Kursplan

Dataanalys för nationalekonomi och finans

Data Analytics for Economics and Finance

NEK310
Grundnivå
7,5 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2024/903
Ikraftträdandedatum
2025-01-20
Beslutsdatum
2024-08-13
Gäller från termin
Vårterminen 2025
Beslutsfattare
Institutionen för nationalekonomi med statistik

Kursens moduler

Tentamen, 7,5 Högskolepoäng
Inlämningar, 0 Högskolepoäng
Hållbarhetsdagen, Solutions, 0 Högskolepoäng

Inplacering

Kursen är en 7,5hp fristående fördjupningskurs i nationalekonomi/finans/statistik på grundnivå.

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs 30hp genomgångna kurser i statistik, varav minst 15 hp ska vara avslutade, eller minst 60 hp genomgångna kurser i finansiell ekonomi varav minst 45hp avslutade, eller minst 60 hp genomgångna kurser i nationalekonomi varav minst 45hp avslutade.

Innehåll

Kursen behandlar metoder för att utföra sammanslagningar och filtreringar av datamängder, datakvalitetsanalyser, visualiseringar av data samt metoder för maskininlärning.

Sådana metoder implementeras i en dator med hjälp av något lämpligt programpaket. Därför är kursen till stor del uppbyggd kring datorbaserade projektarbeten.

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

1. Utföra sammanslagningar och filtreringar av datamängder
  2. Analysera datakvalitet
  3. Visualisera datamängder
  4. Utföra basal maskininlärning

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Kursens innehåll presenteras främst vid föreläsningar. En stor del av kunskapsinhämtningen på kursen sker genom eget arbete.

Undervisningsspråk: engelska

Examinationsformer

Lärandemålen examineras genom skriftliga inlämningsuppgifter och skriftlig tentamen. För att bli godkänd på kursen krävs godkänt resultat på båda dessa delar. För godkänt resultat på inlämningsuppgifterna krävs att samtliga uppgifter godkänns inom samma eller maximalt två anslutande kurstillfällen.

Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, bör sådan begäran inlämnas skriftligt till institutionen och ska bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap 22§).

Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.

I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska student garanteras minst tre examinationstillfällen (inklusive ordinarie examinationstillfälle) under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen upphört/förändrats. Vad avser praktik och verksamhetsförlagd utbildning gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Betyg

På kursen ges något av betygen Utmärkt (A), Mycket bra (B), Bra (C), Tillfredställande (D), Tillräcklig (E) och Underkänd (F).

Kursvärdering

Kursvärdering sker digitalt och anonymt vid kursens slut. Enkätmaterialet sammanställs och behandlas på kursnämnd, där resultatet från kursvärderingen och förslag på eventuella förbättringsåtgärder diskuteras.

Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg förmedlas till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.