Fritidspedagogik i fritidshem 1
Om litteraturlistan
Andishmand, C. (2020). Fritidshemmets samverkan med hem och vårdnadshavare. Skolverket. (8 sid.) Tillgänglig:
Dahl, M. (2011). Barns sociala liv på fritidshemmet: En studie om praktikgemenskaper och alliansbildning i egenstyrda aktiviteter. (Licentiatuppsats). Göteborgs universitet. Tillgänglig: http://hdl.handle.net/2077/25560 (154 s.)
Doverborg, E., & Pramling Samuelsson, I. (2012). Att förstå barns tankar. Kommunikationens betydelse. Liber. (84 sid.)
Elvstrand, H., Lago, L., & Simonsson, M. (Red.) (2019). Fritidshemmets möjligheter: Att arbeta fritidspedagogiskt. Studentlitteratur. (275 sid.)
Forsler, I., Magnusson O, L., & Öhman (Red.), E. (2024). Bild och Visuell Kultur. Studentlitteratur (194 sid.)
Haglund, B., Gustafsson Nyckel, J., & Lager (Red.), K. (2023). Fritidshemmets pedagogik i en ny tid. (2: uppl.). Gleerups Utbildning. (267 sid.)
Irisdotter Aldemyr, S., Paulin, A., & Grönlien Zetterqvist, K. (2021). Etik i professionellt lärarskap (3: uppl.). Gleerups. (153 sid.)
Lager, K., & Brännberg, I. (2022). Fritidspedagogiskt arbete – en bok om metodik. Studentlitteratur. (123 sid.)
Nylund, M., Sandback, C., Wilhelmsson, B., & Rönnerman, K. (2010). Aktionsforskning i förskolan – trots att schemat är fullt. Lärarförbundets Förlag (94 sid.)
Rohlin, M. (Red.) (2013). Meningsskapande fritidshem: studio som arena för multimodalt lärande. (1. uppl.) Studentlitteratur. (146 sid.)
Skolverket. (2015) Skolan och hemmet - exempel och forskning om lärares samarbete med elevernas vårdnadshavare. Skolverket. Tillgänglig: www.skolverket.se (71 sid.) Tillgänglig:
https://www.skolverket.se/publikationer?id=3378
Schött, K., Melin, L., Strand, H., & Moberg, B. (2015). Studentens skrivhandbok (3:e uppl.). Liber. (175 sid.)
Säljö, R. (2022). Lärande - en introduktion till perspektiv och metaforer (2:a uppl.). Gleerups utbildning AB. (162 sid.)
I kursen ingår också relevanta styrdokument som tillhandahålls via Canvas