Fritidspedagogik i fritidshem 1
Kort om kursen
Arbetar du i fritidshem, saknar lärarutbildning och är intresserad av att fördjupa dina kunskaper inom det fritidspedagogiska fältet? Denna kurs riktar sig i första hand till dig som saknar behörighet inom fritidspedagogik, men den är även öppen för alla som önskar fördjupa sig i fritidspedagogik på en grundläggande nivå.
Om utbildningen
Kursen behandlar fritidshemmets uppdrag, innehåll och arbetssätt. Den är utformad för dig som vill stärka din kompetens och få nya pedagogiska verktyg i ditt uppdrag som lärare i fritidshem. I kursen prövar du din förmåga att planera, genomföra, dokumentera och utvärdera fritidspedagogisk undervisning. Du kommer att lära dig om lärandeteorier och konkreta metoder som du kan tillämpa i ditt dagliga arbete som lärare i fritidshem. Dessutom får du bekanta dig med praktiskt och estetiskt innehåll samt metoder för hur du kan integrera dessa i fritidspedagogiskt temaarbete. Ett aktionsforskningsinspirerat arbetssätt i relation till lärarens uppdrag introduceras också. Ansvaret för samverkan med vårdnadshavare uppmärksammas och diskuteras inom ramen för kursen.
Du som läst en eller flera av kurserna i fritidspedagogik har, om du söker och antas till grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem, möjlighet att ansöka om validering och tillgodoräkning av moment inom dessa kurser inom ramen för programmet.
Undervisningen:
Kursen omfattar 15 hp och bedrivs på halvfart på förmiddagstid en fast dag i veckan. Den ges på distans, vilket kräver att du som student har tillgång till dator samt en väl fungerande internetuppkoppling. Närvaro och engagemang är viktigt, och seminarier samt workshopstillfällen är därför obligatoriska. Kursen examineras genom både muntliga och skriftliga inlämningsuppgifter.
Behörigheter och urval
Behörighet
Grundläggande behörighet
Urval
Betyg (34 %), högskoleprov (33 %) och högskolepoäng, max 165 hp (33 %)