Förberedande kurs i svenska som främmande språk

Studietakt
Undervisningstid
Dag
Studieort
Göteborg
Undervisningsspråk
Start/slut
Ansökningsperiod
Anmälningskod
GU-28004
Kursinnehåll

Kort om kursen

Kursen ger ökade färdigheter i att förstå, tala och skriva svenska genom övningar i hörförståelse, uttal och muntlig interaktion, muntlig produktion och skriftlig färdighet med inriktning mot högskolestudier och/eller arbetsliv. Godkänt resultat på kursen ger behörighet att fortsätta på SW1705 Behörighetsgivande kurs i svenska som främmande språk vilket motsvarar nivå C1 enligt Europarådets självbedömningsskala, motsvarande SV3/SVA3. Kursen ges som förutbildning och kan inte ingå i en examen på högskolenivå.

Om utbildningen

Kurserna SW1703 Förberedande kurs i svenska som främmande språk och SW1705 Behörighetsgivande kurs i svenska som främmande språk ersätter den tidigare kursen SW1702 Behörighetsgivande kurs i svenska för nyanlända.

Genom övningar i hörförståelse, uttal och muntlig interaktion, muntlig produktion och skriftlig färdighet får du ökade färdigheter i att förstå, tala och skriva svenska. Kurserna behandlar även den svenska universitetsvärldens övergripande struktur och organisation inklusive studentserviceverksamhet.

Kursen ges på helfart under en termin. Godkänt resultat på kursen ger behörighet att fortsätta på SW1705 Behörighetsgivande kurs i svenska som främmande språk. Läser du båda kurserna kan du få behörighet i svenska för högskolestudier på C1-nivå.

Ansökan till kursen består av en ansökan via www.antagning.se + ett antagningsprov. Läs mer nedan under "Instruktioner för anmälan".

Kursen är fri från studieavgifter men studenter från länder utanför EU/EES, eller Schweiz kan behöva betala en anmälningsavgift till antagningen. Mer information om detta hittar du på antagningens webbsida.

Behörigheter och urval

Behörighet

Grundläggande behörighet (med undantag för kravet på svenska och engelska). Utöver den grundläggande behörigheten krävs godkänt resultat på antagningsprovet till kursen.

Instruktioner för ansökan

Ansökan till kursen består av en ansökan via www.antagning.se + ett antagningsprov. När du ansöker behöver du ladda upp dina gymnasiebetyg tillsammans med din ansökan.

Antagningsprovet ges av institutionen för svenska, flerspråkighet och språkteknologi och som sökande blir du automatiskt anmäld till antagningsprovet.

Provet skrivs på plats i en av våra provsalar vid Göteborgs Universitet på dagtid den 27 oktober. Det går inte att delta på distans. Mer information kommer inom kort.

Urval

Betyg (34 %), högskoleprov (33 %) och högskolepoäng, max 165 hp (33 %)