Delegering av den verkställande makten: Dilemman och institutionella lösningar
Delegation to the Executive: Dilemmas and Institutional solutions
Om kursplanen
Kursens moduler
Inplacering
Kursen är en valbarkurs inom Statsvetarprogrammet. Kursen kan även läsas som fristående kurs och för utbytesstudenter. Kursen är en fördjupningskurs i statsvetenskap.
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs godkänt i minst 60 högskolepoäng samhällsvetenskapliga ämnen eller motsvarande. Dessutom krävs språkkunskaper motsvarande Engelska 6/Engelska B.
Innehåll
Kursen fokuserar på den andra länken i delegeringskedjan, det vill säga delegering till ministrar. Principal-agent teorin används för att behandla uppkomsten av maktförskjutningar (eng. ”agency loss”) och dess institutionella lösningar i fyra olika politiska system: Parlamentariskt, både Westminster- och konsensusmodellen, presidentiell modell och semi-presidentiell modell. Studenterna kommer att bekanta sig med olika typer av maktförskjutningar (eng. ”policy drift”, ”shirking” och ”rent-seeking”) och grunderna till maktförskjutningar. Detta med hänsyn taget till tre olika nivåer (institutionell, kontextuell, och personlig) såväl som till ex-ante som ex-post lösningar på maktförskjutningarna.
Kursen ger studenterna en deduktiv ingång till förklaringar av den sociala verkligheten, och grunderna inom jämförande empirisk analys. Olika lärandeaktiviteter (se nedan) har arbetats fram för att uppmuntra studenterna att tänka systematiskt och kritiskt.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- Redogöra för grunderna i den så kallade principal-agent-teorin;
- Kritiskt tillämpa principal-agent teorin och redogöra för när maktförskjutningar (eng. ”agency loss”) uppkommer i det andra steget i delegeringskedjan (till ministrar) i fyra olika politiska system: Parlamentariskt, både Westminster- och konsensusmodellen, presidentiell modell och semi-presidentiell modell.
- Kritiskt tillämpa principal-agent teorin för att redogöra för de huvudsakliga institutionella lösningarna för att motverka maktförskjutningar (eng. ”agency loss”) inom de olika politiska systemen;
- Redogöra för forskningslitteratur som behandlar frågor om delegering till ministrar;
- Redogöra för forskningsdesign och forskningsmetoder som används inom forskningslitteraturen om delegering till ministrar.
Färdigheter och förmåga
- Värdera och kritiskt granska empiriska resultat från forskningslitteraturen
- Självständigt arbeta fram en jämförande fallstudie som antingen belyser uppkomsten av, eller lösningar på maktförskjutningar (eng. ”agency loss”);
- Självständigt underbygga fallstudien med detaljerade och granskade fakta;
- Självständigt författa två forskningsrapporter som behandlar dilemman inom delegering till den verkställande makten: (1) en fallstudie rörande ett särskilt politiskt system, och (2) en jämförelse av två fall från olika politiska system;
- Självständigt skriva en text i enlighet med god akademisk standard;
- Identifiera luckor inom forskningslitteraturen;
- Förbereda en presentation tillsammans med andra studenter;
- Effektivt kommunicera resultaten av slutexaminationen till studentgruppen.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Kritiskt granska åtaganden och den logiska konsistensen inom principal-agent teorin;
- Kritiskt granska överensstämmelsen mellan teoretiska förutsägelser från principalagent teori och de empiriska resultaten;
- Kritiskt jämföra de institutionella lösningarna på problem med maktförskjutningar (eng. ”agency loss”) inom olika politiska system;
- Kritiskt granska olika forskningsdesign och forskningsmetoder som används inom kurslitteraturen;
- Kritiskt granska forskningsläget inom litteraturen om delegering till ministrar och identifiera potentiella framtida forskningsområden.
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Undervisningen sker genom föreläsningar, seminarier och individuella tutorials.
Studenter kommer även att behöva ägna sig åt självständiga studier genom att läsa kurslitteraturen, söka fram lämpliga fallstudier samt detaljerade och granskade fakta för att belysa den valda komponenten inom principal-agent teorin.
Undervisningsspråk: engelska
Examinationsformer
Kursen examineras genom två skriftliga uppgifter – ett kort paper (2 högskolepoäng) och en slutuppgift (4 högskolepoäng), samt deltagande i tre obligatoriska seminarier (1,5 högskolepoäng).
Student som inte kunnat närvara vid det obligatoriska seminariet kommer att behöva göra en alternativ uppgift (se kursguide).
Komplettering av examinerad studentprestation medges. Om studenten inte lämnar in komplettering inom utsatt tid ska studenten underkännas på examinationsuppgiften.
Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle ska sådan begäran inlämnas skriftligt till kursansvarig institution och bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF6 kap 22§).
Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.
Minst fem tillfällen ska erbjudas studenterna att genomgå prov för att få godkänt resultat på en kurs eller del av en kurs (HF6 kap 21§).
I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska studenten i normalfallet garanteras tillgång till minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) under en tid av åtminstone ett år med utgångspunkt i kursens tidigare uppläggning. Detta får inte strida mot HF 6 kap 21§.
Betyg
På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).
För ett godkänt betyg (G) på kursen behöver studenten få godkänt betyg (G) i alla uppgifter. För att få ett väl godkänt betyg (VG) behöver studenten få väl godkänt (VG) på slutuppgiften, och godkänt (G) på alla andra uppgifter.
Medverkan i seminarier och den kortade skriftliga examinationen betygsätts med godkänd (G) eller underkänd (U). Kraven för godkänt betyg (G) specificeras i kursguiden.
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av synpunkter på kursen genom en kursvärdering. Resultat och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.