Kursplan

Förberedande kurs i svenska som främmande språk

SW1703
30 förutbildningspoäng

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2024/35
Ikraftträdandedatum
2025-01-20
Beslutsdatum
2024-07-03
Gäller från termin
Vårterminen 2025
Beslutsfattare
Institutionen för svenska, flerspråkighet och språkteknologi

Kursens moduler

Språkfärdighetskurs I: Muntligt prov på B1-nivå , 7,5 Högskolepoäng
Språkfärdighetskurs I: Skriftligt prov på B1-nivå, 7,5 Högskolepoäng
Språkfärdighetskurs II: Muntligt prov på B2-nivå , 7,5 Högskolepoäng
Språkfärdighetskurs II: Skriftligt prov på B2-nivå , 7,5 Högskolepoäng

Ämnesgrupp

Svenska som andraspråk

Inplacering

Kursen ges som förutbildning och kan ej ingå i en examen på högskolenivå.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet (med undantag för kravet på svenska och engelska). Utöver den grundläggande behörigheten krävs godkänt resultat på antagningsprovet till kursen.

Kursen består av en termin och 2 delkurser.

Kursen ger ökade färdigheter i att förstå, tala och skriva svenska genom övningar i hörförståelse, uttal och muntlig interaktion, muntlig produktion och skriftlig färdighet med inriktning mot högskolestudier och/eller arbetsliv. Kursen behandlar även den svenska universitetsvärldens övergripande struktur och organisation inklusive studentserviceverksamhet.

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

• visa kunskaper och färdigheter i svenska på nivå B2 enligt Europarådets självbedömningsskala med särskilt fokus på de kunskaper och färdigheter som behövs för högskolestudier
  • ha kännedom om övergripande struktur och organisation för lärosäten i Sverige inklusive studentserviceverksamhet
  • delta aktivt i vanligt förekommande arbetssätt på universitetet.

Mer specifika mål anges under respektive kursmoment:

Språkfärdighetskurs I, 15 fup

• visa på kunskaper och färdigheter i svenska på nivå B1 enligt Europarådets självbedömningsskala med särskilt fokus på de kunskaper och färdigheter som behövs för högskolestudier

Språkfärdighetskurs II, 15 fup

• visa på kunskaper och färdigheter i svenska på nivå B2 enligt Europarådets självbedömningsskala med särskilt fokus på de kunskaper och färdigheter som behövs för högskolestudier

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Undervisningen sker i form av lektioner, seminarier, studiebesök och grupparbeten ur ett studentcentrerat perspektiv. Undervisningen och de studerandes progression utvärderas återkommande för att undervisningen ska kunna individanpassas.

Undervisningsspråk: svenska

Examinationsformer

I vilken grad studenten uppnått kursens mål prövas genom skriftliga och muntliga uppgifter samt salstentamen/hemtentamen. Olika examinationsformer tillämpas beroende på momentens innehåll och upplägg. Utvärdering och bedömning av uppgifter sker kontinuerligt.

På moment som examineras löpande gäller obligatorisk närvaro. Obligatoriska kursmoment, examinationstillfällen och datum för större inlämningsuppgifter framgår av kursschema.

Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, bör sådan begäran inlämnas skriftligt till institutionen och ska bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap 22§).

Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.

I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska student garanteras minst tre examinationstillfällen (inklusive ordinarie examinationstillfälle) under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen upphört/förändrats. Vad avser praktik och verksamhetsförlagd utbildning gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Student som ligger nära gränsen för godkänt betyg kan av examinator under vissa förutsättningar få utföra kompletterande uppgifter istället för omtentamen. Dessa kompletteringar ska ske genom muntliga och/eller skriftliga uppgifter som examinator bestämmer och inom den tidsram som examinator anger, dock inte senare än innevarande termin.

Den som godkänts i prov får ej undergå förnyat prov för högre betyg.

Endast hjälpmedel som godkänts av examinator får användas vid examination. Det gäller såväl digitala som analoga hjälpmedel eller samarbete.

Betyg

På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).

Kursvärdering

Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.

Övriga föreskrifter

För att få godkänt på hela kursen krävs godkänt resultat på alla delkurser. Godkänt resultat på kursen ger behörighet att fortsätta på SW1705 Behörighetsgivande kurs i svenska som främmande språk som har mål för nivå C1 enligt Europarådets självbedömningsskala motsvarande SV3/SVA3.

SW1703 och SW1705 ersätter tillsammans SW1702 Behörighetsgivande kurs i svenska för nyanlända, 60 förutbildningspoäng.