Kursplan

Att undervisa tekniska perspektiv på artificiell intelligens

Kurs
TIG143
Grundnivå
7,5 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2024/210
Ikraftträdandedatum
2024-11-15
Beslutsdatum
2024-11-13
Gäller från termin
Höstterminen 2024
Beslutsfattare
Institutionen för tillämpad informationsteknologi

Kursens moduler

Quiz, 1 Högskolepoäng
Laborationer, 2 Högskolepoäng
Lektionsplan, 3,5 Högskolepoäng
Bidrag till diskussion, 1 Högskolepoäng

Inplacering

Kursen ges som fristående kurs.

Behörighetskrav

Godkänt resultat på Verksamhetsförlagd utbildning 2 för gymnasielärare, 7,5 hp eller motsvarande. Minst ett års dokumenterad erfarenhet av arbete som lärare ger också behörighet.

Innehåll

Genom kursen utvecklar studenterna kunskaper om AI och maskininlärning för att kunna undervisa inom detta område på gymnasial nivå. För att göra detta kommer studenterna att lära sig grundläggande begrepp och tekniker inom AI för att förstå dess beståndsdelar och funktioner i förhållande till deras historiska utveckling.

I kursen utforskas olika tillämpningsområden inom AI genom utförande av enkla programmeringsuppgifter som inte kräver förkunskaper. Dessa uppgifter tillsammans med andra verktyg och exempel som används i kursen kommer att utgöra en del av ett bibliotek med resurser som studenterna kommer att använda i kursen och kan använda senare i egen undervisning.

Genom kursen kommer studenterna också att lära sig om olika befintliga verktyg och hur de kan användas i situationer som är relevanta för undervisning på gymnasial nivå. Aktiviteter som använder dessa verktyg kommer att ligga till grund för att undersöka hur olika AI-lösningar kan användas för att lösa problem, kritiskt utvärdera frågor som rör säkerhet, och för att kunna granska framväxande tillämpningar och ny utveckling som en del av en ständigt utvecklande undervisningspraktik.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • visa kunskaper om AI, ur ett tekniskt perspektiv, dess beståndsdelar, funktioner och säkerhet;

Färdigheter och förmåga

  • använda AI i problemlösning;
  • planera och genomföra undervisning om AI i för deltagaren relevanta situationer och utifrån kursens innehåll;

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • följa och kritiskt utvärdera utvecklingen inom AI.

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Undervisningen i kursen bedrivs nätbaserat och kräver därför tillgång till internet. Studenten förväntas deltaga i asynkrona aktiviteter på̊ nätet och har möjligheten till att deltaga i synkrona aktiviteter på plats eller på nätet.

Examinationsformer

Examinationen i kursen kommer att ske genom aktiviteter relaterat till de fyra lärandemålen:

kunna visa kunskaper om AI, ur ett tekniskt perspektiv, dess beståndsdelar, funktioner och säkerhet

  • Genomförande av interaktiva quiz som undersöker kunskap om beståndsdelar, funktioner och säkerhet i förhållande till olika AI-arkitekturer, 1 hp.

kunna använda AI i problemlösning

  • Genomförande av interaktiva laboratorier som innefattar problemlösning med hjälp av AI, 2 hp.

kunna planera och genomföra undervisning om AI i för deltagaren relevanta situationer och utifrån kursens innehåll

  • Utarbetande av en detaljerad lektionsplan som innehåller val av relevanta resurser som ska användas för ett specifikt ämne relaterat till ett tekniskt perspektiv på AI och till studentens egen undervisningskontext, 3,5 hp.

kunna följa och kritiskt utvärdera utvecklingen inom AI

  • Bidrag till modererad diskussionsforum som innebär att reflektera över framväxande AI-teknik och AI-tillämpningar på basis av kunskap om hur AI-system fungerar, 1 hp.

Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).

Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.

Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.

Betyg

På kursen ges något av betygen Godkänd (G) eller Underkänd (U). För att få betyget G på hela kursen krävs betyget G på samtliga delar av examinationen.

Kursvärdering

Efter avslutad kurs genomförs en kursvärdering. De deltagande studenterna ges möjlighet attmedverka anonymt. Kursvärderingar genomförs nätbaserat. Resultatet sammanställs avkursansvarig och görs tillgänglig för studenterna. Eventuella åtgärder med anledning avkursvärderingens resultat redovisas. Sammanställningen av kursvärderingen görs ocksåtillgä nglig för nya studenter vid starten av nästkommande kurstillfälle.