Fältstudiebaserade metoder och analyser i religionsvetenskap

RT2710

Application code
GU-12377

Om utbildningen

Kursen behandlar och diskuterar metoder och analys inom kvalitativa och kvantitativa religionsvetenskapliga fältstudier. Du får kunskap om olika metoder för insamling såsom intervjuer, enkäter och observationer liksom analys av kvalitativt och kvantitativt material, till exempel tematisering av intervju- och samtalsbaserat material. Du utvecklar din förståelse för för- och nackdelar med olika typer av projektdesign utifrån metodologiska, praktiska och etiska perspektiv. Du får göra en begränsad undersökning (pilotstudie), från projektplan, materialinsamling, materialanalys och tolkning till redovisning. Du tränar dig på att söka vetenskaplig litteratur och artiklar med hjälp av gängse informationssökningsverktyg, liksom att granska religionsvetenskapliga artiklar.

Behörigheter och urval

Behörighet

Kandidatexamen alternativt avslutade kurser om minst 180hp på grundnivå, varav minst 90hp med progression i något huvudområde där det ingår ett kandidatexamensarbete om minst 15hp. Behörig är också den som har motsvarande utländsk utbildning eller som har motsvarande förkunskaper enligt tidigare studieordning. Dessutom krävs språkkunskaper motsvarande Engelska A/Engelska 5.

Urval

Högskolepoäng, max 165 hp.