Kursplan

Digitalisering och styrning

Kurs
FEK211
Grundnivå
15 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2024/1573
Ikraftträdandedatum
2024-09-02
Beslutsdatum
2024-05-30
Gäller från termin
Höstterminen 2024
Beslutsfattare
Företagsekonomiska institutionen

Kursens moduler

Digitalisering och styrning, tentamen, 5 Högskolepoäng
Digitalisering och styrning, projektarbete, 2,5 Högskolepoäng
Logistik, tentamen, 4,5 Högskolepoäng
Logistik, projektarbete, 2 Högskolepoäng
Logistik, laborationer, 1 Högskolepoäng
Datadrivet beslutsfattande, tentamen, 3,5 Högskolepoäng
Datadrivet beslutsfattande, projektarbete, 3 Högskolepoäng
Datadrivet beslutsfattande, laborationer, 1 Högskolepoäng

Inplacering

Kursen ges som fristående kurs.

Kursen kan ingå i följande program: 1) Ekonomie kandidatprogram (S1EKA)

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs att studenten genomgått FEK101 Företagsekonomi, Organisation och ledarskap, 7,5 hp, FEK102 Företagsekonomi, Marknadsföring, 7,5 hp, FEK103 Företagsekonomi, Externredovisning, 7,5 hp och FEK104 Företagsekonomi, Ekonomistyrning, 7,5 hp alternativt FEG100 Företagsekonomi 1, 30 hp, eller motsvarande kurs.

Innehåll

Kursen Digitalisering och styrning, 15 hp, består av två delkurser. Den första delkursen är mer generell och behandlar hur digitalisering påverkar organisationer och deras styrning. Delkursen läses av alla studenter gemensamt. Delkurs två utgörs av ett val mellan två specifika tillämpningsområden: logistik eller datadrivet beslutsfattande.

• Delkurs 1 Digitalisering och styrning, 7,5 hp.
Studenten väljer en av nedanstående delkurser:
• Delkurs 2 Logistik, 7,5 hp
• Delkurs 3 Datadrivet beslutsfattande, 7,5 hp

Inom ramen för dessa delkurser finns inslag av gästföreläsare från näringslivet och/eller studentbesök på företag/arbetsplatser samt laborationer. Även frågor som berör hållbar utveckling och etiska aspekter av informationssystem kommer att beröras under kursen.


Delkurser
1. Digitalisering och styrning (Digitalization and Management), 7,5 hp
Betygsskala: Utmärkt (A), Mycket bra (B), Bra (C), Tillfredställande (D), Tillräcklig (E) och Underkänd (F)


Innehåll
Delkursen är baserad på en kombination av teori och praktik. Den teoretiska delen syftar till att ge studenten förståelse för och kunskap om vad ett affärssystem är, hur det fungerar och vilka utmaningar som affärssystem skapar i organisationer. Vidare behandlas digitaliseringens inverkan på företag och organisationer, den tekniska utvecklingens betydelse för företagens strategi och styrning, samt den branschförskjutning som skett i samband med den ökade digitaliseringen.


Den praktiska delen består i att studenten får bekanta sig med ett marknadsledande affärssystem och testa hur ett sådant fungerar, prova på en form av förenklad prediktiv analys, samt genomföra ett grupparbete som tar fasta hur på digitalisering och digitala tekniker påverkar dagens företag och organisationer. Genom att använda dessa verktyg ges tillfälle att praktiskt tillämpa teoretiska kunskaper.


Lärandemål
Efter godkänd delkurs ska studenten kunna:

  1. Förklara vad som menas med affärssystem och hur digitalisering och teknisk utveckling leder till förändringar i strategi och styrning av organisationer.
  2. Förklara och exemplifiera vilka väsentliga aspekter som behöver beaktas vid affärssystemsrelaterade investeringar.
  3. Visa grundläggande kunskap om användning av affärssystem och prediktiv analys för att lösa arbetsuppgifter som utförs inom en organisation.
  4. Kritiskt förhålla sig till begrepp och aktuella frågeställningar som diskuteras i kursen.

Former för undervisning
Föreläsningar, gästföreläsningar, seminarier och laborationer.


Former för bedömning
Lärandemål 1 och 2 examineras genom en individuell skriftlig tentamen.
Lärandemål 3 examineras ett projektarbete som genomförs i grupp.
Lärandemål 4 examineras genom den skriftliga tentamen, projektarbetet och seminarier.

