fantastiskt spännande att börja utveckla tankar om hur man kan underlätta den. Alla är vi beroende av en fungerande kommunikation vilket gör att det känns relevant att jobba med inom så många olika områden.

Vilka förväntningar hade du på utbildningen innan du började? 

– Jag förväntade mig att utbildningen skulle vara ett djupdyk i kommunikation och hur man jobbar för att förbättra den. Att vi skulle vi skulle ta oss ned på nivån där vi försöker förstå hur vårt nervsystem fungerar och hur hjärnan processar språk kom dock som en överraskning. Även om jag till en början blev förskräckt känner jag nu att det är roligt och vill veta mer.

Vad tycker du om studietakten? Varför tycker du det?

– Under första året låg fokus på att tillgodogöra oss grundläggande kunskaper i olika områden (medicin, psykologi och lingvistik) vilket ibland varit ganska tungt och lite rörigt. Nu under tredje och fjärde terminen har det visserligen varit högt tempo men allt eftersom vi börjar rikta in oss mer mot det logopediska yrket tycker jag att det känns lättare då jag förstår sammanhanget bättre.  

Hur är det att studera vid Göteborg universitet? / Kan du beskriva studiemiljön?

– En fördel med GU och Sahlgrenska är att det finns mycket kompetens och resurser. Redan under första året fick vi ta del av många ämneskunniga lärare. Medicinarebergets lokaler är tyvärr utspridda, ibland svåra att hitta och inte helt sällan antingen för stora eller för små, vilket ibland har gjort att jag känt mig lite vilsen. Med det sagt går det alltid att hitta rum för studiero och andra mysiga tillhåll, men man måste veta var man ska leta.

Vad ser du som ditt första jobb efter utbildningen?

– Jag skulle vilja jobba med människor som har stora eller förändrade krav på sin röst och behöver utveckla sin teknik. Det kan komma genom jobbet för lärare, sångare och föreläsare, eller för människor som genomgått könskorrigering. Därför hoppas jag få jobb på en av sjukhusens logopediavdelningar med inriktning på röst och kanske senare jobba i egen regi.

Teodor Söderberg

Bakgrund: 
Estetiska programmet inriktning musik, har sysslat med konst och musik på fritiden, arbetat med olika saker bland annat konstpedagogik för barn och unga. 
Läser nu:
Logopedprogrammet
Om att studera vid Göteborgs universitet: 
En fördel med GU och Sahlgrenska akademin är att det finns mycket kompetens och resurser. Redan under första året fick vi ta del av många ämneskunniga lärare.

Elsa

Elsa hade turen att träffa en logoped som talade väldigt gott om yrket. Logopeden berättade att man kunde jobba med barn, vuxna, personer som haft en stroke, hjälpa personer som genomgått könskorrigeringar att hitta en röst till sin nya identitet och mycket, mycket mer.

– Logopedi handlar alls inte bara om stamning och barn som inte kan säga R vilket många tror. Det är ett väldigt tvärvetenskapligt och brett yrke, och det fastnade jag för, säger Elsa.

Elsa arbetade en period som personlig assistent på en träningsskola. Där jobbade hon dagligen med barn som hade olika begränsningar i kommunikation, språk och tal. Hon berättar:
– Det var väldigt lärorikt att arbeta på träningsskolan och mötena med barnen motiverade mig ytterligare till att söka till logopedprogrammet.

Hur är det att plugga till logoped?

– Första terminerna har väldigt stort fokus på att lägga en kunskapsgrund för att sedan kunna fördjupa sig i det logopediska. Det är tuffa terminer, men det har varit oerhört intressant. Det har verkligen underlättat i våra nuvarande logopediska studier, det gör det lättare att diskutera och förstå det vi läser för tillfället.

– Studietakten kan upplevas som relativt snabb till en början om man är ovan. Jag hade studerat lite på universitet tidigare så visste väl vad som skulle krävas av mig. Men man kommer in i det, bara ta det lugnt och prioritera vila och återhämtning lika mycket som studierna. 

Du går nu fjärde terminen, och har redan varit ute i verksamheter och observerat. Hur var det?

