Kursplan

Bild 3 för lärare åk 7-9

Kurs
L9BD31
Grundnivå
15 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2024/3
Ikraftträdandedatum
2024-08-05
Beslutsdatum
2024-06-24
Gäller från termin
Höstterminen 2024
Beslutsfattare
HDK-Valand - Högskolan för konst och design

Kursens moduler

Bedömning och planering i ämnet bild, del 1, 6 Högskolepoäng
Bedömning och planering i ämnet bild, del 2, 9 Högskolepoäng

Inplacering

Kursen är en programkurs som även kan ges som fristående kurs.

Kursen ingår i Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 (L1Ä79).

Behörighetskrav

Godkända kurser

  • Bild 1 för lärare åk 7-9, 15 hp (L9BD11)
  • Bild 2 för lärare åk 7-9, 15 hp (L9BD21).

Behörig till kursen är även sökande med konstnärlig utbildning om minst 60 hp inom bild- och formområdet eller lärarexamen med minst 30 hp i bild.

Innehåll

Kursen behandlar bilddidaktik, styrdokument och bedömning av praktiskt bildarbete i relation till processbaserat lärande i bild. Studenten utvecklar kunskaper för att kunna planera undervisning, återkoppla, värdera och bedöma barn och ungas bildarbeten med ett yrkesprofessionellt förhållningssätt utifrån aktuella styrdokument samt etiska förhållningssätt.

Kursen innehåller egen bildframställning med fokus på hur bilduppgifter kan utformas och förstås i relation till grundskolans kurs- och läroplan. Studenten utvecklar förståelse för bildlärarrollen samt reflekterar över elevernas förutsättningar för lärande genom ämnesspecifika miljöer och bildundervisningens olika lärverktyg.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna

Kunskap och förståelse

  • förklara olika sätt att värdera och bedöma barns och ungas bildarbete med utgångspunkt i grundskolans kursplan i bild
  • redogöra för grundskolans bildkursplan och sätta den i relation till gymnasieskolans kursplaner för bild
  • reflektera över elevers förutsättningar för lärande vid planering och genomförande av undervisning, ämnesspecifika miljöer, bedömning och dokumentation av bildarbete

Färdigheter och förmåga

  • planera undervisning i relation till grundskolans bildkurs- och läroplan
  • genomföra egna och andras bilduppgifter och kritiskt reflektera över bedömning i bild
  • tillämpa ett undersökande förhållningssätt genom praktiskt arbete i analoga trycktekniker

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • resonera kring bedömning och värdering i relation till processbaserat lärande i bild
  • resonera kring bildlärarrollen och ämnesdidaktiska överväganden i relation till bedömning
  • kritiskt reflektera över användning av läromedel och andra lärverktyg i bildundervisning.

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Undervisningen sker genom workshoppar, föreläsningar, handledning, och seminarier.

Undervisningsspråket är svenska.

Examinationsformer

Lärandemålen examineras genom

  • seminarier
  • praktiskt bildarbete
  • skriftlig inlämning
  • muntliga presentationer.


Komplettering av examinerad studentprestation kan komma att medges. Möjligheten till komplettering bedöms individuellt och beslutas av examinator. Komplettering skergenom de uppgifter som examinator bestämmer och inom angiven tidsram.

Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, bör sådan begäran inlämnas skriftligt till institutionen och ska bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap 22§).

Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.

I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska student garanteras minst tre examinationstillfällen (inklusive ordinarie examinationstillfälle) under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen upphört/förändrats. Vad avser praktik och verksamhetsförlagd utbildning gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Betyg

På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).

För betyg Godkänd (G) skall den studerande kunna:

  • visa att de kunskaper som beskrivs i kursinnehållet och dess målbeskrivning är uppnådda
  • visa att denne i huvudsak tillgodogjort sig innehållet i kursmoment, litteratur och föreläsningar på de områden som efterfrågas

För betyg Väl godkänd (VG) skall den studerande, förutom de som anges för betyget Godkänd (G) kunna:

  • visa förmåga till analys samt kunna generalisera förvärvade erfarenheter och
    kunskaper för användning i nya sammanhang och situationer
  • visa förmåga att kunna inta olika perspektiv på undervisning och lärande
  • visa på särskild tydlighet och självständighet i framställningar, i sin användning av begrepp, i sina redogörelser för olika förhållanden och ståndpunkter.

Kursvärdering

Studenterna utvärderar kursen skriftligt och muntligt i samband med kursslut. En sammanfattning av utvärderingens resultat ligger till grund för utformningen av kommande kurstillfälle. Resultatet förmedlas till de studenter som genomfört kursen och muntligt vid kursstart till de studenter som ska påbörja kursen.

Övriga föreskrifter

Studenten står själv för kostnader för material.