Av resursskäl kan projektarbetet endast genomföras och examineras inom ramen för kurstillfället.


Betyg
Betygsskala: Utmärkt (A), Mycket bra (B), Bra (C), Tillfredsställande (D), Tillräcklig (E) och Underkänd (F).
För ett godkänt delkursbetyg krävs att samtliga lärandemål är uppfyllda. Det innebär att det krävs godkänt på den individuella skriftliga tentamen (A–E), ett godkänt projektarbete (A-E) och godkända seminarier (G). Poäng på från den godkända skriftliga tentamen och det godkända projektarbetet läggs samman och översätts till betyg A-F för delkursen.


2. Logistik (Logistics), 7,5 hp
Betygsskala: Utmärkt (A), Mycket bra (B), Bra (C), Tillfredställande (D), Tillräcklig (E) och Underkänd (F)


Innehåll
Delkursen ger en översikt av möjliga tillämpningar av informationsteknik (IT) inom logistikområdet och ett antal av tillämpningarna studeras utförligare.


Lärandemål
Efter godkänd delkurs ska studenten kunna:

  1. Beskriva och förklara grundläggande terminologi och begrepp inom IT-området, samt beskriva och förklara centrala tillämpningar av informationssystem inom logistikområdet och hur dessa tillämpningar kan bidra till att skapa värde i en organisation.
  2. Förklara och exemplifiera hur IT-stöd inom logistikområdet kan bidra till att skapa värde i en organisation.
  3. Genomföra enklare övningar i ett urval av IT-stöd inom logistikområdet.
  4. Utifrån relevant teori kunna analysera och bedöma etiska aspekter av informationssystem.


Former för undervisning

Föreläsningar, seminarier, studiebesök och laborationer.


Former för bedömning

Lärandemål 1 examineras genom individuell skriftlig tentamen.
Lärandemål 2 examineras genom ett projektarbete, som genomförs i grupp och presenteras muntligt och skriftligt.
Lärandemål 3 examineras genom två laborationer.
Lärandemål 4 examineras genom den skriftliga tentamen och projektarbetet.

Gästföreläsningar och laborationer med närvarokrav kan förekomma under kursen. Vid frånvaro från obligatoriska moment krävs att en kompletteringsuppgift genomförs inom föreskriven tid.

Av resursskäl kan projektarbete och laborationer endast genomföras och examineras inom ramen för kurstillfället.


Betyg
Betygsskala: Utmärkt (A), Mycket bra (B), Bra (C), Tillfredsställande
(D), Tillräcklig (E) och Underkänd (F).
För ett godkänt delkursbetyg krävs att samtliga lärandemål är uppfyllda. Det innebär att det krävs godkänt på den individuella skriftliga tentamen (A–E) och godkänt på laborationer och projektarbete (G). De obligatoriska momenten i delkursen måste också vara uppfyllda. Poäng på tentamen och projektarbete läggs samman och översätts till betyg A-F för delkursen.


3. Datadrivet beslutsfattande (Data-Driven Decision-Making), 7,5 hp
Betygsskala: Utmärkt (A), Mycket bra (B), Bra (C), Tillfredställande (D), Tillräcklig (E) och Underkänd (F)


Innehåll
Delkursen består av två delar, en teoretisk och en praktisk. Den teoretiska delen inleds med en översikt av alternativa modeller avseende beslutsfattande i relation till ekonomistyrning. Denna del avslutas med en genomgång av modeller för datadrivet beslutsfattande. Syftet med den teoretiska översikten är att bättre förstå de processer som ingår i beslutsfattande inom organisationer.

Den praktiska delen börjar med att studenten bekantar sig med digitala beslutssystem och löser en enklare uppgift. Därpå arbetar studenten med en mer komplex uppgift som utgör underlag till ett datastyrt beslutsfattande. Syftet med den praktiska delen är att studenten självständigt utför ett arbete baserat på analys av relevant data för att förbättra precision och effektivitet i beslutsfattandet genom att använda sig av datainsikter, trender och mönster.


Lärandemål
Efter godkänd delkurs ska studenten kunna:

  1. Muntligt och skriftligt förklara relevanta aspekter avseende beslutsstödsystem, beslutsfattande och datadrivet beslutsfattande.
  2. Använda ett beslutsstödsystem för att lösa en enklare uppgift inom en organisation.
  3. Kunna genomföra en dataanalys i syfte att ta fram underlag för datadrivna beslut.
  4. Kritiskt förhålla sig till definitioner och aktuella frågeställningar som diskuteras i kursen.