– Ja, vi hade auskultation i termin två och i termin tre där vi fick möjlighet att observera en logopeds arbete på mottagning. Det var jättespännande. Det är lätt att lite glömma av vad en logoped gör när man sitter dagarna i ända och endast studerar, så att få möjligheten att få iaktta verkligheten var väldigt givande och framför allt roligt. Ett toppentillfälle att överösa verksamma logopeder med tusentals frågor, det gjorde jag i alla fall.

Hur är det att plugga på Göteborgs universitet?

Jag gillar Göteborgs universitet. Det är ett stort universitet med många olika fakulteter, så studieplatser finns det oändligt av om man även rör sig bort från Medicinareberget där vi har största delen av vår undervisning.

Var tror du att du kommer jobba efter examen?

När jag började studera på logopedprogrammet var jag väldigt bestämd på att jag skulle jobba med barn. Men ju längre tid jag pluggat desto mer har jag börjat tänka om. Man kan ju arbeta med så mycket olika saker som logoped. Jag vill lära mig mer om hur det är att jobba som logoped inom habilitering och inom skolan först, så får vi se efter det. Men att jag valt rätt program är det ingen tvekan om i alla fall!

Elsa Klarqvist

Bakgrund: 
Estetiskt gymnasieprogram med inriktning musik, tekniskt basår, folkhögskola. Har arbetat inom service och som musiklärare och personlig assistent på en grundsärskola (inriktning träningsskola) med barn i åldrarna 6–15.

Läser nu:
Logopedprogrammet

Det bästa med studierna:
Det bästa med att plugga till logoped är det tvärvetenskapliga.

Felicia

Felicia visste att hon ville jobba med människor. Hon läste på om olika yrken och hittade logopedutbildningen nästan av en slump.  
– Jag tyckte direkt att logoped lät som ett yrke som skulle passa mig. För mig känns det viktigt att få jobba med något där jag kan få vara med och följa personers utveckling, säger Felicia.

– Jag vill också ha möjlighet att specialisera mina kunskaper och få vara varierad och påhittig i mitt arbete, säger Felicia. Att man som logoped dessutom oftast har bra arbetstider tycker Felicia är ett stort plus. 

Är utbildningen som du förväntade dig? 

– Jag hade inga direkta tankar kring hur det skulle vara att läsa till logoped. Det har tagit lite tid för mig att få grepp om logopedyrket som helhet, eftersom vi framförallt läst ingående om medicin, lingvistik och psykologi första året... men det knyts ihop till logopedin mer och mer för varje kurs och det känns så mycket mer självklart nu. 

Vad tycker du om studietakten?

– Det är mycket kurslitteratur på varje kurs och ibland känns tiden otillräcklig, men så länge man har koll på vad det är man förväntas kunna i slutet av kursen så kan man tidigt lägga upp en plan för vad man ska lägga vikt på – och på så sätt minska stressen. Det tycker jag fungerar bra. 

Kan du beskriva studiemiljön? 

– Om man vill sitta i en tyst miljö kan man sätta sig i biblioteket eller boka grupprum, men det gäller det att ha lite framförhållning om man ska lyckas få ett. I övriga lokaler är det ganska mycket ljud (speciellt runt lunch), men om man inte har ont av det så funkar det bra då man har WiFi överallt samt oftast tillgång till plats med eluttag. 

Vad ser du som ditt första jobb efter utbildningen?

– Det ändras från kurs till kurs. Just nu läser vi om afasi och jag känner absolut att jag hade kunnat jobba med den patientgruppen. Jag har ingen speciell åldersgrupp jag vill jobba med, men jag tror jag vill jobba på sjukhus. 

Porträttfoto på Felicia

Felicia Johansson

Bakgrund: Samhällsvetenskapligt program – inriktning samhäll. Arbetat tidigare inom chark och servitris och som bartender, elektronikmontör och orderadministratör.
Läser nu: 
Logopedprogrammet

Det bästa med mina studier:
Mina härliga kurskamrater och att vi för varje kurs blir presenterade för fler och fler inriktningar inom logopedyrket som lockar mig. 

Teodor, Elsa och Felicia intervjuades i januari 2023, under deras fjärde terminen på logopedprogrammet.
TEXT & FOTO: JOSEFIN BERGENHOLTZ

Läs mer och ansök till programmet