Former för undervisning

Föreläsningar, gästföreläsningar, seminarier, laborationer och projekthandledning.


Former för bedömning
Lärandemål 1 examineras genom individuell skriftlig tentamen och ett projektarbete som genomförs i grupp.
Lärandemål 2 examineras genom två laborationer.
Lärandemål 3 examineras genom projektarbetet.
Lärandemål 4 examineras genom den skriftliga tentamen, projektarbetet och seminarier.


Alla studenter ska enskilt vara förberedda på att i relation till projektarbetet presentera en lösning vid det examinerande seminarietillfället.


Gästföreläsningar och laborationer med närvarokrav kan förekomma under kursen. Vid frånvaro från obligatoriska moment krävs att en kompletteringsuppgift genomförs inom föreskriven tid.


Av resursskäl kan projektarbete och laborationer endast genomföras och examineras inom ramen för kurstillfället.


Betyg
Betygsskala: Utmärkt (A), Mycket bra (B), Bra (C), Tillfredsställande (D), Tillräcklig (E) och Underkänd (F).
För ett godkänt delkursbetyg krävs att samtliga lärandemål är uppfyllda. Det innebär att det krävs godkänt på den individuella skriftliga tentamen (A–E), godkänt projektarbete (A-E) samt godkänt på laborationer (G) och seminarieuppgifter (G). De obligatoriska momenten i delkursen måste också vara uppfyllda. Poäng på skriftlig tentamen och projektarbete läggs samman och översätts till betyg A-F för delkursen.

Mål

Lärandemål finns angivna för respektive delkurs under rubriken "Innehåll".

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Se respektive delkurs under "Innehåll" ovan.


Undervisningsspråk: svenska
Undervisning på engelska kan förekomma.

Examinationsformer

Se respektive delkurs under "Innehåll" ovan.


Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, bör sådan begäran inlämnas skriftligt till institutionen och ska bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap 22§).

Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.

I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska student garanteras minst tre examinationstillfällen (inklusive ordinarie examinationstillfälle) under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen upphört/förändrats. Vad avser praktik och verksamhetsförlagd utbildning gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Betyg

På kursen ges något av betygen Utmärkt (A), Mycket bra (B), Bra (C), Tillfredställande (D), Tillräcklig (E) och Underkänd (F).

För ett godkänt kursbetyg krävs ett godkänt betyg för delkurs 1 i kombination med ett godkänt kursbetyg i den valda tillämpningskursen. Poäng från poängsatta examinerande moment i respektive delkurs summeras och översätts till ett helkursbetyg.


Betyg (Benämning) Karakteristik:
A (Utmärkt) Ett framstående resultat som är utmärkt vad gäller teoretiskt djup, praktisk relevans, analytisk förmåga och självständighet.

B (Mycket bra) Ett mycket bra resultat som karakteriseras av mycket bra teoretiskt djup, praktisk relevans, analytisk förmåga samt självständighet.

C (Bra) Ett bra resultat som karakteriseras av bra teoretiskt djup, praktisk relevans, analytisk förmåga samt självständighet.

D (Tillfredsställande) Ett resultat som är tillfredsställande vad gäller teoretiskt djup, praktisk relevans, analytisk förmåga och självständighet.

E (Tillräcklig) Ett resultat som möter minimikraven vad gäller teoretiskt djup, praktisk relevans, analytisk förmåga och självständighet, men inte mer.

F (Underkänd) Ett resultat som är otillräckligt vad gäller teoretiskt djup, praktisk relevans, analytisk förmåga och självständighet.


Enskilda examinationsmoment i kursen kan ha betygsskala UG (underkänt/godkänt).

Kursvärdering

Kursvärdering sker anonymt digitalt via kursens hemsida alternativt via skriftlig enkät som delas ut i anslutning till det sista schemalagda lektionstillfället för respektive delkurs eller i anslutning till tentamen. Resultatet av kursvärderingen ska kommuniceras via kursmöte och kurshemsida.
Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.

Övriga föreskrifter

Kursen kan inte ingå i de 90 hp med successiv fördjupning som krävs i huvudområdet företagsekonomi för en kandidatexamen.